رعایت بهداشت فردی، مواد غذایی و آب بهترین راه پیشگیری از بیماری ها

آرزو دهقاني كارشناس آموزشي اورژانس كشور،‌ ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: با آغاز فصل گرما و مسافرت هاي تابستاني، به دليل كمبود امكانات، رعايت بهداشت فردي و عمومي تا حدودي كاهش مي يابد،  به همين دليل احتمال ابتلا به بيماري هاي عفوني و مسموميت هاي غذايي به ويژه در كودكان و سالمندان افزايش مي يابد.

وي افزود: وبا، اسهال باكتريال حادي است كه خيلي سريع و ناگهاني شروع مي شود حجم مدفوع بسيار زياد و كاملاً مثل آب سفيد رنگ است و به دفعات زياد و گاهي بي اختيار و مداوم دفع مي شود آب آلوده مهمترين عاملي است كه مي تواند انسان را مبتلا كند، اما هر ماده غذايي كه از طريق خوراكي و دستگاه گوارش وارد بدن شود خطر ابتلا را به همراه دارد.

وي، تهوع و ‌استفراغ،‌ دردهاي شكمي و اسهال را از علائم مسمومیت غذایی برشمرد و تصريح كرد: در صورت مواجهه با فردي كه دچار مسموميت غذايي شده بايد محیط مناسب را برای استراحت بیمار فراهم كرد و مايعات رقيق و فراوان مانند آب ، آبميوه رقيق شده و يا چاي كمرنگ بدهند.

مدير روابط اورژانس كشور اظهار داشت: جوشاندن آب براي هر نوع مصرف در صورت عدم اطمینان از سلامت آب شرب، اجتناب از خرید و مصرف يخهايي كه در كوچه و بازار عرضه مي شوند، مصرف لبنيات پاستوريزه، عدم استفاده از آب رودخانه‌ها و آب‌هاي روان، شستن ميوه‌ها قبل از پوست كندن، شستن دستها با آب و صابون، اجتناب از صرف غذا در اغذیه فروشی ها و رستوران های بین راهي در صورت عدم اطمینان از تهیه بهداشتی غذاها در آنها از راه هاي پيشگيري از بروز بيماري ها در سفر است.

وي همچنين استفاده از غذاهای بسته بندی شده،‌ جوشاندن كنسروها قبل از مصرف به مدت 20 دقیقه، اجتناب از خريد قوطي هاي كنسرو داراي برآمدگي، فرورفتگي و يا داراي نشتي، مصرف کافی مایعات در مسافرت، پرهیز از مصرف غذاهای خام و نیم پز و اجتناب از خریدن مواد غذایی، به ویژه نوشیدنی ها از دست فروشان را از ديگر اقدامات پيشگيرانه از بروز مسمويت هاي غذايي در طول سفر برشمرد.



آرزو دهقانيكارشناس آموزشي اورژانس كشورپيشگيريبيماريبیماربیمارستاندارودرماندرمانیتابستانبهداشت فردیمحيطمواد غذاييآببهداشت آببهداشت مواد غذاییبهداشت محیطمحیط زیستزیست محیطیبهداشتبهداشتیسلامتسلامتیسالمایمنکنسرووبا


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8098

تعداد اعضا

4678

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

71

میهمان آنلاین

24493175

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA