معصومه ابتکار؛ از تسخیر لانه جاسوسی تا ریاست دوباره سازمان محیط زیست

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار چهره نام آشنای محیط زیست که متولد 1339 است در کنار فعالیتهای زیست محیطی به عنوان فعال سیاسی اصلاح طلب، روزنامه‌نگار، مؤلف و مترجم ایرانی شناخته می شود.

دکتر ابتکار در سال 1356 در دانشگاه پلی تکنیک در رشته مهندسی پتروشیمی مشغول به تحصیل بود اما در سال 60 تغییر رشته داده و لیسانس خود را از دانشگاه شهید بهشتی در رشته تکنولوژی پزشکی گرفت. دوره فوق لیسانس و دکترای وی نیز در رشته ایمنی‌شناسی (ایمونولوژی) دانشگاه تربیت مدرس طی شد. وی از جمله دانشجویانی به شمار می رود  که در  تسخیر سفارت آمریکا نقشی فعالانه داشت و به دلیل تسلط به زبان انگلیسی به عنوان مترجم ایفای نقش می کرد و در این خصوص اقدام به نگارش کتاب کرد. روایت معصومه ابتکار  تنها کتابی است که از این ماجرا توسط طرف ایرانی به زبان انگلیسی نگارش یافته و توسط انتشارات تالون بوکز در کانادا منتشر شده‌است. این کتاب به زبان‌های فارسی و عربی نیز ترجمه و به ترتیب با اسامی «تسخیر» و «صراع فی طهران» در تهران و بیروت به چاپ رسیده‌است. انتشار این کتاب به سه زبان در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ صورت گرفت.

دکتر تقی ابتکار پدر معصومه ابتکار دانش‌آموخته دانشگاه پنسیلوانیا و از چهره های مطرح و سرشناس محیط زیست ایران به شمار می رود.

معصومه ابتکار در سال 1384 به دلیل تلاش‌هایش در سازمان حفاظت از محیط زیست ایران و نقشی که برای بهبود همکاری های منطقه ای و جهانی داشت به عنوان یکی از هفت «قهرمان زمین» سال 2006 سازمان ملل متحد انتخاب شد.

وی اولین زن در جمهوری اسلامی ایران است که به هیات دولت راه یافت و طی سال های 1376 تا 1384 در سمت معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست انجام وظیفه کرد.

ابتکار در سال ۱۳۸۴ به عنوان عضو موسس و رئیس هیات مدیره مرکز غیردولتی صلح و محیط زیست، موضوعات صلح و محیط زیست را به فعالیت‌های خود اضافه کرد.

کتاب «صلح و اخلاقیات طبیعی» به زبان انگلیسی و با عنوان"Natural Peace & Ethics" نیز مجموعه مقالات و سخنرانی های وی در مورد محیط زیست و صلح است که در سال 1384 منتشر شد.

وی در انتخابات شورای شهر تهران در سال ۱۳۸۵ به عنوان منتخب مردم تهران به عضویت این شورا درآمد. ابتکار پس از آغاز کار شورای سوم با تاسیس کمیته محیط زیست در این شورا ریاست آن را بر عهده گرفت و به عنوان یک چهره اصلاح طلب برای شرکت در انتخابات چهارمین شورای اسلامی شهر تهران کاندید شده بود از سوی شورای نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شد. در اسفندماه ۱۳۹۱ لوح تقدیری از سوی رئیس برنامه های اقدامات مطلوب برنامه اسکان ملل متحد خطاب به معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران اعطا شد که در آن از فعالیتهای آن کمیته برای بهبود کیفیت زندگی در شهر تهران و نیز تدوین گزارش وضعیت محیط زیست تهران قدردانی شده است.

وی به عنوان رئیس کارگروه محیط زیست دکتر روحانی پیش از استقرار دولت جدید منصوب شد و برنامه‌های کوتاه و میان مدت محیط زیست دولت را تدوین کرد. اگرچه در ابتدای گمانه زنیها برای ریاست سازمام محیط زیست نام او همواره در صدر بود اما طی دو هفته گذشته از او برای این پست کمتر نامی برده می شد و در اخبار چند روز گذشته از معصومه ابتکار به عنوان جدی ترین گزینه برای تصدی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران یاد می شد.

حالا باید دید که معصومه ابتکار که در دوران ریاستش در کمیته محیط زیست شورای شهر تهران یکی از منتقدان جدی مباحثی مانند آلودگی هوا، واگذاری پارک پردیسان در کلانشهر تهران و واگذاری اراضی ملی برای طرحهای توسعه در سراسر کشور بود در دور جدید ریاست بر سازمان محیط زیست می تواند چالشهایی زیست محیطی را که قطعاً بسیار جدی تر و فراگیرتر از دوره  پیشین ریاست وی بر این سازمان شده اند مدیریت کند.

 

منبع : خبرگزاری مهر 



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseریاست سازمان محیط زیستمعصومه ابتکار


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8096

تعداد اعضا

1652

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2

میهمان آنلاین

24490149

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA