مدیریت استرس شغلی در محیط کار

به گزارش مرجع متخصصان سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSEexpert)  به نقل از مدیکال اکسپرس، شرایط کاری اغلب می توانند منجر به ایجاد استرس در افراد شوند و به نحوی اجتناب ناپذیر هستند.
از همین رو، بهترین رویکرد برای مقابله با استرس شغلی، مواجه شدن با آن و مدیریتش است.
بر اساس گزارش موسسه استرس آمریکا (AIS)، در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۳ درصد از کارکنان در ایالات متحده از استرس ناشی از محیط کار رنج می بردند و حدود یک میلیون آمریکایی هر روز به دلیل استرس، شغل خود را از دست می‌دهند.
در ادامه به نقل از یک متخصص به چند توصیه برای مدیریت استرس کاری خواهیم پرداخت:
 
 با خود مهربان باشید
 
شاید احمقانه به نظر برسد اما واقعیت این است که ما نسبت به خودمان چندان دلسوز نیستیم و صدایی که در سرمان می‌شنویم معمولاً صدای خوبی نیست. به پیام هایی که در ذهن‌تان به خود می گویید، گوش دهید و بپرسید که آیا با دوست خود نیز به این شکل صحبت می کنید؟. اگر نه، پیام های خود را طوری قالب بندی کنید که انگار دارید با یک دوست صحبت می کنید.
 
 بر روی چیزهایی که بر آنها کنترل دارید، تمرکز کنید
 
عواملی را پیدا کنید که می توانید کنترل کنید. در محل کار، کنترل بر همه چیز ممکن نیست پس بررسی کنید که روی چه عواملی کنترل دارید و انرژی خود را در آنجا متمرکز کنید.
این متخصص خاطرنشان کرد: در یک سیستم که بسیار خارج از کنترل و ناکارآمد احساس می شود، شما باید به دنبال شناسایی عناصری باشید که می توانید در کنترل بگیرید.
برای مثال ممکن است کنترلی روی زمان دقیق صرف ناهار خود نداشته باشید اما می توانید نحوه استفاده از این زمان را در هر تایمی که امکان آن فراهم می‌شود،‌ کنترل کنید و تصمیم بگیرید که چگونه از این زمان برای تجدید انرژی خود استفاده کنید.
 
 زمان را در نظر بگیرید
 
ساعت به ساعت فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهید را زیرنظر داشته باشید و مشخص کنید چه چیزی در طول روز به شما انرژی داده و چه چیزی انرژی شما را کاهش می دهد. سپس از خود بپرسید: آیا راهی برای انجام بیشتر کارهایی که به من انرژی می دهد وجود دارد؟ وقتی آن فعالیت ها یا وظایف را پیدا کردید، سعی کنید بیشتر آنها را انجام دهید.
 
 فعالیت های خود را فهرست کنید
 
این متخصص بر این باور است که ایجاد فهرست کارهای "قابل انجام" از طریق تقسیم یک کار یا پروژه بزرگ به وظایف کوچکتر، راه حل مناسبی است. اینها کارهای کوچکی هستند که می توانند در یک جلسه یا یک روز تکمیل شوند. این کارهای کوچکتر را در لیست کارهای خود قرار دهید و پس از پایان کار، روند انجام آنها را بررسی کنید.
 
 "نه" گفتن را تمرین کنید
 
رد کردن مسوولیت های اضافی یا پروژه های جدید، راه دیگری برای کاهش استرس است. این متخصص اذعان کرد که «نه» گفتن آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست. بدانید که «نه» گفتن به مسوولیت‌های اضافی به این معنا نیست که شما نسبت به دیگران کمتر فداکار یا سخت‌کوش هستید. معنی آن این است که شما مراقبت از خود را در اولویت قرار می‌دهید. ابتدا به درخواست های کوچک «نه» بگویید و سپس می‌توانید با افزایش اعتماد به نفس به درخواست‌های بزرگ‌تر هم نه بگویید.
 
برای خود برنامه ریزی کنید
 
در طول یک هفته کاری پر استرس، اگر چیزی در فهرست برنامه های شما نباشد، احتمالاً انجام نخواهد شد. بنابراین فعالیت هایی را که از آن لذت می برید به برنامه خود اضافه کنید. آن را یادداشت کنید یا زنگ هشدار تنظیم کنید و با برنامه ریزی برای فعالیت هایی که باعث شادی شما می شوند، خود را در اولویت قرار دهید.
 
 به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کنید
 
اگر می خواهید استرس کاری خود را در سطح عمیق تری بررسی کنید، روان درمانی را در نظر بگیرید. به گفته این متخصص، روان درمانی کمک می کند که یک ناظر خارجی داشته باشید که به شما توصیه کرده و به شما کمک می کند تا به طور خاص در مورد آنچه مشکل شما است، فکر کنید. روان درمانی روشن می کند که چرا یک فرد یا موقعیت خاص در محل کارتان منجر به استرس شما می شود. همچنین راهکارهایی را برای مقابله با این محرک ها یاد خواهید گرفت.
به گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، شایعترین علائم فیزیکی و عاطفی استرس کاری عبارتند از:
- سردرد
- دل درد
- فشار خون بالا
- سیستم ایمنی ضعیف
- بی خوابی
- افسردگی
- اضطراب
- حملات پانیک
- تمرکز ضعیف
- نوسانات خُلقی
 
 
 
HSEexpert.com
 
 
 
 


اخبار HSEخبر HSEاخبار ایمنیHSEexpert.comاسترس شغلی


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8095

تعداد اعضا

5315

بازدید امروز

5163

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1

میهمان آنلاین

24481486

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA