مقایسه روند مدیریت ریسک در دو زلزله بم و وان

در اين کارگاه که در سالروز زلزله بم توسط معاونت پژوهش و فناوري پژوهشگاه برگزار شد، بيش از 10 تن از اساتيد رشته هاي مختلف از جمله زلزله شناسي، مهندسي زلزله، مهندسي عمران و سازه، مهندسي ژئوتکنيک، جامعه شناسي، روانپزشکي و... ضمن مرور تجربه زلزله بم و دو زلزله مهم سال جاري ميلادي ( زلزله و سونامي ژاپن و وان ترکيه) به درسهايي که بايد از اين زلزله ها آموخته و در کشور به کار گرفته شود، پرداختند.

دکتر کيارش ناصراسدي، عضو هيات علمي دانشگاه زنجان در اين نشست به بررسي تطبيقي و مقايسه روند مديريت ريسک در دو زلزله بم و وان پرداخت و گفت: در زلزله بم اعلام کانون وقوع زلزله با تاخير چند ساعته صورت گرفت که در نهايت منجر به دير رسيدن نيروهاي امدادي به محل و از دست رفتن 72 ساعت طلايي شد؛ در حالي که در زلزله وان، اعلام مکان در همان لحظات اوليه صورت گرفت و بالتبع کار امدادرساني نيز با سرعت انجام پذيرفت.
اين عضو هيات علمي دانشگاه زنجان با اشاره به تفاوت جنس ساختمان هاي اين دو زلزله که در بم از نوع خشتي و در وان از نوع بتني بودند، افزود: اسکان موقت در بم حدود شش ماه به طول انجاميد و اين در حالي است که در ارجيش از هفته اول به بعد مشغول انجام عمليات اسکان موقت بودند و در روز دوازدهم، کانکس ها در محل مسقر شدند.

وي گفت: چادرهايي که در ارجيش و وان توزيع شدند، متناسب با فصل و از جنسي ضخيم بود؛ در حالي که در ايران فقط يک نوع چادر اسکان موقت وجود دارد.
اسدي خاطرنشان کرد: در بم حدود دو سال طول کشيد تا افراد به سر کار و مغازه هاي خود بازگردند؛ اين در حالي است که در ارجيش مغازه هايي که سالم مانده بودند و يا حتي آنهايي که آسيب کمي ديده بودند، همچنان به کار خود مشغول بودند.

وي در پايان افزود: در منطقه وان که به لحاظ توسعه يافتگي از مناطق کمتر توسعه يافته ترکيه به حساب مي آيد و ضريب نفوذ بيمه در آن پايين است از دو هزار ميليون دلار خسارت اقتصادي اي که به بار آمده، صد ميليون دلار آن بيمه شده بودند و اين در حالي است که در ايران نه تنها در زلزله بم، بلکه در کل اصلاً گزينه اي تحت عنوان بيمه زلزله وجود ندارد.
گفتني است، زلزله بم صبح روز پنجم دي ماه سال 1382 با بزرگاي 6.9 بوقوع پيوست که طي آن بيش از 30 هزار از هموطنانمان به کام مرگ کشيده شدند. پس از اين واقعه، پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله، پيشنهاد نام گذاري اين روز را تحت عنوان «روز ملي ايمني در برابر زلزله» كرد که با پيگيري‌هاي مستمر شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين عنوان را در سال 1386 مصوب و رسماً وارد تقويم کشور كرد. با اين حال شوراي فرهنگ عمومي سال گذشته اين عنوان را از تقويم رسمي کشور حذف كرد.




نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1880

میهمان آنلاین

24556821

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA