بیش تر کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه نیستند

به گزارش مرجع متخصصان سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSEexpert) حسن علیئی (رئیس انجمن صنفی برق‌کاران استان قم) در خصوص وضعیتِ کارگران ساختمانی گفت: در کشور ما حدود ۲۰ میلیون شاغل وجود دارد که از این تعداد حدود ۲ میلیون نفر کارگرانی هستند که در بخش ساختمان کار می‌کنند. وقتی تعداد کارگران ساختمانی را به نسبت کل کارگران کشور در نظر می‌گیریم، متوجه می‌شویم که در بالاترین آمار، کارگران ساختمانی نهایتا ۱۰ درصد از جمعیت کارگری کشور را شامل می‌شوند. با این حال ۵۰ درصد از کل حوادث کار کشور به این قشر زحمتکش و ضعیف جامعه تعلق دارد. 
وی ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد که شغل کارگران ساختمانی با فاصله بسیار زیاد در رتبه اولِ سخت‌ترین و زیان‌آورترین مشاغل کارگری کشور قرار داد. 
رئیس انجمن صنفی برق‌کاران استان قم گفت: متاسفانه نه تنها کارگران ساختمانی شغل‌شان در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور نیست بلکه با حمایت تعدادی از نمایندگان مجلس، که حامی بساز بفروش‌ها و شاید جزو آن‌ها هستند، هنوز بیش از نیمی از کارگران ساختمانی کشور تحت پوشش تامین اجتماعی قرار نگرفته‌اند. این درحالیست که بیمه مابقیِ افراد تحت پوشش هم در حال قطع شدن است. 
علیئی تصریح کرد: اگر اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی که در راستای حمایت قطعی، قانونی، شرعی و انسانی از این قشر زحمتکش است، در مجلس معطل بماند یا به فراموشی سپرده شود نشانه‌ی بارز پیروزی ظالم بر مظلوم است. 
وی گفت: کارگران ساختمانی با این حجمِ وحشتناک از حوادث کار و شغل بسیار سخت از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم هستند و اتفاقا کارفرمایانِ آن‌ها جزو ثروتمندترین اقشار کشور هستند. 
رئیس انجمن صنفی برق‌کاران استان قم گفت: ما بجز حق قانونی خودمان که برخورداری از حداقلی‌ترین پوشش‌های تامین اجتماعی و اجرای قانون اساسی و قانون تامین اجتماعی است، چیزی نمی‌خواهیم. 
گفتنی است؛ اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی فرودین ماه امسال برای بار دوم به کمیسیون اجتماعیِ مجلس ارجاع داده شد تا مشکلی که یکی از نمایندگان مجلس به این طرح وارد کرد را حل کنند. گرچه قرار بود این اصلاحیه بعد از یک ماه به صحن علنیِ مجلس بازگردد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. 
البته پیشتر بابایی کارنامی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) به ایلنا از حل مشکلِ وارد شده بر این اصلاحیه و در دستور کار قرار گرفتنِ آن خبر داده است. همچنین خلیل بهروز، دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس، در مصاحبه‌ای با رادیو گفتگو از «نهایی شدن قانون مربوط به بیمه کارگران ساختمانی بعد از تعطیلاتِ خرداد ماه خبر داد و تاکید کرد پیش از آن، جلسه‌ای مشترک با رییس مجلس برگزار خواهد شد.»
اگرچه نمایندگان مجلس از دستور کار قرار گرفتنِ این اصلاحیه می‌گویند اما فعالان کارگری نگرانند که طرح به همان سرنوشتِ سال گذشته دچار شود. اوایل خرداد سال گذشته این طرح به صحن علنیِ مجلس رسید اما در آن زمان نیز با مخالفتِ برخی از نمایندگان به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع داده شد. بعد از آن در حالیکه نمایندگان دائم از حل مشکلِ بیمه کارگرانِ ساختمانی و ورود آن به صحن علنی مجلس سخن می‌گفتند، اما یک سال طول کشید تا اصلاحیه به صحن علنیِ مجلس برسد.
 
 
 
 


اخبار HSEخبر HSEاخبار ایمنیHSEexpert.comکارگران ساختمانینداشتن بیمه


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

1211

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1

میهمان آنلاین

24495223

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA