رییس انجمن زمین شناسی: زمین لرزه های اخیر در کشور هیچ گونه ارتباطی با هم نداشتند

 

« سروش مدبری » روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: ایران از نظر زمین شناسی به چند منطقه مختلف از جمله شرق ایران ، زاگرس و ایران مرکزی تقسیم می شود که فعالیت زمین شناسی هر کدام از این مناطق جدا ازهم است.
 
وی اظهار داشت: البته این قطعات در کنار همدیگر توسط گسل ها در حال حرکت هستند یعنی گسل هایی که بین این قطعات یا درون آنها وجود دارد همواره حرکت می کنند اما این که ارتباطی بین وقوع این زلزله ها با هم وجود داشته باشد ، از نظر زمین شناسی صحیح نیست.
 
مدبری گفت : به عنوان مثال از نظر علم زمین شناسی ارتباطی بین زلزله سراوان با اصفهان یا فارس وجود ندارد بلکه رخداد زلزله در هر منطقه روال طبیعی و عادی خودش را طی می کند.
 
وی افزود: علت بروز این زلزله ها به طور متناوب کاملا طبیعی و تصادفی بوده است زیرا بروز هر زلزله ای به انباشت انرژی در امتداد گسل ها بر می گردد . زمانی که انرژی در امتداد گسلی انباشته می شود بعد از مدتی باید رها شود که رها شدن این انباشت دوره های بازگشت مختلفی دارد و در زمان خاصی رخ می دهد که به آن دوره بازگشت زلزله می گویند.
 
رییس انجمن زمین شناسی ایران ادامه داد: دوره بازگشت هر منطقه متفاوت است ، این دوره بازگشت ها بین 100 سال ، 120 سال و کمتر و بیشتر متغیر است که در این زلزله های اخیر این دوره بازگشت ها به صورت تصادفی با هم برخورد داشته اند . 
 
وی اظهار داشت: وقوع زلزله های بزرگتر از 7 ریشتر معمولا هر 10 سال یک تا دو بار در ایران رخ می دهد که این مسئله با توجه به شرایط زمین شناسی ایران ، یک پدیده کاملا طبیعی است.همچنین زلزله های 3 تا 4 ریشتر هر روز در امتداد بیشتر گسل ها اتفاق می افتد که خیلی از آنها را احساس نمی کنیم و وقوع زلزله بین این دو هم با دوره های بازگشت های مختلف به طور مدوام در حال رخ دادن هستند.
 
وی درمورد ارتباط زلزله با فعال شدن آتشفشان های نیمه فعال در کشور گفت: برای اثبات ارتباط بین این دو پدیده باید محل رخداد زلزله ها ترسیم شود تا اگر گسلی که باعث وقوع زلزله شده باشد در امتداد یک آتشفشان باشد، مشخص شود. از این رو این موضوع باید مورد بررسی دقیق کارشناسان قرار گیرد . با توجه به نظرات موجود کارشناسی در زلزله های اخیر هیچ ارتباطی بین زلزله و فعال شدن آتشفشان وجود ندارد.
 
زمین لرزه در شب گذشته 6 استان کشور را لرزاند که بزرگترین شدت آن در استان فارس گزارش شده است.
 
پایگاه لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین لرزه ها را از ساعت 23 شب گذشته تا بامداد امروز بین 3 تا 5 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) ثبت کرده است.
 
بر اساس این گزارش در ساعت 23:02:52 بردخون در استان بوشهر باشدت 1/ 4درجه به لرزه درآمد و پس از آن حبیب آباد در استان اصفهان با همین شدت در ساعت 00:52:53 لرزید.
 
در ساعت 02:11:05 شهر « اهل » فارس با شدت 5 درجه ریشتر تکان خورد و حدود یک ساعت بعد شهداد کرمان اندکی لرزید.
 
بره سر در استان گیلان هم در ساعت04:44:24 لرزید و بعد از آن در ساعت های05:28 گیوی در استان اردبیل و کاکی در استان بوشهر تکان خوردند . در ساعت 06:54:33 هم لرزش زمین با شدت 5/ 3 درجه ریشتر در آبدان بوشهر به ثبت رسید.
 
هیچ یک از زمین لرزه های شب گذشته تلفات جانی و خسارت به همراه نداشت .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع:irna.ir


رییس انجمن زمین شناسیزمین لرزه های چند روز اخیرزمین لرزهزلزلهموسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهرانریشتر


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8104

تعداد اعضا

1807

بازدید امروز

4287

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1

میهمان آنلاین

24544502

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA