کردوانی: رییس‌جمهور باید آگاه به محیط زیست باشد

پروفسور پرویز کردوانی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اولین چیزی که در ریاست جمهوری آینده برای حفظ محیط زیست مهم است، تامین مواد غذایی مردم است و رییس‌جمهور آینده باید با توجه به روستاها، کشاورزی را تقویت کند.



وی مدعی شد: متاسفانه در حال حاضر افرادی ناآگاه بر سر کار هستند. مثلا برای مقابله با آلودگی هوا تنها گفته می‌شود که باید فضای سبز را توسعه داد، در صورتی که باید در مرحله اول منابع آلاینده را حذف کرد و توجه کرد که توسعه فضای سبز نیاز به آب داشته و کشور ما با مشکل کم‌آبی مواجه است.



این کارشناس ارشد محیط زیست افزود: از نظر تنوع اقلیمی در جهان اول هستیم و هر محصول غذایی که در هر جای دنیا کاشته می‌شود، در کشور ما نیز به عمل می‌آید. حتی قهوه و آناناس نیز در کشور ما به عمل می‌آید، اما ما مواد اولیه مورد نیازمان را همچون روغن، برنج، گوشت و گندم از خارج وارد می‌کنیم.



کردوانی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهای عراق و ترکیه نان خود را از گندم ایران تهیه می‌کنند، افزود: علاوه بر آن با وجود آنکه کاشت ذرت در دنیا بسیار کم شده، کاشت این محصول در خوزستان ایران به گونه‌ای است که می‌توان در طول سال سه بار برداشت کرد.



وی با بیان اینکه متاسفانه مانند خانواده‌ای عمل کرده‌ایم که بیش از دخلش خرج و محیط زیست خود را نابود کرده است، افزود: باید مردم را در زمینه آگاه کرد و راه‌حل مناسب را به آنها نشان داد؛ زیرا با زور و اجبار نمی‌شود کاری را از پیش برد، به همین منظور است که رییس‌جمهوری آینده باید با برنامه‌ریزی مناسب سر کار بیاید.



وی با بیان اینکه تا 20 سال آینده همه ما گرسنه خواهیم ماند، افزود: دیگر زمانی که شیر آب را باز کنیم و پای درخت بگذاریم یا ماشین‌مان را بشوییم، گذشته است و دولت بعدی باید به مردم آموزش دهد تا به استفاده از راه‌های درست عادت کند.



کردوانی ادامه داد: این امر از طریق نمازهای جماعت و رسانه‌ها امکان‌پذیر است؛ اما متاسفانه اکنون مشاهده می‌کنیم که پس از نماز جمعه تنها از آمریکا و دشمنان صحبت می‌شود، در صورتی که باید راجع به کمبود مواد غذایی به مردم هشدار داده شود.



این کارشناس ارشد محیط زیست با تاکید بر لزوم توجه به روستاها، اظهار کرد: در اوایل انقلاب توجه به روستاها کم شد و بخش صنعت و شهرسازی توسعه پیدا کرد و اکنون باید دولت کاری کند که تعادل میان روستا و شهر برقرار شود تا از این طریق مهاجرت به شهرها کاهش یابد.



وی افزود: مثلا شهر قزوین آب شرب خود را به زحمت تامین می‌کند، اما 100 هکتار پارک ایجاد کرده که نیاز به آب دارد اینها اشتباهی است که علاوه بر به وجود آوردن مشکلات زیست محیطی، مردم را به سمت شهرها می‌کشاند.



این استاد دانشگاه با بیان اینکه زیاده‌خواهی بشر موجب به وجود آوردن مشکلات گسترده زیست محیطی شده است، افزود: با افزایش جمعیت انسان‌ها سطح کشت را گسترش داده و آب چاه‌ها را غارت کرده‌اند و به جای آنکه درآمد را در واحد سطح زیاد کنند، آن را گسترش داده‌اند و با توسعه شهرها، آلودگی آب و هوا را برای نسل‌های آینده باقی گذاشته‌اند.



کردوانی ادامه داد: اکنون وضع خانواده‌ای را پیدا کرده‌ایم که همه چیزش را با آلوده کردن آب‌ها و خاک و افزایش جمعیت از دست داده و در نهایت حیوانات و گیاهان را از بین برده است.



وی با تاکید بر اینکه دولت باید محصولات سالم را به مردم عرضه کند، افزود: هر دولتی موظف است که روی جعبه محصولات غذایی، اتیکت گذاشته و محصولات ارگانیک و غیرارگانیک را جداسازی کند.



این استاد دانشگاه ادامه داد: با وجود اینکه گفته می‌شود 30 درصد محصول کشور ایران ارگانیک است، باید بگوییم که این دروغ محض است، زیرا برای تولید محصولات ارگانیک، زمین کشاورزی نباید به مدت پنج سال سم زده شده یا کود خورده باشد. در صورتی که چنین زمینی را نمی‌توان در کشور پیدا کرد.



کردوانی با اشاره به اثرات مخرب سموم کشاورزی، اظهار کرد: میوه‌هایی که آلوده به این سم‌ها باشند، باعث نازایی و سرطان شده و مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود می‌آورد.



وی ادامه داد: برای از بین بردن آفات، به گیاهانمان سم زدیم و حتی حیوانات مفیدی که این آفات را می‌خوردند، از بین بردیم و اکنون آب‌های کشور نیز آلوده شده است.



این کارشناس ارشد محیط زیست افزود: همچنین برای تولید بیشتر محصولات استفاده از کودهای شیمیایی را افزایش دادیم که این کار نیز عوارض بسیاری را برای طبیعت در پی داشت. مثلا در گذشته قورباغه‌هایی بودند که کرم‌های ساقه‌خوار را می‌خوردند؛ اما با استفاده از این کودها، قورباغه‌ها نیز مردند و اکنون می‌بینیم که آفات در مقابل کودها و سموم مقاوم شده و دیگر استفاده از این مواد هیچ تاثیری ندارد.



کردوانی به ایسنا گفت: پس از نتیجه‌بخش نبودن استفاده از کود و سموم شیمیایی به دنبال جهش ژنتیک محصولات کشاورزی و تراریخته کردن محصولات رفتیم که با این کار مشکلات بسیار بزرگتری ایجاد شد، زیرا این محصولات ژن انسان را به کلی تغییر می‌دهد.



وی با اشاره به تاثیر تخریب محیط زیست در زندگی انسان‌ها، اظهار کرد: متاسفانه با تخریب جنگل‌ها، خود را از این منبع عظیم که CO2 هوا را گرفت، محروم کردیم و اکنون می‌بینیم که هوا آلوده شده و زمین روز به روز گرم‌تر می‌شود. علاوه بر آن لایه اوزون سوراخ شده و حتی گیاهانی یا جانورانی مانند پلانکتون‌ها که در سطح دریا بوده و منبع حیاتی برای جانداران دریایی هستند نیز می‌میرند. همچنین هر روز شاهد بلایای طبیعی بسیاری مانند سیل هستیم؛ زیرا دیگر درختی نیست که موجب نفوذ آب در خاک شود.



این کارشناس ارشد محیط زیست افزود: اکنون انسان پشیمان شده و جنگل می‌کارد، در صورتی که باید از ابتدا این منابع طبیعی مهم را حفظ می‌کردیم.



کردوانی در پایان اظهار کرد: متاسفانه با به وجود آمدن شهرهای بسیار و افزایش جمعیت، انسان کاری کرده که دیگر کره زمین جای مناسبی برای زندگی نیست و باید به فکر زندگی در کرات دیگر باشیم، اگرچه بشر آنجا را نیز با تکه‌های ماهواره‌ و زباله‌های هوایی آلوده کرده است.

 

 

 

منبع : IREN.IR



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSEآلودگیبهداشتانتخاباترییس جمهورنازاییسرطان


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8105

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1663

میهمان آنلاین

24553003

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA