جشن پایان دفع غیربهداشتی پسماندها/ مهمترین معضل مدیریت پسماند در شمال کشور

 

علی محمد شاعری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: امسال روز زمین پاک با عنوا ن آب پاک، خاک پاک و انسان سالم نامگذاری شده است.

به گفته وی، در این روز مدیریت 100 درصدی پسماندهای 8 کلان شهر و جشن پایان دفع غیر بهداشتی پسماندها برگزارمی شود.

شاعری اظهار داشت: در حال حاضر به غیر از 8 کلانشهر تهران، شیراز، اصفهان، کرج، اراک، قزوین، تبریز، و مشهد در تمام شهرهای استان گلستان پسماندها به صورت بهداشتی دفن می شود.

قائم مقام سازمان محیط زیست تصریح کرد: امسال همزمان با روز زمین پاک پروژه تصفیه فاضلاب شهری نیز در استانهای گیلان، یزد، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد  با اعتباری معادل 600 میلیارد ریال افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه مدیریت پسماند مهمترین دستاورد سازمان محیط زیست در تمام سالهای پس از انقلاب است افزود: مدیریت پسماند برای دفع بهداشتی در حال حاضر در کلانشهرها به صورت 100 درصد، جمع آوری مکانیزه پسماندهای خانگی در کل کشور 90 درصد، پسماندهای بیمارستانی 85 درصد، پسماندهای ویژه 80 درصد و فاضلابهای شهری و صنعتی به میزان 40 درصد انجام می شود.

شاعری یادآور شد: تا پایان امسال پسماندهای بیمارستانی، ویژه ، خانگی به میزان 100 درصد و فاضلابهای شهری و صنعتی به میزان 50 درصد مدیریت می شوند.

معاون انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به موفقیت های منطقه ای ایران در زمینه مدیریت پسماند تحت کنوانسیون بازل تأکید کرد: ایران در زمینه مدیریت پسماند تحت این کنوانسیون در حال حاضر آمادگی ارائه خدمات به کشور های عراق، بنگلادش عربستان و فیلیپین را دارد.

به گفته وی، اقدامات مثبتی که در زمینه جمع آوری و مدیریت پسماند در کشور در طی سالهای اخیر انجام شده نتیجه همکاری موثر دستگاههای مختلف با محیط زیست از جمله صدا و سیما، وزارت کشاورزی، صنایع، نفت، نیرو، کشور و شهرداریها  در جهت فرهنگ سازی و برنامه ریزی برای استفاده از فناوری های روز دنیا همچون نیرو گاههای زباله سوز، کارخانه های تبدیل زباله به کمپوست، سلولهای دفن بهداشتی، اتوکلاوها و هیدروکلاوها و خطوط پردازش و تفکیک زباله بوده است.

به اعتقاد شاعری، در حال حاضر مهمترین مشکل در مدیریت پسماند مربوط به دو استان مازندران و گیلان است که به دلیل بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی در این مناطق و شکنندگی اراضی ساحلی و جنگلی با ارزش در این مناطق مشکلات زیادی به بار آورده است.

قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه کمبود منابع جهت تأمین تجهیزات دفن مناسب زباله در این استانها مهمترین معضل مدیریت پسماند در این دو استان است اظهار داشت: کل اعتباری که سال گذشته برای مدیریت پسماند در کشور در نظر گرفته شد حدود 30 میلیارد تومان بود در صورتی که تنها احداث یک نیروگاه به اعتباری برابر این مقدار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مطالعات اجرایی دو نیروگاه زباله سوز در ساری و نوشهر انجام شده گفت: استاندار مازندران قول داده است تا پایان برنامه پنجم اعتبار لازم برای راه اندازی این نیروگاهها و دفن بهداشتی تمام پسماندها در این استان را تأمین کند.

شاعری با بیا اینکه رایزنی های مشابه در خصوص مدیریت پسماند در استان گیلان انجام شده تأکید کرد: مدیریت زباله در این دو استان نیازمند مشارکت بخش خصوصی است البته بخش خصوصی در صورتی در این زمینه همکاری و سرمایه گذاری می کند که دولت همچون دیگر بخشها از جمله مسکن مهر و شهرکهای صنعتی، زیرساختهای لازم را فراهم کند.

معاون انسانی سازمان محیط زیست از پیشنهاد این سازمان به مجلس جهت در نظر گرفتن اعتبار 100 میلیارد تومانی برای مدیریت پسماند در گیلان و مازندران در سال جاری خبر داد و افزود : چنانچه اعتبار کافی تأمین شود با برنامه ریزی اصولی همانند استان گلستان ظرف دو سال آینده می توان مشکل پسماند در این دو استان را حل کرد.

 

 

 

 

منع: خبر گزاری مهر



جشن پایان دفع غیربهداشتی پسماندهامهمترین معضل مدیریت پسماند در شمال کشورقائم مقام سازمان محیط زیستمدیریت پسماندمهمترین دستاورد سازمان محیط زیستگیلانمازندرانعلی محمد شاعریکمبود منابع جهت تأمین تجهیزات دفن مناسب زباله


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8094

تعداد اعضا

2615

بازدید امروز

5163

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

5

میهمان آنلاین

24478786

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA