تمدید تفاهم‌نامه همکاری کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی اصفهان در راستای رفع چالش های زیست محیطی

  به گزارش مرجع متخصصان سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSEexpert)این تفاهم‌نامه همکاری که در سال ۱۳۹۹ بین ۶ دانشگاه و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در راستای رفع چالش‌های زیست محیطی منعقد شد، برای دومین سال با اضافه شدن سه دانشگاه هنر اصفهان، علوم پزشکی کاشان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف به اعضای کنسرسیوم، تمدید شد.
 
حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان امروز(سه‌شنبه، ۱۲ بهمن‌ماه) در نشست روسای کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات حوزه محیط زیستی به موضوعات تمدنی باز می‌گردد که در تمدن غرب اتفاق افتاده و معضلاتی را به همراه داشته است.
 
وی افزود: این مشکلات نتیجه جدایی انسان از خداوند و تنش انسان با طبیعت است. غفلت از خدا و اومانیزم افراطی که تنها بر منافع شخصی تأکید دارد، باعث استثمار و تخریب محیط زیست شده است.
 
رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به روند صنعتی‌زدایی در غرب، گفت: این روند انجام شده است. ما نیز باید به هوش بیاییم، انسان با انسان و انسان با طبیعت آشتی کند تا مشکلات زیست محیطی برطرف شود.
 
هرسیج، اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران یک استاندارهای جدید در رابطه انسان با خدا و انسان با انسان تنظیم می‌کند. اگرچه در این زمینه موفق نشده‌ایم، البته عدم این موفقیت به الگوگیری از غرب باز می‌گردد.
 
وی اضافه کرد: نتیجه استفاده از نسخه‌های آماده کشورهای غرب سودی ندارد و موجب از بین رفتن ملت می‌شود. انقلاب اسلامی روزنه‌ و نگاه تمدنی جدید را باز کرده که باید به مبانی تمدنی خودمان که مبتنی بر یک نگاه جدید است، باز گردیم. باورها باید اصصلاح شود و بدانیم که همه ما یکی هستیم.
 
رسول رکنی‌زاده، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان نیز در این نشست به تشکیل کنسرسیوم اشاره و اظهار کرد: در طول یک سال تلاش برای شکل‌گیری شبکه هم‌افزایی در حوزه محیط زیست میان مراکز علمی استان انجام شده است.
 
وی هدف اساسی ایجاد این کنسرسیوم را تقویت بازوی علمی برای سازمان محیط زیست عنوان کرد و گفت: وجود مسائل و مشکلات پیچیده زیست محیطی در استان اصفهان را با خطر عدم‌ زیست‌پذیری از جمله بحران آب، خشکسالی، فرونشست زمین، آلودگی هوا، مسائل پساب و فاضلاب، پسماندها، زیستگاه‌های گیاهی و جانوری، آمایش سرزمین و پایداری محلی، مسائل ناشی از تغییر اقلیم و ...همراه کرده و کنسرسیوم مراکز علمی- پژوهشی استان در حوزه محیط زیست شامل شش دانشگاه اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، صنعتی اصفهان، کاشان، آزاد اسلامی اصفهان، پیام‌نور استان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است که در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ تشکیل شد.
 
رکنی‌زاده در توضیح اهداف تشکیل این کنسرسیوم، گفت: گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی در انجام پژوهش‌های کاربردی با هدف حل مشکلات زیست‌محیطی استان اصفهان در حوزه‌های مختلف مدیریت و کنترل آلودگی آب، هوا، خاک و پسماند، بومی‌سازی ساخت تجهیزات سنجش و پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی، تدوین استانداردهای منطقه‌ای، کمک به پایش و حفاظت از تنوع زیستی، ارزیابی و آمایش سرزمین در رابطه‌ با محیط‌زیست و مانند آنها و شناسایی صنایعی که نیاز به بازسازی یا نوسازی برای جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست دارند، در قالب ارائه‌ خدمات مشاوره به سازمان حفاظت محیط‌زیست از اهداف تشکیل این کنسرسیوم است.
 
وی به تفاهم‌نامه همکاری کنسرسیوم و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اشاره و تأکید کرد: این تفاهم‌نامه با هدف شناسایی و معرفی مسائل و نیازهای صنعت و جامعه در حوزه محیط‌زیست، همکاری در به‌روزرسانی محتوای سامانه اعلام نیازهای پژوهشی و بارگذاری تمام مسائل و نیازهای شناسایی‌شده در آن، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، فناورانه و کاربردی مورد نیاز صنایع استان در زمینه‌ رفع چالش‌های محیط‌زیستی استان، جذب طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی و تدوین و اجرای آنها با استفاده از امکانات طرفین و ارائه مشاوره‌های لازم و مرتبط با طرح‌های در دست اقدام اداره کل به امضا رسیده است.
 
مهدی کمالی، مسئول دبیرخانه کنسرسیوم نیز در این برنامه به ارائه گزارش عملکرد یک ساله فعالیت این کنسرسیوم پرداخت و گفت: کنسرسیوم از سال ۹۹ با ۶ دانشگاه و شهرک علمی تحقیقاتی، آغاز به کار کرد و اکنون سه عضو جدید شامل دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، هنر و علوم پزشکی کاشان نیز به آن اضافه شده‌اند.
 
وی با بیان اینکه اصفهان به انواع مختلف آلودگی‌های زیست محیطی دچار است، از فعالیت هشت کمیته کنسرسیوم خبر داد و افزود: در این یک سال برنامه اولیه اقدام برای احیای زاینده‌رود با حضور ۲۲ متخصص در حوزه آب تدوین شد. چهار نشست تخصصی با حضور علاقه‌مندان با عنوان‌های «احیای زاینده‌رود؛ چالش‌ها و راهکارها» به میزبانی دانشگاه پیام‌نور اصفهان، «هوا برای تنفس» به میزبانی دانشگاه اصفهان، «فرونشست زمین در اصفهان؛ چالش‌ها و راهکارها» به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان و نشست «توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در استان اصفهان» به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
 
کمالی در توضیح نشست‌های تخصصی درخواستی در آینده گفت: نشست توسعه کشت گلخانه‌ای، آمایش استان، کاستی‌ها و نیازها، علوم پایه و توسعه پایدار در استان، تغییرات اقلیم و تنوع زیستی در فلات مرکزی نیز از جمله موضوعاتی است که در آینده به همت کنسرسیوم بررسی خواهد شد.
 
وی، مطالبه‌گری از حاکمیت، توسعه کانال‌های تأمین مالی و ارائه خدمت به ذی نفعان مبتنی بر آمایس علمی را شعار سال دوم فعالیت کنسرسیوم اعلام کرد.
 
جعفر قیصری، رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه مشکلات محیط زستی استان و کشور نیاز به ریشه‌یابی دارد، تأکید کرد: اگر ریشه‌یابی درست نباشد، راه‌حل‌ها نیز اشتباه خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه بخشی از این مشکلات به ضعف در دانش باز می‌گردد، اظهار کرد: امروز در حوزه فناوری در جایی ایستاده‌ایم که به کشورهای مختلف دانش خود را صادر می‌کنیم. بسیاری از تجهیزات پایش ما به اروپا صادر می‌شود و می‌توان گفت در زمینه تولید دانش مشکلی نداریم.
 
او ادامه داد: اما صنعت و جامعه خودمان از اینها غافل هستند. صنعت تمایلی به سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری ندارد و اگر نتوانیم این چرخه را رفع کنیم موفق نخواهیم شد. ضعف در قانون و سیاست‌گذاری باید برطرف شود.
 
رضا نصر، رئیس دانشگاه هنر اصفهان نیز گفت: در نظر داریم رشته معماری انرژی را اضافه کنیم. به این معنا که دانش‌آموخته معماری باید براساس بینش و تفکر عمیق انرژی تربیت شود و امیدواریم این اتفاق در دانشگاه ما رخ دهد.
 
وی با بیان اینکه اصفهان در ۴۰۰ سال گذشه پایتخت بوده و آثار نشان می‌دهد مردم اصفهان دوستدار محیط زیست بوده و هستند، ادامه داد: پیشنهاد می‌شود میز مشخصی برای الگوی توسعه شهرهای کوچک ایجاد و حمایت‌های لازم انجام شود.
 
پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان نیز گفت: به‌عنوان دانشگاه هرچه در توان داشته‌ایم، جمع کرده‌ایم. اکنون مشکل ما اعتبار و نقدینگی نیست، بلکه این است که چرخه را کنار هم قرار نمی‌دهیم.
 
ایشان با طرح این پرسش که آیا خشکی زاینده‌رود به دلیل تغییر اقلیم است؟، اظهار کرد: قطعاً نه، بلکه به این دلیل است که به دانسته‌های دانشگاهی عمل نکرده‌ایم. باید این کنسرسیوم را دستگاه‌های اجرایی بپذیرند.
HSEexpert.com


اخبار HSEخبر HSEاخبار ایمنیHSEexpert.comمرجع متخصصان سلامتایمنیhse newsتفاهم نامهکنسرسیوممحیط زیست


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

5798

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

139

میهمان آنلاین

24499809

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA