نامه معاون رئیس جمهور به وزیر كشوربرای توقف تخریب باغ گیاه شناسی / رودخانه ارس هرگز به دریاچه ارومیه

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

10 هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله در آتش سوخت

در اولین روز از هفته جاری، مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش از آتش سوزی در 10 هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله خبر داد.
کیوان هوشمند افزود: صبح روز گذشته آتش سوزی گسترده ای در اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله در منطقه ای به نام ترکمن قبر به وقوع پیوست که 10 هکتار از این اراضی را به کلی به خاکستر تبدیل کرد.
به گفته وی، به دنبال اطلاع از وقوع آتش سوزی در اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله نیروهای اداره کل محیط زیست بهشهر به محل اعزام و تلاش خود را برای مهار آتش شروع کردند اما با توجه به وسعت آتش سوزی و شدت وزش باد، آتش در حال گسترش بود که با کمک آتش نشانی بندر امیرآباد، شهرداری بهشهر، نیروهای منابع طبیعی و افراد محلی پس از ۵ ساعت تلاش، آتش بطور کامل مهار شد.
هوشمند در مورد میزان خسارت وارده تصریح کرد: آتش سوزی در منطقه ای به وسعت  10 هکتار از اراضی با پوشش گیاهی درختچه های انار وحشی و سازیل رخ داده و پوشش گیاهی منطقه به طور کامل نابود شده است.

نامه معاون رئيس جمهور به وزير كشور/ دستور توقف تخريب باغ گياه شناسي را صادر كنيد

در این روز معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه ای به وزارت کشور خواستار تغییر مسیری خارج از محدوده و مرز باغ گیاه شناسی نوشهر شد و تاکید کرد: توسعه بندر نوشهر باید خارج محدوده باغ گیاه شناسی صورت گیرد.
بر اساس این نامه محمد جواد محمدی زاده معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به مصطفی محمد نجار وزیر کشورگفته: مسیر در نظر گرفته شده جهت کمربندی و توسعه بندر نوشهر موجب تخریب گنجینه ارزشمند باغ اکولوژیک نوشهر بعنوان قدیمی ترین مرکز گیاهشناسی کشور و بعنوان اثر طبیعی ملی می گردد.
در این نامه رییس سازمان حفاظت محیط زیست از وزیر کشور خواسته است، به فوریت به استانداری محترم مازندران دستور دهید تا به منظور صیانت از این ذخیره گاه ژنتیک کشور نسبت به تعیین جایگزین مسیر خارج از محدوده و مرز این باغ گیاهشناسی اقدام نماید. 

راه نهادینه کردن محیط زیست تعامل با دیگر ارگانهاست/ شکار مجاز در شرایط شکننده محیط زیست ایران جایی ندارد

روزیکشنبه معاون پیشین محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: مهمترین مشکل محیط زیست در حال حاضر نبود اعتدال در رفتار و کردار مسئولان محیط زیست و نداشتن تعامل سازنده با دیگر دستگاهها ، فعالان محیط زیست ، مردم و رسانه هاست.
اصغر محمدی فاضل افزود: تقریباً نظر 90 درصد کارشناسان و متخصصان، مسئولان و فعالان محیط زیست در مورد چالش های محیط زیست همپوشانی دارد و مشکلاتی مانند آلودگی هوا، ایجاد صنایع آلاینده با مصرف منابع پایه، تخریب جنگلها ، زمین خواری، کشاورزی ناپایدار و در پی آن تخریب آب و خاک، استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شیمیایی و آلودگی آب و خاک از یک سو و تولید محصولات با کیفیت پایین از سوی دیگر و توسعه شهرها و روستاها از طریق پروژه های خطی همواره به عنوان مهمترین معضلات این حوزه عنوان می شود.
به اعتقاد وی، در کنار تمام چالش هایی که محیط زیست کشور در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کند تخریب تنوع زیستی یکی از مهمترین مسائلی است که محیط زیست سرزمینمان به آن دچار شده و در حقیقت بدنه گیاهی و جانوری کشور با وجود تنوع بسیار خوبی که دارد به دلیل فشار های متعددی که ازبرآیند چالش های تنوع زیستی  بر ان وارد می شود وضعیت بسیار شکننده ای را سپری می کند و بسیاری گونه ها در معرض تهدید و حتی انقراض قرار گرفته اند لذا باید از برداشتها و صدمات خود خواسته که با مجوز و  چراغ سبز دولت وارد می شود و یکی از مهمترین آنها شکار مجاز است جلوگیری کرد.

آغاز گرمترین روز های تابستان طی دو روز آینده در بیشتر نقاط کشور/چهارشنبه دمای نیمی از استان های کشور به 40 درجه می رسد

دوشنبه هفته جاری،  مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسسی از آغاز گرمترین روز های تابستان سال جاری در روز های پایانی این هفته در بیشتر نقاط کشور خبر داد.
عبدالرضا امیدوار شهری افزود: بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که طی هفته جاری به ویژه در روز های دوشنبه تا پنج شنبه هوای گرم تابستانه بیشتر نقاط کشور را فرا می گیرد.
به گفته وی، پیش بینی می شود این هفته یکی از گرمترین هفته های تابستان امسال باشد و تا پایان هفته روند افزایش دما در اغلب مناطق کشور ادامه داشته باشد.

وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی است / رودخانه ارس هرگز به دریاچه ارومیه نمی‌رسد

سه شنبه این هفته، نماینده مردم ارومیه در مجلس با اعلام اینکه وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی است، گفت: وزارت نیرو به تعهدات خود در قبال احیای این دریاچه عمل نکرده است.
نادر قاضی پور با بیان این مطلب اظهار کرد: دریاچه ارومیه در معرض خشکی قرار دارد و اگر بی ‌توجهی نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه ادامه پیدا کند وضعیت بحرانی تر می شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس با انتقاد از بی ‌توجهی مسئولان به دریاچه ارومیه، تصریح کرد: متاسفانه کسی به فکر نجات دریاچه ارومیه نیست و با توجه به اینکه بودجه ای نیز برای احیای این دریاچه اختصاص پیدا نمی کند، تلاش‌ها برای رسیدگی به وضعیت نامطلوب دریاچه ارومیه بی‌ اثر است.
وی افزود: متاسفانه وزارت نیرو به تعهدات خود در قبال دریاچه ارومیه عمل نکرده است و ما باید منتظر خشک شدن این دریاچه باشیم. این ظلمی که نسبت به دریاچه ارومیه رخ داده، فراموش نشدنی است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه استانداری آذربایجان به دریاچه ارومیه خیانت می کند، تصریح کرد: مهمترین علت پروژه انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه، برون رفت از بحران خشکی این دریاچه است، اما متاسفانه مثل اینکه استانداری تصمیمی برای کمک به دریاچه ندارد و فقط می خواهد در پوشش این پروژه از دولت اعتبار بگیرد.
وی با بیان اینکه آب رودخانه ارس هیچ وقت به دریاچه ارومیه نمی رسد، گفت: انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه فقط پوششی برای گرفتن اعتبار است و در اصل این آب به شهرستانهای شبستر و صوفیان می رسد.

توضیحات شرکت شفارود درباره ضرب و شتم مدیرکل منابع طبیعی گیلان/ دلایل انجام ندادن تعهدات

چهارشنبه این هفته مدیرعامل شرکت سهامی جنگل شفارود پس از اینکه چندی پیش درپی مخالفت مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان با افزایش پروانه بهره‌برداری از جنگل شفارود از سوی یکی از نمایندگان استان گیلان مورد ضرب و شتم قرار گرفت با بیان اینکه فشاری که منابع طبیعی گیلان برای اجرای تعهدات این شرکت در منطقه اعمال می کند قانونی است گفت: اما اگر این فشار یکباره و در یک سال اعمال شود، شرکت قادر به اجرای تعهدات نیست.
سعید زربخش در واکنش به اخباری در خصوص اینکه عمل نکردن شرکت شفارود به تعهدات دلیل کاهش سهمیه بهره برداری این شرکت توسط منابع طبیعی گیلان است افزود: شرکت شفا رود نسبت به بهره برداری از جنگلهای منطقه تعهداتی دارد اما این تعهدات جاری نیستند بلکه تعهدات سنواتی هستند که در سالهای گذشته اگرچه این تعهدات انجام نشده اند اما منابع طبیعی هم هرگز پیگیر اجرای آنها نبود اما در سال جاری به یکباره و به شدت اجرای این تعهدات را پیگیری کرده است.

گفته می شود، از اسفند ماه سال گذشته درخواستهای این نماینده از مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان آغاز شده و وی خواستار افزایش سهمیه بهره‌برداری از جنگلهای شفارود به نفع شرکت سهامی جنگل شفارود، بدون آنکه تعهدات متقابل در قبال جنگل را انجام دهد.

بر این اساس شرکت‌هایی که اقدام به بهره‌برداری از چوب جنگل می‌کنند، می‌بایست در قبال آن اقدام به احیای جنگل از طریق کشت نهال، ساماندهی دام و ... کنند.

 

منبع : خبرگزاری مهر 



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستHSEمحیط زیستباغ گیاه شناسی نوشهرتوقف تخریبنوشهردریاچه ارومیهپناهگاه حیات وحش میانکالهشفاوردگیلانشکار مجازآلودگی آب و خاک


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

34

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

123

میهمان آنلاین

24501152

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA