اطلاعات تازه از حریق ساختمان 153 بهار

به گزارش مرجع متخصصان سلامت ، ایمنی و محیط زیست (HSEexpert) مهدی چمران در حاشیه برگزاری یکصدو سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به آتش‌سوزی روز گذشته ساختمان 153 واقع در خیابان بهار اظهار کرد: ابتدا شهادت یکی از آتش‌نشانان‌ آقای دارابی رئیس ایستگاه‌ آتش‌نشانی 120 را به خانواده و همکاران این عزیز تسلیت عرض می‌کنم و نکته بعدی اینکه ساختمان اشاره شده جزء ساختمان‌های ناایمن به لحاظ آتش‌نشانی نبوده است

وی تصریح کرد: البته اخطارهایی در خصوص ساختمان اشاره شده داده شده بود و متاسفانه صاحب این ساختمان پارکینگ‌های آن را تغییر کاربری و تبدیل به انبار کالا و آن هم کالاهای آتش‌زا کرده بود.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ساختمان اشاره شده دارای حکم ماده 100 بوده گفت: علیرغم اینکه این ساختمان توسط محاکم قضایی چندی پیش پلمپ شده بود اما به صورت غیرقانونی فک پلمپ شده و متاسفانه شاهد اتفاقات تلخ روز گذشته بودیم.
چمران با بیان اینکه متاسفانه مالک ساختمان پارکینگ‌های این ساختمان را تغییر کاربری داده و تبدیل به انبار کالا کرده بود، تصریح کرد: در این زمینه نیز شکایتی از سوی پلیس و مراجع ذیربط شده است همچنین دادستانی نیز به این موضوع ورود جدی داشته است.
وی با بیان اینکه این آتش نشانی روز گذشته ساعت 9:30 آغاز شد گفت: متاسفانه با یک ربع تاخیر این آتش‌سوزی به سازمان آتش‌نشانی اطلاع داده شده بود و آن هم به خاطر تخلفی بوده که صاحب ملک نمی‌خواسته آن را اعلام کند و در نهایت شاهد اتفاقات تلخی در پی این آتش‌سوزی بودیم.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر صاحب ملک به موقع اطلاع‌رسانی می‌کرد شاید شاهد چنین حادثه تلخی نبودیم گفت: نیروهای آتش‌نشانی نیز با حضور در منطقه اقدامات لازم را از همان ساعات اولیه و پایان ساعت شب گذشته انجام دادند و کارهای خوبی انجام شد اما ما نگران ریزش ساختمان هستیم اگر چه هم اکنون ساختمان نریخته است و این نشان می‌دهد که آهن‌های این بنا در مقابل آتش مقاومت کرده‌اند و به مرز خستگی نرسیده‌اند اما باید باز هم مراقبت کرد که ساختمان نریزد و به همین جهت قرار است دو الی سه روز کنترل‌های لازم در ارتباط با ترددها در این خیابان انجام بگیرد.
چمران گفت: البته شب گذشته نیز دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق از دانشگاه‌ها و ستاد بحران در اطرف این ساختمان کار گذاشته شده و لحظه به لحظه اتفاقات رصد می‌شود ولی تا به امروز گزارشی در باب ریزش ساختمان نداشته‌ایم.
وی همچنین در ارتباط با کارگروه ویژه بررسی وضعیت ساختمان‌ها به لحاظ ایمنی گفت: کار خوبی توسط دستگاه‌های مختلف در قالب چند گروه انجام شده و نتایج خوبی را داشته است که در این زمینه تک تک ساختمان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و تا به امروز 160 ساختمان در قالب این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین قدرت اله محمدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عملیات اطفاء حریق ساختمان ۱۵۳ نزدیک به ۱۲ ساعت طول کشید، اظهار کرد: به دلیل حجم بالای کالاهای دپو شده که اشتعال بالایی داشتند و درجه حرارت بالای ۴۰۰ درجه، اطفاء حریق در ساعات طولانی انجام شد.
وی افزود: این اقدام با احتیاط کامل انجام شد و ساختمان ها تخلیه و نفرات نجات داده شدند؛ مرحله به مرحله پیش رفتیم اما متأسفانه یکی از آتش‌نشانان در چاهک آسانسور سقوط کرد و به شهادت رسید.
محمدی با بیان اینکه تا صبح با ۵۰ فن مثبت، درجه حرارت را کاهش دادیم، یادآور شد: هم اکنون دو ایستگاه در محل حضور دارند که دما را کاهش دادند و ایمنی تثبیت شده است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی با اعلام اینکه ما ۳۳ هزار ساختمان را در سه سال اخیر پایش کردیم که در چهار دسته ناایمن، پر خطر، میان خطر و کم خطر تقسیم بندی می شود، خاطرنشان کرد: ۱۱ هزار ساختمان در جدول ساختمان های پر خطر هستند که ساختمان ۱۵۳ نیز جزو پر خطرهاست و رأی قضایی و حکم پلمب دارد که مالک فک پلمب کرده و قاضی حکم جلب برای او صادر کرده است.
وی افزود: ساختمان از مرحله ریزش عبور کرده و کارشناسان باید بررسی کنند و احتمالاً قابل سکونت نخواهد بود.
 
 
 
 
HSEexpert.com


اخبار HSEخبر HSEاخبار ایمنیHSEexpert.comحریق ساختمانتهران


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8094

تعداد اعضا

3937

بازدید امروز

5163

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

28

میهمان آنلاین

24480107

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA