معاون وزیر نفت: 90 درصد گازهای هیدرو کربوری تا پایان برنامه پنجم جمع آوری می شود

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محسن خجسته مهر، روز یکشنبه در همایش حامیان زمین افزود: از 37 میلیون مترمکعب گاز روزانه که اکنون در میادین نفتی می سوزد تا پایان برنامه پنجم به شش میلیون مترمکعب کاهش خواهد یافت.

 
وی درعین حال گفت: ارز صادراتی حاصل از 37 میلیون متر مکعب گازی در سال 7 میلیارد دلار است که ثروت با ارزشی برای کشور محسوب می شود.
 
وی تاکید کرد: یکی از آلاینده های مهم که سهم اساسی در تخریب محیط زیست دارد گاز های هیدرو کربوری است که دی اکسید کربن در صدر آنها قرار دارد.
 
خجسته مهر گفت: برای کاهش این گازها مکلف شدیم شرایط سخت گیرانه ای را برای پالایشگاهها و صنایع وابسته آنها وضع کنیم. هر چند در این زمینه اقداماتی انجام شده و موفقیت هایی هم به دست آمده است، اما این اقدامات کافی نیست.
 
وی افزود: از یک دهه گذشته در صنعت نفت، پروژه های متعددی برای جمع آوری گازهای هیدرو کربوری تعریف شده است.
 
معاون وزیر نفت همچنین گفت: در حال حاضر روزانه حدود 75 میلیون 
 
مترمکعب گاز هیدروکربوری همراه، از طریق تعداد زیادی واحد های گاز مایع جمع آوری می شوند و در یک فرآیند، گاز سبک و مایعات هیدرو کربوری از آن ها تفکیک شده و به واحد های پتروشیمی تحویل داده می شود.
 
گازهای هیدروکربوری همراه، شامل گازهای همراه نفت هستند.
 
وی با بیان اینکه این گازها به 13 میدان نفتی تزریق می شوند،گفت : مایعاتی که از 75 میلیون متر مکعب گاز همراه هیدرو کربوری جدا می شوند، بالغ بر 100 هزار بشکه در روز است که در اختیار پالایشگاه بندر امام خمینی قرار می گیرد.
 
وی با تاکید بر استفاده از انرژی پاک در کشور گفت: اگر می توانستیم در بخش خانگی و تجاری حدود 25 میلیون متر مکعب گازهیدروکربوری همراه، صرفه جویی کنیم بدون شک این میزان مصرف وارد چرخه تولید می شد.
 
خجسته مهر اظهار داشت : جمع آوری گاز های همراه در میادین نفتی نقش مهمی در دفع گاز دی اکسید کربن دارند. دراین راستا اجرای پروژه ˈآماکˈ توانست شش میلیون تن گاز آلاینده محیط زیست را در سال کاهش دهد.
 
وی ادامه داد: با انجام پروژه ˈان جی الˈ خارک و بهرگان، سالانه 14 میلیون تن کربن در میادین نفتی دفع می شود . در حال حاضر برای جمع آوری 37 میلیون متر مکعب گاز که جز برنامه پنجم توسعه است 22 پروژه مهم با سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در حال انجام است .
 
معاون وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش گفت: موارد استفاده استراتژیک جمع آوری گازهای همراه، تزریق آنها به میادین نفتی است و این اقدام تا 20 درصد ضریب برداشت در میادین افزایش می دهد.
 
وی تصریح کرد: جمع آوری گاز های مشعل نیز یکی دیگر از برنامه های وزارت نفت است که در حال انجام است.
 
خجسته مهر ادامه داد: بخش دیگر فعالیت وزارت نفت مربوط به تولید فرآوردهای نفتی حاصل از پالایشگاه است که عمدتا در اختیار بخش خصوصی قرار دارند. بنابراین برای بهینه سازی پالایشگاه ها در راستای ارتقای فرآوردهای نفتی باید تکالیف سخت گیرانه ای برای مالکان تعریف شود.
 
وی اظها رداشت: در این راستا در دو تا سه سال گذشته توفیقات خوبی حاصل شد، در پایشگاه شهید تندگویان، کار بهینه سازی گوگرد از فرآورده های آن صورت گرفت که فاز اول این طرح در پایشگاه آبادان در حال اجرا است .
 
به گفته وی علاوه بر بهینه سازی فرآورده در پالایشگاه شهید تندگویان، سوخت با استاندارد یورو 4 و 5 نیز تولید شده است.
 
خجسته مهر درمورد برنامه های درحال اجرا در وزارت نفت نیز گفت: این وزارتخانه در نظر دارد در سال 92 کار بهینه سازی فرآورده های نفتی را در پالایشگاه های تبریز، بندرعباس و لاوان اجرا کند. همچنین این طرح در پالایشگاه اصفهان با سرمایه گذاری 3 میلیارد دلار در حال اجراست.
 
وی افزود: قرار است با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و مرکز همکاری های ریاست جمهوری ˈمرکز فرآیند تغییر آب و هوای منطقه آسیا و اقیانوسیهˈ با هدف محدود کردن میزان انتشار گازهای گلخانه ای تاسیس شود .
 
به گفته وی همچنین «ترسیم نقشه راه و تدوین سند راهبری مدیریت دی اکسید کربن از دیگر برنامه های پیش روی وزارت نفت است.»
 
همایش یکروزه حامیان زمین با رویکرد مقابله با تغییرات اقلیم روز یکشنبه در سالن همایش صدا و سیما برگزار شد.
 
 
 
منبع : IRNA.IR


اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseاستانداردبهداشتهیدروکربوریوزارت نفتگازآلاینده


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1908

میهمان آنلاین

24557058

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA