خطرناکترین منبع آلودگی خلیج فارس: آب شیرین‌کن‌های کشورهای عربی

جمال قدوسی اظهار داشت: آلاینده‌های آب بطور کلی دو منبع دارند که یکی منابع نقطه‌ای و دیگری منابع آلاینده غیرنقطه‌ای است. منابع آلاینده نقطه‌ای را می‌توان تشخیص داد. این منابع شامل فاضلاب کارخانه‌ها، منازل مسکونی، تاسیسات و ... است که به راحتی می‌توان محل تولید آلاینده را مشاهده کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه به آلودگی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: آلودگی خلیج فارس منشاهای نقطه‌ای‌اش بیشتر از منشاهای غیرنقطه‌ای است. ناوهای جنگی و غیرجنگی که در خلیج فارس تردد می‌کنند منشا غیرنقطه‌ای آلایندگی هستند.

قدوسی اضافه کرد: افرادی که در این ناوها هستند، پسماند‌های غذا، شست‌‌وشو و فاضلاب خود را به صورت مستقیم وارد آب می‌کنند و از یک سو تردد ناوهای جنگی، امنیتی و دفاعی باعث افزایش ورود آلایندگی نقطه‌ای به دریا می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین مسئله کشتی‌ها و نفتکش‌ها از دیگر منابع آلایندگی آب دریا است که به دلیل نشت نفت از این کشتی‌ها آلودگی در دریاها و خلیج فارس به وجود می‌آید. بنابراین هر چه ترددها بیشتر شود آلایندگی‌ها نیز بیشتر می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: از دیگر موارد آلودگی آب دریا وجود مجتمع‌های صنعتی در سواحل خلیج فارس است.

وی گفت: همچنین آب‌شیرین‌کن‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از آن استفاده می‌کنند یکی از خطرناکترین منابع آلوده کننده آب خلیج فارس است، زیرا این‌ها آبها را شیرین کرده و نمک آن را دوباره وارد دریا می‌کنند.

قدوسی افزود: همچنین نیروگاه نکاء‌ که در شمال کشور وجود دارد به وسیله آب خنک می‌شود و این آبی که این نیروگاه استفاده می‌کند پسماند آن وارد دریا می‌شود و تا یک محدوده‌ای حیات زیست محیطی را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه مجتمع‌های نفت و گاز و مجتمع‌های صنعتی حاشیه خلیج فارس منبع عمده آلودگی هستند گفت: چون خلیج فارس به اقیانوس متصل است این آلودگی کمتر دیده می‌شود، اما اگر این آلودگی‌ها در دریاچه خزر وجود داشت آن را نابود می‌کرد.

این استاد دانشگاه افزود: یکی از مشکلات ما نشت نفت از لوله‌های خطوط نفت است که در رودخانه کارون این مشکل به وضوح دیده می‌شود و تا زمانی که متوجه می‌شوند این نشت از کجا صورت گرفته آلودگی به دریا منتقل می‌شود.



جمال قدوسیآلایندهآلودگیخلیج فارسخلیج همیشه فارسنفتآلوده کنندهگازاقیانوسامنیتامنایمنبهداشتسلامتبهداشتیپسماند‌غذاتغذیهشست‌‌وشوفاضلاب


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8106

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2088

میهمان آنلاین

24555268

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA