آتش نشانان سرمایه های با ارزش سازمان آتش نشانی هستند

به گزارش پایگاه خبری 125، دکتر کاظم غلامی مهتاج معاون طرح و برنامه سازمان آتش نشانی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تقارن آن با بزرگداشت روز آتش نشان در هفتم مهر ماه به سئوالات مجری برنامه درباره ابعاد شغل آتش نشانی و اهمیت رعایت موارد ایمنی در شهر تهران پاسخ داد.
ایشان درباره چگونگی افزایش توان عملیاتی در سازمان آتش نشانی بیان داشت: در بررسی نیازهای بشر اعم از موضوعات مربوط به فیزیولوژی بدن و نیاز به آب و هوا و غذا که در الویت نیازهای بشر هستند و نیاز اولیه بشر نیاز به امنیت و ایمنی است که اگر این نیازها رفع شود فرصتی ایجاد می شود تا نیازهای متعالی تر انسان ظهور و بروز پیدا کند.
وی افزود: همکاران من در سازمان آتش نشانی به دنبال این هستند که محیط و فضایی آرام و مصون برای هم وطنان فراهم کنند و با ایفای نقش شان بتوانند در واقع زمینه ساز بروز نیاز اصلی جامعه باشند و گام هایی در راستای رشد پایدار جامعه بردارند.
معاون طرح و برنامه سازمان آتش نشانی تصریح کرد: رسالت آتش‌نشانان نجات جان و مال انسان ها در برابر حوادث و حریق است و با در نظر گرفتن رسالت آنها سازمان آتش نشانی برنامه هایی را برای توسعه توان عملیاتی در نظر دارد.
وی ادامه :‌ ذات سازمان آتش نشانی و علت وجود آتش‌نشانی مقاومت در برابر حادثه است و هیچ کس نمی توانداین مسئله را از آتش نشانی جدا کند. ما هرچقدر در جامعه ایمن زندگی کنیم و تمام نکات ایمنی را رعایت کنیم باز هر لحظه احتمال وجود حادثه وجود دارد، به هر حال سازمان آتش نشانی موظف است همیشه آماده باشد و البته همواره برای مقابله با حوادثی که رخ خواهد داد آماده است و ما برای ارتقاء توان عملیاتی در این محور، برنامه‌های متنوع داریم؛ مثل افزایش تعداد ایستگاه های آتش نشانی و البته زمان طلایی! که آتش‌نشانی همواره در تلاش برای کاهش زمان رسیدن به محل حادثه است و از آن به عنوان زمان طلایی یاد می کند.
غلامی تصریح کرد: با توجه به رشد شهرنشینی و تغییر سبک زندگی مردم در شهرهای بزرگ و افزایش ترافیک شهری، مشکلاتی برای آتش نشانان ایجاد می شود که ما برای رفع این گونه مسائل موظف هستیم فواصل بین ایستگاه های آتش نشانی را طوری تنظیم نماییم که با توجه به تغییرات شهر، پاسخگوی نیاز شهروندان باشیم.
وی با اشاره به برنامه های پیش روی این سازمان در خدمت رسانی بهینه به شهروندان افزود: کاهش زمان رسیدن به محل حادثه و احداث ایستگاه های جدید خدمت رسانی بهتری به شهروندان خواهد داشت و البته استفاده از امکانات و تجهیزات لازم نیز در رضایتمندی مردم موثر خواهد بود.
وی همچنین درباره نیروی انسانی و اهمیت آن در سازمان آتش نشانی گفت: سرمایه انسانی به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار در این سازمان مد نظر است و تمام نکاتی که درخصوص افزایش و توسعه ایستگاه ها و به روزرسانی امکانات گفته شد در گرو این است که نیروی انسانی مناسب آتش نشانی داشته باشیم و با روحیه ای که در آتش نشانی هست یک آتش نشان نیاز به مهارت های مربوط به آتش نشانی و آموزش نکات مهم این شغل است و باید همواره به روز باشد.
وی افزود: آتش نشانان باید از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشند زیرا در شرایط خاص ممکن است نیاز باشد به یک فرد گرفتار در شرایط سخت کمک کنند پس باید به نحو احسن کارشان را انجام دهند و از دانش و تجربه بسیار خوبی توام با روحیه بالا برخوردار باشد.
غلامی بیان داشت: به جرات می توانم بگویم اکثریت قریب به اتفاق همکاران بنده در سازمان آتش نشانی از روحیات بسیار خوبی برخوردار هستند و روحیه فداکاری و ایثارگری در حادثه پلاسکو، نمادی از کار آتش نشانان بود که با از جان گذشتگی و ایثار برای نجات جان و مال مردم تلاش کردند و جاودانه شدند.
وی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر مقدم شمردن پیشگیری بر درمان و بیان آن در حوزه های مختلف گفت: ما وقتی بخواهیم در ارتباط با موضوع حوادث و پیشگیری مسائلی را بیان کنیم مسئله با ارزش و اساسی آموزش است. محور دوم ما در سازمان آتش نشانی علاوه بر توسعه توان عملیاتی محور پیشگیری از بروز حریق و حوادث است که ما در سازمان آتش‌نشانی به آن اعتقاد داریم.
وی افزود: ما اگر در پیشگیری موفق شویم می توانیم در موقعیت حریق و حوادث و کاهش خسارات ناشی از آن گام برداریم. شعار سازمان ما این است؛ پیشگیری بر هر امری مقدم است.
معاون طرح و برنامه سازمان آتش نشانی تاکید کرد:همان‌طور که یک شهروند برای انتخاب محل سکونت خود زیبایی های بصری را در نظر می گیرد و به موقعیت جغرافیایی محل زندگی اش توجه می کند باید ایمنی خود و خانواده اش را در اولویت قرار دهد و ما به دنبال شهروند مطالبه گر هستیم. مطالبه گری از ایمنی در همه جا شعار ماست.
وی افزود: همه ما متولی ایمنی در شهر هستیم قطعاً برای ارتقا ایمنی شهر، هم شهروندان، هم نهادها و سازمان ها باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم از ایمنی بهره‌مند شویم.
وی گفت: پیشگیری دوشاخه است ارتقاء فرهنگ ایمنی به شهروندان و افزایش آگاهی یک شهروند. درباره آموزش های ایمنی که ما آموزش ها را در سطح مدارس اصناف مختلف آغاز کرده ایم و برای این گروه ها مشخص کردیم به کمک ما بیایند تا ما بتوانیم زمان طلایی رسیدن به محل حادثه را را کاهش داده و از حوادث جلوگیری کنیم.
معاون طرح و برنامه سازمان آتش نشانی با اشاره به تلاش آتش نشانی برای ارتقاء سطح ایمنی و دانش شهروندان تصریح کرد:آموزش های ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سطح جامعه و برای گروه‌های مختلف در حال اجراست و آموزش از طریق برنامه‌های تلویزیونی، رسانه ها و شبکه های مجازی به شهروندان ارائه می شود و البته موفقیت این امر زمانی تاثیر گذار است که مداوم باشد.
وی درباره شغل آتش نشانی و انتخاب آن توسط افراد بیان داشت: علاوه بر آمادگی جسمانی شغل آتش نشانی بسیار سخت و زیان آور است و آتش نشانان در طول خدمت با عوامل شیمیایی زیان آور و فیزیکی در ارتباط هستند با هر عاملی که شما فکر کنید !آتش نشان حتی اگر در طول مقطع کوتاهی با آن سر و کار داشته باشد با آسیب های روحی و روانی روبرو است و صحنه های دلخراش حوادث، تاثیرات منفی بر وی می گذارد.
وی افزود: پس از حادثه پلاسکو برنامه های درمانی برای آتش نشانان و پایش سلامتی آنان انجام شد به طور مثال بر روی موضوعات روانشناسی بیشتر کار کردیم و از گروه های داوطلب روانشناس نیز استفاده کردیم.
دکتر غلامی در پاسخ به مجری برنامه درباره چالش های ایمنی شهر گفت:مهمترین موضوعی که در شهر وجود دارد مخصوصاً در قسمت های مرکزی، کاربری های غیر مجازی است که حوادث ناگوار را به بار می آورد مثلاً یک ساختمان کاربرد مسکونی دارد بعد بدون مجوز و تحقیق تبدیل به کاربری غیرمجاز می‌شود و حوادث مختلفی را به وجود می آورد مثلا انبار کردن مواد منفجره و شیمیایی که گاهاً مشکلاتی را در حوادث برای آتش نشانان به وجود می آورد البته ما برای اینکه گرفتار این موضوع نشویم تمهیداتی داریم تا مشکلات را از سر راه برداریم البته این امر نیاز به همکاری بیشتر دارد.
وی با اشاره به طراحی نظام بازرسی در سال گذشته گفت: طبق این برنامه کل ساختمان های شهر تهران بازدید می شود و دستورالعمل ایمنی به مالک ارائه می گردد و در مواردی که ایمنی مشاهده شود تذکر و اطلاعات لازم داده می شود.
وی افزود: حدود ۲۰ هزار ساختمان تاکنون بازدید شده و اخطارها ارائه شده امیدواریم با رعایت اصول ایمنی موارد نا ایمنی رفع شود ولی فردی که ایمنی را رعایت نمی کنند خود و خانواده‌اش متحمل هزینه‌های پس از بروز حادثه خواهد شد البته هزینه تنها موضوعات مادی نیست باید قانون با کسی که ایمنی را رعایت نمی کند باید برخورد کند.
دکتر غلامی در پایان در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اهمیت شناسنامه فنی ساختمان ها تصریح کرد: داشتن این مدرک، بسیار در شهر تهران مهم است و در شهرداری تهران در برنامه‌های پنج ساله اول و پنج ساله دوم بررسی شده و نتایج آن به دست آمده است که در برنامه پنج ساله سوم تهران یکی از برنامه ها روشن شدن تکلیف شناسنامه فنی و ایمنی ساختمان در شهرداری ها هست که آنها را موظف به اجرا کرده است.


اخباراخبار HSEخبر HSEاخبار ایمنیاخبار سلامتاخبار محیط زیستhse newsخبرهای ایمنیآتش نشانان سرمایه های با ارزش سازمان آتش نشانی هستند


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

1538

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2

میهمان آنلاین

24495549

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA