250 هزار ایرانی با آموزشهای کمکهای اولیه آشنا شدند

آرزو دهقانی مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: تأمین سلامت افراد جامعه در کشور ما، همانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، امری است همگانی که حفظ و ارتقای آن، فقط اقدامات جمعی و مشارکتهای بین بخشی و حضور آگاهانه مردم را می طلبد.

وی افزود: در بررسیهای انجام شده در کشورهای پر درآمد مشخص گردید که 50 درصد موارد مرگ آسیب دیدگان حوادث ترافیکی جاده ای در عرض چند دقیقه در صحنه تصادف یا حین انتقال به بیمارستان اتفاق می افتد و این موضوع نقش آماده سازی حاضران در صحنه تصادف و یا اولین کسانی که وارد صحنه حادثه شده و می توانند نقش مهمی را در حفظ حیات مصدوم ایفا کنند، بیان می سازد.

دهقانی ادامه داد: آموزش همگانی با شعار هر خانواده یک امدادگر در جهت ارتقاء سطح آگاهی عموم مردم در زمینه پیشگیری از بروز حوادث، نحوه برخورد با بیمار و ارائه اقدامات اولیه در مواجهه با حوادث گوناگون و همچنين کاهش مرگ و میر قابل پیشگیری ناشی از حوادث گام بر مي دارد. این روش آحاد مردم، پرسنل دولتی و غیر دولتی و گروههای امدادی(هلال احمر، پلیس، آتش نشانی و...) و سایر گروهها مثل آموزش و پرورش، بسیج و... را شامل می شود. در اين طرح آموزشي از جدیدترین منابع روز دنیا و نيز کتابهاي اورژانسهای طبی و سایتهای معتبر، جهت تهیه و تدوین پروتکل های جدید استفاده مي گردد.

وی گفت: نتایج مطالعات و تحقیقات گسترده نشان می داد که حتی کودکان از سن 5 سالگی توانایی یادگیری کمکهای اولیه را داشته و این امر منجر به فرهنگ سازی دانشی و بینشی در آنها می شود. لذا پیشنهاد می شود در برنامه درسی دانش آموزان آموزش کمکهای اولیه گنجانده شود.

دهقانی افزود: مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی در راستاي فرهنگ سازي و آشنا نمودن گروه سني الف، ب و ج با اورژانس پيش بيمارستاني، كتاب  ‌الو اورژانس، زنگ نزن الكي، مثلث طلايي و چهارشنبه کاغذی را تدوين و به چاپ رسانيده است. در راستای اجرای طرح مذکور در سال گذشته بیش 90 هزار دانش آموز و 7500 معلم تحت آموزش قرار گرفته اند.

مدیر روابط عمومی اورژانس کشور تاکید کرد: با توجه به اینکه نیروهای زحمتکش پلیس در تمامی راهها و جاده های کشور حضور پر رنگی دارند و از سوی دیگر در بعضی از اوقات قبل از سایر نیروهای امدادی بر بالین مصدومان و حادثه دیدگان حاضر می شوند لذا توانمند سازی نیروی انتظامی پلیس، راهداري و هلال احمر در خصوص نحوه کمک رسانی به مصدومان و حادثه دیدگان به ویژه در حوادث ترافیکی، نقش بسزایی در کاهش آمار تلفات و خسارات جانی ناشی از این حوادث خواهد داشت. در راستای اجرای طرح مذکور در سال گذشته بیش 17 هزار نیروی نظامی و انتظامی، 10هزار راننده، 41 هزار کارمند و اصناف و 17هزار خانم خانه دار تحت آموزش قرار گرفته اند.

وی در پایان گفت: یکی از موارد جالب سال گذشته، شرکت یک خانم 70 ساله در کلاسهای آموزشی کمکهای اولیه و احیاء قلبی و ریوی بود.

 

منبع : خبرگزاري مهر



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSEسلامتآموزش كمك هاي اوليهفوريتهاي پزشكيمديريت حوادث


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8096

تعداد اعضا

1640

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

4

میهمان آنلاین

24490137

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA