افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های اتوایمیون با قرار گرفتن در معرض هوای آلوده

به گزارش وب‌دا به نقل از نشريه نانودارويي دانشمندان دانشگاه دوبلين دريافتند كه سيگار كشيدن و استنشاق طولاني مدت از گرد و غبار و ديگر آلاينده‌ها مانند ذرات كربن ساطع شده از اگزوز اتومبيل از عوامل خطر كليدي در ايجاد التهاب مزمن ريه‌ها و ابتلا به بيماري آرتريت روماتوئيد است.

براساس اين گزارش محققان با قرار دادن مدلي از موش‌ها درمعرض هواي آلوده توسط نانولوله‌هاي كربني تك جداره به اين نتيجه رسيدند كه وجود انواع نانوذرات آلوده منجر به ايجاد واكنش يكساني در ريه موش‌ها مي‌شود و باعث تبديل اسيدهاي آمينه آرژنين بدن به پروتئيني به نام سيترولين مي‌شود.

نتايج اين گزارش حاكي از اين است كه سيستم ايمني بدن پس از برنامه‌ريزي براي خلاص شدن از پروتئين سيترولينه شروع به حمله به بافت‌ها و اندام‌هاي خود مي‌كند كه اين امر منجر به بروز بيماري آرتريت روماتوئيد و ساير بيماري‌هايي از اين دست مي‌شود.

گفتني است بيماري آْرتريت روماتوئيد يك بيماري با منشاء خود ايمني است كه مفاصل و عضلات بدن را درگير مي‌كند و هر از چند گاهي شعله‌ور مي‌شود و دوباره فروكش مي‌كند.



دانشگاه دوبلينهواي آلودهنانوذراتنانوپروتئين سيترولينهخطربيماري آرتريت روماتوئيدبیماربیمارستاندرماندرمانیدارو


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8108

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

910

میهمان آنلاین

24562856

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA