راه اندازی واحد تصفیه نفتای سبک طرح بنزین سازی پالایشگاه تهران

محسن قدیری در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: عملیات ساختمان و نصب دو واحد دیگر از واحدهای بنزین سازی این طرح نیز پایان یافته و در حال پیش راه اندازی است.

مدیرعامل پالایشگاه شهیدتندگویان تهران گفت: همچنین تا یک ماه آینده خوراک مورد نیاز واحد تصفیه نفت سفید (KHT) طرح بهینه‌سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده‌های این پالایشگاه نیز تزریق خواهد شد و این واحد تا آخر دی ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

قدیری افزود: عملیات پیش راه اندازی واحد تصفیه نفت سفید طرح توسعه پالایشگاه پایان یافته و این واحد هم اکنون آماده راه اندازی است.

مدیرعامل پالایشگاه شهیدتندگویان تهران با تاکید بر بهره برداری از کل طرح بهینه سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده های این پالایشگاه به منظور افزایش کیفیت فرآورده های تولیدی تا پایان سال 90 گفت: واحد گوگردسازی طرح بهینه سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تنها واحدی است که در سال آینده (سه ماه نخست سال 91) به بهره برداری می رسد.

قدیری پیش از این در گفت و گو با شانا گفته بود با بهره برداری از طرح بنزین سازی و بهینه سازی پالایشگاه شهیدتندگویان و ساخت واحد تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون گوگرد موجود در گازوییل و بنزین تولیدی این پالایشگاه به 10 پی‌پی‌ام و در نفت سفید به 40 پی‌پی‌ام خواهد رسید.و فرآورده های آن بر اساس استاندارد یورو 5 اروپا تولید می شود.

به گزارش شانا، با احداث واحدهای تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون طرح بنزین سازی در پالایشگاه شهیدتندگویان، علاوه بر افزایش قابل توجه کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه، ظرفیت روزانه تولید آن هم یک و نیم میلیون لیتر افزایش یابد.

بنزین با اکتان 87 حاصل از این واحد ایزومریزاسیون ( Isomerization ) برخلاف بنزین تولیدی سایر بخش ها که داری ترکیبات حلقوی زیادی هستند، به دلیل اینکه ترکیبات آیزوپارافینی بیشتری دارد به عنوان مرغوب ترین بنزین تولیدی پالایشگاه ها محسوب می شود. علاوه بر این بنزین تولیدی این واحد عاری از ترکیباتی نظیر نیتروژن، گوگرد، اکسیژن، الفین، آروماتیک و بنزن است.

قرارداد اجرای این طرح هفدهم آبان 1385 به امضا رسیده و هزینه اجرای آن 600 میلیارد تومان است.

طرح بهینه سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه شهید تندگویان، یکی از طرح‌های زیست محیطی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت است که با اجرای آن، افزون بر تولید حدود 110 تن گوگرد در پالایشگاه، بخشی از خوراک ورودی پالایشگاه نیز تغییر کرده و فرآورده های آن بر اساس استانداردهای یورو 4 اروپا ارائه می‌شود.

قرار است با اجرای طرح بهینه سازی در پالایشگاه شهید تندگویان، واحد گوگردزدایی از نفت سفید با ظرفیت تولید روزانه 31 هزار و 500 بشکه، گوگردزدایی از نفت گاز با ظرفیت تولید روزانه 53 هزار بشکه و واحد هیدروژن و بازیافت گوگرد راه‌اندازی شود.

پالایشگاه تهران مشتمل بر 2 پالایشگاه جنوبی و شمالی است و یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور است. پالایشگاه شماره یک (جنوبی) در سال ۱۳۴۷ با ظرفیت ۸۵ هزار بشکه در روز راه اندازی شد. پس از آن نیز در سال 1352 پالایشگاه شماره 2 (شمالی) با ظرفیت یکصد هزار بشکه ایجاد شد و اکنون با تغییراتی که در این دو واحد داده شده در مجموع ظرفیت این پالایشگاه به ۲۳۵ هزار بشکه در روز رسیده است.

پالایشگاه تهران حدود ۱۵ درصد ظرفیت پالایشگاهی ایران را تشکیل می‌دهد و عمده نیاز مصرفی سوخت به خصوص بنزین شهر تهران را تامین می‌کند.




نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8108

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

437

میهمان آنلاین

24564701

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA