مشاهده گونه در معرض انقراض خرس سیاه آسیایی در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری مهر، این نخستین بار است که در این منطقه از خرس سیاه توسط دوربین‌های دستی فیلم‌برداری می‌شود، پیش از این نیز چندین نوبت توسط دوربین‌های تله‌ای از این گونه کمیاب فیلم و عکس تهیه شده است.

همچنین در این بررسی ردپاهای متعلق به حداقل چهار قلاده خرس سیاه شناسایی و اندازه‌گیری شد که نشان دهنده پتانسیل بالای این منطقه برای حفاظت از این گونه ارزشمند است.

شهرستان بشاگرد منطقه‌ای کوهستانی در شرق استان هرمزگان است که با دارا بودن منابع آبی فراوان، جنگل‌های بکر و تنک کوهستانی یکی از زیستگاه‌های مناسب خرس سیاه در کشور به شمار می رود.

خرس سیاه آسیایی یکی از گونه‌های آسیب‌پذیر در جهان است که زیرگونه بلوچی، که پراکندگی آن محدود به پاکستان و جنوب شرقی ایران در سه استان هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان است زیرگونه ای به شدت در معرض خطر انقراض است.

خرس سیاه آسیایی درحال حاضر در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN RED LIST) در طبقه در آستانه انقراض (CR) قرار دارد.

از بین رفتن زیستگاه های جنگلی خرس سیاه بر اثر خشکسالی، گسترش اراضی کشاورزی به ویژه باغات و قطع درختان برای استفاده به عنوان سوخت و دیگر مصارف، چرای دام اهلی و فشار آن بر زیستگاه های خرس، منجر به افزایش تقابل مردم محلی و خرس سیاه شده است. به نحوی که تخریب کندوهای عسل، تخریب محصولات باغی، حمله به دام و حتی حمله به انسان ها توسط خرس سیاه رو به افزایش گذاشته است و در نتیجه تعداد زیادی از خرس ها به خصوص توله های آنها توسط مردم بومی اسیر و کشته می شوند.

 

منبع : خبرگزاري مهر 



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSEمحيط زيستخرس سياه آسياييانقراضشهرستان بشاگردهرمزگان


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8095

تعداد اعضا

28

بازدید امروز

6132

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2

میهمان آنلاین

24482330

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA