خلیج فارس 47 برابر بیشتر از ظرفیت طبیعی، آلودگی دارد

 

کیش - پژوهشگر محیط زیست گفت : خلیج فارس 47 برابر بیشتر از ظرفیت طبیعی خود آلودگی دارد. این آلودگی ها همچون شوری زیاد ، دمای بالا و انواع فلزات سنگین است. به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، ˈلعبت تقوی ˈ روز چهارشنبه 11اردیبهشت ماه 1392 در دومین همایش بین المللی محیط زیست و ژئو پلتیک خلیج فارس افزود : نتایج تحقیقات نشان می دهد در هر ثانیه حدود 300 کیلوگرم فلز سنگین مس از طریق احداث کارخانه های آب شیرین کن در کشورهای منطقه وارد خلیج فارس می شود .


وی که مقاله ای را با عنوان آب شیرین کن ها و اثرات زیست محیطی آنها در منطقه خلیج فارس در این همایش ارایه کرده است ، افزود : 54 تا 60 درصد کارخانه های آب شیرین کن در منطقه خاورمیانه قرار دارند که حجم زیادی از آن ها در سواحل جنوبی خلیج فارس واقع شده اند .

وی ادامه داد: عملکرد این کارخانه ها معضلات زیست محیطی زیادی به همراه دارد که ایجاد شورآبه یا تلخ آبه محصول عملکرد این کارخانه هاست .

این پژوهشگر یادآور شد : خلیج فارس به دلیل تنوع گسترده رویش های گرمسیری و گونه های متنوع جانداران آبزی در زمره یکی از باارزش ترین زیست بوم های آبی جهان است. در سالهای اخیر خلیج فارس به عنوان یکی از منابع اصلی تامین آب شرب به ویژه برای کشورهایی از قبیل کویت ، عربستان ، بحرین ، قطر و ایالات متحده عربی تبدیل شده است .

وی ادامه داد: میزان تبخیردر این پهنه آبی به دلیل نیمه بسته بودن و شرایط خشک اقلیمی بالاست بنابراین به دست آوردن آب شیرین از طریق آب شیرین کن ها به طور جدی بر میزان شوری آب اثر می گذارد و محیط زیست دریایی را با تهدید روبه رو می کند.

وی گفت : نتایج مطالعات نشان می دهد احداث سیستم های آب شیرین کن آب دریا به ویژه در بخش جنوبی خلیج فارس مشکلات زیست محیطی گوناگونی را به همراه خواهد داشت.بنابراین ضروری است این مسئله در سطوح بین المللی و منطقه ای و توسط سازمان منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی (راپمی ) مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: بهتر است 8 کشور حاشیه خلیج فارس در قالب تفاهم نامه ای در زمینه جلوگیری از اثرات سو زیست محیطی آب شیرین کن ها در خلیج فارس اصول و ضوابطی را به تصویب برسانند .

 

 

 

منبع: پایگاه اطلاعات ایمنی

 



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSE‌ دریاآلودگی‌ خلیج فارس‌ آبکارخانهپسابلعبت تقویدومین همایش بین المللی محیط زیست و ژئو پلتیک خلیج فارس


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

1715

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

6

میهمان آنلاین

24495726

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA