دولت جلوی تخریب باغ گیاه‌ شناسی نوشهر را بگیرد

دکتر معصومه ابتکار، رييس کميته محيط زيست شوراي شهر روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينکه باغ گياه‌شناسي و اکولوژي نوشهر داراي قدمت بيش از نيم قرن است و يکي از ارزشمندترين ذخاير اکولوژيک خاورميانه و جهان محسوب مي‌شود، افزود: اين باغ موزه بي‌نظيري است که گونه‌هاي گياهي منطقه در آن نگهداري مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه از سال 89 بحث تصرف و احداث جاده کمربندي در اين باغ مطرح شد که با اجراي اين پروژه 50 هزار درخت و چندين هکتار از اين باغ تخريب مي‌شد، افزود: در همان سال‌ها پس از آغاز بخشي از عمليات اجرايي و در پي اعتراضات کارشناسان و تشکل‌هاي غيردولتي، کار به دستگاه قضايي کشيده و متوقف شد.

ابتکار با اشاره به اينکه به نظر مي‌رسد توقف اين پروژه به سرانجام نرسيده است، گفت: متاسفانه مطلع شديم که قرار است فردا (چهارشنبه) استانداري مازندران عمليات عمراني احداث اين جاده را از داخل باغ گياه‌شناسي نوشهر آغاز کند که اين امر جاي تعجب و تاسف دارد.

رييس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران با تاکيد بر اينکه معمولا در شرايط پايان کار دولت‌ها بيشترين جاهايي که مورد هجمه و صدمه قرار مي‌گيرد، منابع طبيعي و محيط زيست است، افزود: انتظار داريم با توجه به درخواستکارشناسان و تشکل‌هاي غيردولتي، دولت اين پروژه را متوقف کرده و اجازه دهد تا دولت جديد در مورد اجرا يا عدم اجراي آن تصميم‌گيري کند.

وي افزود: کارشناسان باغ گياه‌شناسي نوشهر هم درخواست کرده‌اند که اين پروژه متوقف شده و تاکيد داشتند که اجراي چنين پروژه‌اي نيازمند موافقت مقامات بالاتر است.

ابتکار ادامه داد: قطعا در شرايط فعلي کشور نيازمند آرامش است و اصلا به صلاح نيست که اجراي چنين پروژه‌هايي علي‌رغم اعتراضات مردمي و تشکل‌هاي غيردولتي ادامه يابد و بهتر است تصميم‌گيري در خصوص اجرا و يا عدم اجراي چنين پروژه‌هايي در فضاي کارشناسي و علمي و در وقت لازمش انجام شود. 

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در دولت اصلاحات با تاکيد بر اينکه ارزش خدمات اين باغ در بخش تنوع زيستي به عنوان يک ذخيره ژنتيکي قطعا بالاتر از ارزش اقتصادي احداث اين جاده است، گفت: بديهي است اين جاده را مي‌توان از مسيرهاي ديگري عبور داد و يا در طرح آن بازنگري کرد.

وي به احداث پروژه کنارگذر انزلي و جاده پارک ملي گلستان اشاره کرد و گفت: در اين پروژه‌ها دولت همراه با محيط زيست بود و هم‌اکنون نيز انتظار مي‌رود تا اجراي اين پروژه با توجه به درخواست تشکل‌هاي غيردولتي و فعالان اين عرصه متوقف شود.

ابتکار تاکيد کرد: تقاضاهايي نيز از سوي تشکل‌هاي غيردولتي و فعالان و کارشناسان عرصه محيط زيست منابع طبيعي از رييس‌جمهور منتخب در اين خصوص شده است تا در صورت امکان، اجراي اين پروژه را از راهکارهاي مقتضي متوقف کند.

رييس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران با اشاره به اينکه علاوه بر باغ گياه‌شناسي نوشهر، يکي از باغ‌هاي گياه‌شناسي مهم در تهران قرار دارد، گفت: در عين حال پارک پرديسان نيز به عنوان يک پارک باارزش به حساب مي‌آيد که در مقطعي، موضوع فروش و واگذاري آن به بخش خصوصي مطرح شد و ديوارکشي نيز در داخل اين پارک انجام شده است، ولي اميدواريم اين دخل و تصرف‌ها به وضعيت زيستي اين پارک صدمه وارد نکند.

وي تاکيد کرد: ديوان عدالت اداري دستور توقف احداث ديوار در پارک پرديسان را صادر کرده است و شوراي شهر تهران نيز به شدت مخالف بوده و هنوز هم پيگير اين موضوع هستيم.

 

 

منبع : www.iren.ir



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSEمحيط زيستتخريب باغ گياه شناسي نوشهرسازمان حفاظت از محيط زيستنوشهر


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2002

میهمان آنلاین

24557868

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA