آتش‌سوزی منابع طبیعی استهبان عمدی است

دکتر سید کاظم بردبار، مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: معمولا زمانی که آتش‌سوزی از یک نقطه آغاز شده و به دیگر نقاط سرایت می‌کند غیر عمدی است اما زمانی که با اطفای یک نقطه با فاصله 200، 300 متری باز هم آتش سوزی صورت گرفته و چندین مرتبه این اتفاق تکرار شود آتش سوزی از روی عمد صورت گرفته است.

وی در خصوص دلیل عمدی بودن ایجاد حریق در عرصه‌های منابع طبیعی اظهار کرد: گاهی منطقه‌ای استعداد ایجاد باغ دارد که مردم برای تبدیل عرصه‌ها به باغ و برای از بین بردن پوشش گیاهی طبیعی منطقه عرصه‌ها را به آتش کشیده و جای آن درختان مثمر می‌کارند.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس اضافه کرد: به همین دلیل برای تایید صحت ماجرا منطقه را در بلک لیست قرار می‌دهیم تا به محض اینکه فردی برای کاشت درخت در منطقه اقدام کرد او را شناسایی کنیم.

بردبار در خصوص سابقه وقوع آتش‌سوزی‌های عمدی در استان فارس نیز تصریح کرد: در سال‌های گذشته نیز در سطوح کوچکتر با چنین مواردی مواجه بوده‌ایم اما با همکاری‌هایی که مراجع قضایی دارند مجرم به شدت مجازات و جریمه شده است. علاوه بر آن در مواقعی نیز که آتش سوزی بر اثر سهل انگاری اتفاق افتاده، برای فرد خاطی علاوه بر پرداخت جریمه، شش ماه تا دو سال حبس در نظر گرفته شده است.

وی به آتش سوزی‌های اخیر در عرصه‌های منابع طبیعی استان فارس اشاره و تصریح کرد: متاسفانه با شروع آتش سوزی آمارهای غیر کارشناسی مختلفی توسط افراد غیر کارشناس همچون سوختن 2000 هکتار از عرصه‌ها ارائه شد. در صورتی که باید صبر کرد تا ابتدا آتش خاموش شود. علاوه بر آن باید در نظر داشت که ارائه آمار توسط افراد ذی‌صلاح طبق قانون تخلف است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در خصوص میزان خسارات وارده به عرصه‌های منابع طبیعی استهبان بر اثر آتش سوزی اظهار کرد: طی سه روز که آتش‌سوزی به طول انجامید تعدادی از درختان ارس منطقه که به سرعت مشتعل می‌شوند آتش گرفت که باعث شد قسمتی از جنگل‌های منطقه آتش گیرد.

بردبار با بیان اینکه در عرصه‌های 22 شهرستان از 29 شهرستان استان فارس از ابتدای سال تا کنون حریق رخ داده است افزود: به دلیل افزایش بارندگی‌ها در بهار پوشش گیاهی منطقه افزایش یافته بود که این پوشش گیاهی به دلیل گرمای تابستان خشک شده و با کوچکترین جرقه‌ای مشتعل می‌شود. به همین دلیل هرگونه بی‌دقتی توسط گردشگران و مردم محلی منجر به ایجاد حریق و به وجود آمدن خسارات بسیاری شده است.

اطفای حریق تنها به عهده منابع طبیعی نیست

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به برخی گفته‌ها مبنی بر بی‌تدبیری منابع طبیعی در مهار آتش‌سوزی‌ها اظهار کرد:‌ اطفای حریق تنها به عهده منابع طبیعی نبوده و طبق قانون در صورت آتش‌سوزی عرصه‌های ملی تمام دستگاه‌ها از جمله ستاد مدیریت بحران، فرمانداری و استانداری و حتی دستگاه‌های خصوصی نیز باید همکاری کنند.

بردبار اضافه کرد: فرماندار موظف است پس از وقوع آتش‌سوزی تمام امکانات خود را بسیج کند و اینکه گفته می‌شود نیرو فرستاده شده و منابع طبیعی نتوانسته امکانات لازم را فراهم کند نادرست است؛ علاوه بر آن، برخی مدیران استانی در جریان روال کارها نیستند.

وی تصریح کرد: در هر صورت در حال تدوین دستورکاری هستیم که بر اساس آنها مدیریت این بحران‌ها به صورت هرچه انجام می‌گیرد. نه اینکه پیش از آنکه فرماندار در خصوص آتش‌سوزی به استاندار خبر دهد به وزیر کشور گزارش کند.

وی خاطرنشان کرد: برای وقوع مجدد آتش‌سوزی‌ها تیم‌های اطفاء حریق و پیشگیری ایجاد کرده‌ایم؛ علاوه بر آن مسئولین شهرستان در روزنامه‌های محلی در خصوص اقداماتی که باید توسط مردم محلی و گردشگران انجام دهند اطلاع رسانی کرده‌اند. همچنین دوره‌های آموزشی مختلفی در این زمینه در شهرستان‌های استان برگزار شده است.

آتش سوزی در 18 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی داراب و تلف شدن 64 گوسفند

بردبار از آتش سوزی در 18 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی داراب و تلف شدن 64 گوسفند نیز خبر داد و به ایسنا گفت: پیش از آتش سوزی داراب و استهبان، در ممسنی نیز حریقی به وسعت 179 هکتار صورت گرفت.

به گفته وی، بیشتر آتش سوزی‌ها طی سال جاری، در مناطق مرتعی به وقوع پیوسته و مناطق محدودی از باغات و جنگل‌ها را در بر می‌گیرد.

 

منبع : خبرگزاري دانشجويان ايران- ايسنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSEسلامتمحيط زيستآتش سوزي‌ اطفاي حريقمنابع طبيعي استهبانآتش سوزي عمدياستان فارس


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8106

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2015

میهمان آنلاین

24555326

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA