بارش‌های دی‌ماه ۱۸درصد بالاتر از حد نرمال/ تغییرات دمای زمستان چشمگیر نیست

به گزارش مرجع متخصصان سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSEexpert)سحرتاج‌بخش در گفت و گو با ایسنا با اشاره به نرمال بودن میزان بارش‌ها در فصل جاری اظهارکرد: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه سال۱۴۰۰) بارش‌ها حدود ۱۹.۸ درصد زیر حد نرمال قرار دارد اما از ابتدای فصل جاری (ابتدای دی‌ماه) بارش‌ها حدود ۱۸درصد بالاتر از حد نرمال بوده و فقط میزان بارش پنج استان خراسان جنوبی، سیستان وبلوچستان، قم، هرمزگان و یزد بالاتر از حد نرمال و در باقی استان‌ها  کمتر از حد نرمال گزارش شده است.
 
وی در ادامه بیان کرد: اصلی ترین سدهای کشور در استان‌های غربی یعنی استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند که آب کشاورزی، آب شرب و سایر کاربری‌ها را تامین می‌کنند و بسیار شرایط نامساعدی دارند.
 
رییس سازمان هواشناسی افزود: از ابتدای سال آبی بارش کرمانشاه حدود۱۳۰میلی‌لیتر زیر حد نرمال، ایلام حدود ۱۱۲میلی‌لیتر زیرحد نرمال و لرستان۷۵ میلی‌لیتر زیر حد نرمال  بوده است و کل کشور حدود۱۷درصد زیر حد نرمال بارش قرار دارد که این میزان یعنی ما ۲۰درصد کاهش بارش نسبت به حد نرمال داشته‌ایم.
 
وی با بیان اینکه در فصل پاییز میزان بارش‌ها ۴۰درصد زیر حد نرمال بود، افزود: ما سال گذشته بارش برف نداشتیم،این کمبود بارش در سال ۹۹ مزید برعلت شد تا شرایط منابع آبی مناسب نباشد و ذخیره بالادستی در ارتفاعات نتواند آب پشت سدها را تامین کند . موضوع مدیریت منابع آب در حوزه‌های شرب،کشاورزی،صنعتی و سایر کاربری‌ها باید با جدیت پیگیری شود.
 
تاج‌بخش درباره پیش‌بینی بارش‌های فصل زمستان اظهار کرد: پیش‌بینی ما برای فصل زمستان بارش‌های نرمال است.ممکن است در بعضی استان‌ها میزان بارش به بالاتر از حد نرمال برسد اما این بارش‌ها نمی‌توانند منابع آبی را به‌حدی که تا پایان تابستان لازم است تامین کند، مگراینکه بارش خاصی اتفاق افتد که فعلا این اتفاق در نقشه‌های هواشناسی قابل رؤیت نیست.
 
وضعیت دمای زمستان
وی درباره پیش‌بینی دما در فصل زمستان گفت: در یک بازه زمانی با ورود سیستم‌های جوی جدید کاهش دما اتفاق می‌افتد و ممکن است که به مدت یک هفته هوا سرد باشد اما به‌طور کلی در زمستان امسال تغییرات دما چندان چشمگیر و قابل ملاحظه نیست و حداکثر نیم تا یک درجه بالاتر یا پایین‌تر از حد نرمال خواهد بود و زمستانی بسیار سرد که دما دو سه درجه زیر حدنرمال باشد، نخواهیم داشت.
 
رییس سازمان هواشناسی ادامه داد:سیستمی که در بیشتر مناطق کشور فعال است یک  سیستم سرد همراه با کاهش دما و سرما است که با عبور این سیستم از کشور این کاهش دما جبران می‌شود.در کل تغییرات دمایی در کشور چندان چشمگیر نیست اما در بازه‌های زمانی‌ مختلف با ورود هوای سرد کاهش دما خواهیم داشت.
 
وی ضمن بیان اینکه این بارش‌ها نمی توانند کم‌آبی‌ها را جبران کنند، گفت: بعضی از بارش‌ها به‌صورت سیلابی هستند که نه تنها در ایران بلکه تقریبا در کل دنیا در مدل‌های بلندمدت دیده نمی‌شوند. به‌طور مثال بارش سیل‌آسای چند ماه پیش آلمان که ۱۰۰نفر کشته به همراه داشت، پیش‌بینی نشده بود و این وضعیت به تغییر اقلیم مربوط است و مدل‌های پیش‌بینی هوا نسبت به این بارش‌ها آشنا نیستند.
 
تاج‌بخش ادامه داد: بارش در قم طی ماه‌های اخیر با دوره بازگشت ۱۰۰ساله بود و چنین بارش‌هایی هر۱۰۰سال یکبار اتفاق می‌افتد بنابراین چون مدل‌های هواشناسی با این نوع بارش‌ها آشنایی ندارند ۱۵ روز زودتر هشدار صادر می‌کنیم اما به‌طور کلی طبق پیش‌بینی مدل‌های بلندمدت در فصل جاری بارش‌ها در حد نرمال هستند.
 
رییس سازمان هواشناسی درباره نحوه مدیریت آب حاصل از بارش‌ها اظهار کرد: بدیهی است که اگر مثل سال‌های قدیم و پرآب، بارندگی داشته باشیم اما نتوانیم آن‌ها را اداره کنیم، شرایط بهتر نمی‌شود بنابراین باید از روش‌های مختلف مثل آبخیزداری، سدسازی و از راه‌هایی که مسئولان مرتبط تشخیص می‌دهند، ذخیره آب در دستور کار قرار گیرد.
 
وی ادامه داد:در حوزه کشاورزی روش‌های آبیاری نوین و روش‌های مرسوم و متداولی که در دنیا برای کنترل و نگهداری آب استفاده می‌شود، خیلی کارساز است. بخشی از آب شرب را صنایع مصرف می‌کنند. ما صنایع آبی بسیاری را داریم که در فلات مرکزی ایران قرار دارند.
 
رییس سازمان هواشناسی ادامه داد:استفاده از آب‌شیرین کن‌ها با رعایت ملاحظات زیست محیطی، موضوعی است که در  بسیاری از کشورها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. بسیاری از راهکارها هستند که حوزه‌های وزارت نیرو،جهاد کشاورزی و وزارت صمت با ملاحظات سازمان حفاظت از محیط زیست می‌توانند عملیاتی کنند.
 
تاج بخش درباره تاثیر حفر چاه‌های کشاورزی در کاهش میزان آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین گفت: حفر چاه‌های کشاورزی یکی از بزرگترین معضلات ما است که تقریبا بخش عظیمی از آب‌های زیرزمینی به این طریق استفاده شده است و علت اصلی فرونشست زمین هم از بین رفتن ساختارهای زیرزمینی است.
 
وی در پایان تصریح کرد: ما سالهاست که درگیر گرفتار خشکسالی هیدرولوژیک هستیم بنابراین این بارش‌ها نمی‌تواند به راحتی این میزان خشکسالی را برطرف کند.
 
 
HSEexpert.com


اخبار HSEخبر HSEاخبار ایمنیHSEexpert.comمرجع متخصصان سلامتایمنی و محیط زیستhse newsبارش برف


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

4249

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

315

میهمان آنلاین

24498260

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA