تدوین سندهای "بهداشت باروری"و "تكامل كودكان"

دكتر محمد اسماعیل مطلق در گفت وگو با خبرنگار سرویس "سلامت" خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: شاخص میزان باروری و جایگزینی در كشور اكنون ۱،۶ است. این درحالیست كه به دنبال ازدواج یك زوج، یك فرزند باید جانشین مادر و یك فرزند نیز باید جانشین پدر شود. بر این اساس به منظور حفظ سلامت خانواده و جامعه پیشنهادمان آن است كه شاخص میزان باروری و جایگزینی در كشور به بیش از ۲ و حدود ۳ افزایش یابد. لازم است دولت، مردم، خانواده ها و خیرین در جهت حل این مشكل كمك كنند تا سلامت جامعه تضمین شود.

وی با اشاره به افزایش هفت تا ۱۰ ساله سن ازدواج در كشور، گفت: اكنون سن ازدواج در كشور به حدود ۲۷ سال افزایش یافته است. این درحالیست كه از نظر فیزیولوژی بهترین سن بارداری برای زنان ۲۰ تا ۳۵ سال است. با كاهش سن ازدواج مشكلات از بعد سلامتی نیز كاهش می یابد.

مطلق افزود: پس از ازدواج زوجین نیز اگر فرزندآوری زودتر انجام شود، از نظر سلامت به نفع فرزند و مادر است. این درحالیست كه اكنون خانواده ها پس از ازدواج، فزندآوری را به تاخیر می اندازند. از طرف دیگر خانواده ها به تك فرزندی روی آورده اند غافل از آن كه این فرزند در آینده و سنین جوانی و بزرگسالی تنها می ماند. بر این اساس تك فرزندی نیز سلامت فرد را با مشكل مواجه می كند.

وی همچنین از اقدامات انجام شده برای تدوین سند بهداشت باروری نوجوانان و جوانان خبر داد و گفت: این سند تقریبا آماده شده و برای ارزیابی های پایانی به ادارات مختلف همكار ارسال شده است. پس از این مرحله به شورای عالی سیاستگذاری وزارت بهداشت و برای تصویب نهایی به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارسال می شود.

مدیركل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین از اقدامات انجام شده برای تدوین سند تكامل كودكان در ابعاد جسمی، روحی، روانی، معنوی، رفتاری كرداری و عاطفی خبر داد و گفت: این سند نیز با همكاری سازمان بهزیستی، وزارت آموزش پرورش و یونیسف تا پایان شهریور آماده و در آبان ماه همزمان با روز جهانی كودك رونمایی می شود.



بهداشت باروریتكاملکودکخانوادهبهداشتبهداشتیسلامتسلامتیسالمایمنبهداشت خانوادهفیزیولوژیدكترمحمد اسماعیل مطلقازدواجدولتمردمبهداشت عمومی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8108

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

904

میهمان آنلاین

24562863

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA