قدرت سازمان محیط زیست در اجرای قانون هوای پاک

به نقل از میزان، هر ساله به تعداد شهرهای آلوده کشور اضافه می شود و نفس شهروندان بیشتری به شماره می افتد. بحران آلودگی هوا در حال حاضر تنها با وزش باد! مدیریت می شود. سازمان حفاظت محیط زیست حالا با تکیه بر قانون تازه مصوب شده هوای پاک می کوشد که به طور جدی وارد این حوزه شود و از گسترش آلودگی ها جلوگیری کند. 
 
به هر قیمتی قانون هوای پاک را اجرا می کنیم
 
عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست که چند وقت پیش در واکنش به آلودگی هوای تهرن با جمله برای «باد دعا کنید»، حاشیه ساز شده بود، حالا می گوید باید به هر قیمتی قانون هوای پاک اجرا شود.
 
او اما مناسبات آلودگی هوا و ریشه هایش را به خوبی تشریح کرده و گفته است: آلوده‌کننده‌ها از نظر اقتصادی و سیاسی بسیار قوی هستند. از سوی دیگر همه چیز را نمی‌شود با هم درخواست کرد. گازوئیل خارج از استاندارد، تولید خودروهای آلاینده، ساختمان سازی‌های خارج از ظرفیت، همه این موارد باید متوقف شود. در شرایط کنونی شهرداری‌ها به دلیل کمبود سیستم حمل و نقل عمومی وسایل آلاینده را وارد شهرها می‌کنند.
 
به گفته کلانتری، بر تعداد شهرهای آلوده اضافه شده است و تهران آلوده‌ترین شهر در یک ماه گذشته نبوده بلکه طی یک ماه گذشته پنج یا شش شهر دیگر از تهران آلوده‌تر بودند.
 
کنار آمدن یا نیامدن با دستگاه های آلوده کننده هوا مهمترین موضوعی است که باید دید سازمان محیط زیست در حیطه اجرای قانون هوای پاک چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت. کارنامه کاری عیسی کلانتری در همین مدت کم پر از مجوزهای حاشیه ساز برای نهادهای مختلف بوده و هر روز از سازمان حفاظت محیط زیست خبر می رسد که برخی از مجوزها که سال ها جلوی آن گرفته شده بود، دوباره در دستور بررسی قرار گرفته اند. اتفاقی که تاکنون نشانه سیاست تعاملی دوره جدید سازمان محیط زیست با دیگر دستگاه ها را داشته است. سیاستی که در صورت ادامه اش، قانون هوای پاک را هم تبدیل به بسیاری از سندهای بالا دستی ای می کند که دستگاه ها به آن بی اعتنا هستند.
 
قدرت سازمان محیط زیست در اراده مدیران است
 
صدها سند بالا دستی در حوزه محیط زیست و قوانین متعدد درباره آن وجود دارد که در صورت اجرا شدن، آسیب ها به محیط زیست را کم می کند. اما حالا سوال این است که سازمان محیط زیست در حیطه اجرا چقدر می تواند قدرتمند باشد. محمد درویش، فعال محیط زیست و از مدیران سابق سازمان حفاظت محیط زیست درباره قدرت سازمان محیط زیست برای اجرای این قانون به خبرگزاری میزان می گوید: سازمان حفاظت محیط زیست همیشه روی کاغذ چنین قدرتی را دارد. با استفاده از اهرم های قانونی که مجلس در اختیار این سازمان گذاشته، می توان با هرگونه حرکتی که آلودگی را تشدید می کند، برخورد کرد.
 
وی اما استفاده از قدرت سازمان محیط زیست را منوط به خواست مدیران و رییس این سازمان می داند و می گوید: اما موضوع مهم این است که ریاست سازمان حاضر شود روابط خود با دیگر سازمان ها و وزارت خانه ها را دچار چالش کند.
 
به گفته محمد درویش، سازمان محیط زیست همیشه قدرتمند بوده اما مدیران آن حاضر نبودن مصلحت محیط زیست را به دیگر چیزها ارجحیت دهند.
 
این فعال محیط زیست به نمونه ای از قدرتمندی سازمان محیط زیست اشاره می کند و می گوید: در دوره ریاست قبلی، مجلس طرحی برای معدنکاوی داشت که آسیب های فراوانی بر محیط زیست برجای می گذاشت. این طرح برخلاف اعتراض سازمان، تصویب شد. سازمان محیط زیست نامه ای به شورای نگهبان نوشت و با استناد قانون بر خسارت بار بودن این طرح تاکید کرد. شورای نگهبان نیز با توجه به نظر این دستگاه تخصصی، مصوبه را به مجلس برگرداند. 
 
چالش بین دستگاه ها و وزارتخانه هموراه یکی از مهمترین مشکلات سازمان محیط زیست بوده است. چالشی که حالا عیسی کلانتری گویا از ابتدا برای حل آن به سازمان محیط زیست آمده تا به قول او هیچ طرحی معطل سازمان محیط زیست نماند. باید منتظر ماند و دید سازمان محیط زیست با قانون هوای پاک ،حاضر به برخورد با عوامل تشدید کننده آلودگی هوا می شود یا مانند همیشه این سازمان با توصیه، تذکر و گاهی انتظار و دعا برای باد، این قانون را اجرا خواهد کرد.
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستقدرت سازمان محیط زیست در اجرای قانون هوای پاک


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

3617

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

175

میهمان آنلاین

24497630

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA