اشعه های مضر از لامپ های کم مصرف حذف می شود

 

 محققان کشور موفق شدند نوعی پوشش را طراحی کنند که با استفاده از آن به عنوان فیلتر انتشار اشعه فرابنفش (UV-B) از طریق لامپ های کم مصرف و فلورسنت به حداقل lمی رسد.ˈاحسان عسکریˈ مخترع این طرح روز یکشنبه 15 اردیبهشت ماه 1392در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: گرمای تولیدی لامپ های فلورسنت به مراتب از گرمای تولیدی لامپ های رشته ای کمتر است و همین اختلاف، باعث افزایش فوق العاده راندمان تولید نور این لامپها نسبت به لامپ های رشته ای می شود و این دلیل منطقی و اقتصادی خوبی برای رواج استفاده از لامپ های فلورسنت در اشکال مختلف است.


وی افزود: با این وجود تشعشعات مضر و خطرناک این لامپ ها در محدوده UV-B و بوی‍ژه در طول موج 313 نانومتر است. 

وی در باره نحوه حذف اشعه خطرناک سرطان زای اینگونه اشعه ها گفت: در این روش با ایجاد فیلتری برای پوشش دادن تمامی لامپ های فلورسنت می توان بخش عمده ای از تشعشع خطرناک UV-B این لامپها را حذف کرد.

عسکری توضیح داد: فیلتر معرفی شده نوعی پلیمر به شکل مایع است که با اضافه کردن ماده خشک کننده به آن، به صورت لایه نازک و شفافی بر روی لامپ چسبیده و خشک می شود.

وی افزود: این لایه شفاف و محکم تولید شده بر روی لامپ به صورت فیلتری قوی برای طول موج های محدوده UV-B و بوی‍ژه طول موج 313 نانومتر عمل کرده و قسمت عمده این تشعشع مضر را حذف می کند.

وی گفت: همکاری با مرکز ازن سنجی و شیمی جو اداره هواشناسی اصفهان و آزمایش لامپ های مختلف فلورسنت با دستگاه پیشرفته بروئر حاکی از آن است که لامپ هایی که با سیستم فلورسنت تولید نور می کنند و در بازار مصرف می شوند، در محدوده 5/ 313 نانومتر دارای پیک تشعشعی فوق العاده بالایی هستند.

وی توضیح داد: میزان تشعشع UV-B لامپ های فلورسنت در این ناحیه و از فاصله 10 سانتی متری، بسته به توان تشعشعی لامپ ها و کارخانه سازنده آنها، از 11 هزار تا 65 هزار میکرو وات بر متر مربع متغیر است. 

به گفته این مخترع، ˈاکنون به دلیل مکانیسم فنی تولید نور در این گونه لامپ ها، همه انرژی الکتریکی داده شده به این لامپ ها به نور مرئی تبدیل نمی شود و مقداری گرما و تشعشعات UV-B ، به عنوان تولیدات ناخواسته این لامپ ها منتشر می شود.ˈ

طرح عسگری در پنجمین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی ( بهمن 91) ارائه شده بود.

 

 

منبع : پایگاه اطلاعات ایمنی



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSE‌ اشعه های مضرلامپ کم مصرفبهداشتاشعه فرا بنفشلامپ های فلور سنت


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1980

میهمان آنلاین

24557762

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA