استعمال دخانیات مهمترین عامل بروز بیماریهای مزمن ریوی

به گزارش وب دا، عضو مرکز تحقیقات بیماری های ریوی و سل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری های مزمن  انسداد ریوی شامل برونشیت‌ مزمن و آمفیزم پس از بیماری آسم از شایعترین بیماریهای تنفسی به شمار می رود، اظهار داشت: دخانيات از جمله سیگار و قلیان عامل بروز ۸۰ درصد بيماري هاي مزمن انسدادي ريه است و پس از آن آلاينده هاي هوايي، برخي مشاغل مانند کار در معادن، کار در زمين هاي زراعي و تماس با کودهاي شيميايي در بروز اين بيماري  ها نقش دارد.

دکتر رضا بصیری در خصوص بیماری برونشیت به عنوان یکی از بیماریهای مزمن ریوی خاطر نشان کرد: برونشيت مزمن در واقع يک بيماري التهابي راه هاي هوايي است که طي آن عوامل مضر روي پوشش راه هاي تنفسي تاثير مي گذارد.در برونشيت ابتدا افزايش ضخامت مخاطي سپس التهاب راه هاي هوايي، افزايش غدد ترشح کننده موکوس و افزايش ترشح در راه هاي هوايي اتفاق مي افتد و در نهايت قطر راه هاي هوايي تنگ تر و بيمار در تنفس با مشکل روبه رو مي شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: علايم برونشيت سرفه توام با دفع خلط، تنگي نفس پيشرونده و کاهش توانايي در انجام فعاليت هاي فيزيکي است و در طول ساليان دراز، بيماري سير تدريجي خود را طي مي کند برونشيت مزمن در مردان شايع تر است زيرا سيگار به عنوان عامل اصلي بروز آن در ميان مردان رواج بيشتري دارد.

وی با اشاره به اين که در آمفيزم نه فقط راه هاي هوايي بلکه بافت ريه نيز درگير مي شود، تصريح مي کند: در آمفيزم راه هاي هوايي کوچک تحتاني ريه دچار اتساع و تخريب برگشت ناپذير مي شود و در بررسي هاي راديولوژيک و سي تي اسکن ريه پزشک شاهد تخريب جدي بافت ريه است.

دکتر رضا بصیری اظهار داشت: در بيشتر اوقات ترکيبي از ۲ اختلال برونشيت مزمن و آمفيزم با هم ديده مي شود و فرم خالص هر يک به تنهايي کمتر مشاهده مي شود. پزشک بر مبناي غلبه برونشيت يا آمفيزم نسبت به هم، بيماري را به وجه غالب نسبت مي دهد. به عنوان مثال اگر فردي ۸۰ درصد برونشيت مزمن و ۲۰ درصد آمفيزم دارد، مي گوييم برونشيت مزمن دارد.

عضو مرکز تحقیقات بیماری های ریوی و سل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه دود سيگار و قلیان حاوي بيش از ۴ هزار ماده شيميايي است، و عوامل مساعدکننده سرطان فراواني در آن دیده می شود، تصریح کرد: دود سيگار و قلیان با تحريک عوامل التهابي و ايمني در سلول هاي پوششي راه هاي هوايي موجب آسيب و تخريب راه هاي هوايي بزرگ، متوسط و کوچک و بافت ريه مي شود که بر مبناي شدت و حجم درگيري، انواع مختلف بيماري ايجاد مي شود.

استاديار دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد: بيماري هاي انسدادي مزمن ريه جزو بيماري هاي پيشرونده است و با درمان صحيح و ترک سيگار مي توان روند تخريب ريه را کاهش داد و از سرعت کاهش پيدا کردن عملکرد ريه در طول زمان کاست. بنابراين همکاري بيمار طي دوره درمان در کاهش و کنترل عوارض بيماري نقش اساسي دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اولين توصيه براي پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي مزمن انسدادي ريه ترک سيگار است. علاوه بر آن استفاده از وسايل نقليه عمومي براي کاسته شدن آلاينده هاي هوا، پرهيز مبتلايان از حضور در هواي آلوده، استفاده از ماسک در هنگام حضور در مناطقي که آلوده است، انجام ورزش هاي منظم و هوازي، اصلاح رژيم غذايي و استفاده از ميوه ها و سبزي هاي حاوي آنتي اکسيدان براي کم کردن آثار مضر آلاينده هاي هوا در سلول هاي تنفسي انجام واکسيناسيون سالانه براي مبتلايان به COPD توصيه مي شود.



مرکز تحقیقات بیماری های ریویسلبیماریبیمارستانبیماردارودرماندانشگاه علوم پزشکی مشهدبیماری های مزمنانسداد ریویبرونشیت‌ مزمنآمفیزمآسمبیماری‌های تنفسیدخانياتسیگارقلیانانسداد ريهآلايندهآلودگیمعادنکود شيميایی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2110

میهمان آنلاین

24559140

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA