استفاده از آب لوله كشی، یخ بهداشتی و ضدعفونی سبزیجات، راه های پیشگیری از وبا

"محمد محمدیان" در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه قم، افزود: وبا بیماری خاص اسهالی است که بر اثر تجمع و سم میکروب "وبا" در روده باریک ایجاد می شود و در نتیجه مقادیر فراوانی آب و یون های بدن از طریق روده دفع می شود.

وی با بیان اینکه در این بیماری حدود ۱۰ تا ۲۰ لیتر مدفوع آبکی از بدن دفع می شود، گفت: با توجه به ویژگی های خاص استان قم و ورود سالیانه بیش از ۲۰ میلیون جمعیت و حضور کشورهای خارجی و فقیرنشین در کوتاه ترین زمان ممکن عده کثیری به این بیماری مبتلا می شوند.


علائم و راه های انتقال وبا

رییس مرکز بهداشت و درمان قم، دل درد و دل پیچه به همراه اسهال حاد آبکی و دفعات اجابت مزاج فراوان، استفراغ بدون حالت تهوع پیشین، گرفتگی عضلات پشت ساق پا و عطش فراوان را از مهم ترین و شایع ترین علائم بیماری التور(وبا) برشمرد.

محمدیان با بیان اینکه وبا به دو طریق منتقل می شود، ادامه داد: در تماس مستقیم بیماری می تواند از طریق دست های آلوده، تماس با موارد دفعی و استفراغ بیماران و یا لوازم آلوده آنها و در حالت غیرمستقیم با آشامیدن آب آلوده بیماری منتقل شود.

وی گفت: شست وشوی میوه و سبزی و تهیه غذای سرد با آب آلوده، استحمام یا شست وشوی البسه با آب آلوده، مصرف یخ آلوده و تغذیه کودکان و نوزادان با بطری به جای شیرمادر عامل مهمی در انتقال بیماری وباست.


مردم موازین بهداشتی را رعایت کنند

رییس مرکز بهداشت و درمان قم اظهار کرد: اگرچه نمی توان مانع از شیوع و بروز وبا به منطقه ای شد اما می توان برای پیشگیری و مقابله از گسترش وبا در سطح شهر فعالیت هایی را انجام داد.

محمدیان ادامه داد: هم وطنان باید برای پیشگیری از ابتلا به وبا از آب آشامیدنی لوله كشی استفاده كنند و در صورتی که آب مطمئن و سالم در دسترس نیست به خصوص در سفر باید آب را به مدت یک تا سه دقیقه جوشاند سپس مصرف كنند.

وی پرهیز از مصرف آب چشمه، رودخانه، چاه، ضدعفونی میوه و سبزیجات، پرهیز از مصرف یخ در سفر، رعایت اصول بهداشتی دفع فضولات انسانی به هنگام سفر، دور نگه داشتن موادغذایی از دسترس حشرات و شست وشوی دست ها پس از اجابت مزاج را از دیگر توصیه ها به هم وطنان دانست.

رییس مرکز بهداشت و درمان قم تصریح کرد: سبزی از عوامل مهم انتقال بیماری وباست از این رو شست وشو با آب به تنهایی کافی نیست و باید سه مرحله شست وشو، گندزدایی و ضدعفونی به خوبی انجام شود.

محمدیان خاطر نشان کرد: سال پیش، بیشترین میزان ابتلا به وبا در استان قم مربوط به مصرف سبزی و میوه و عدم شست وشوی دست بود.

وی افزود: سبزیجات و میوه ها باید در چهار مرحله پاک سازی شوند با مایع ظرف شویی انگل زدایی، با کلر ضدعفونی، سپس آبکشی، شست وشو و مصرف شود.

رییس مرکز بهداشت و درمان قم با بیان اینکه از ابتدای سال تاكنون موردی از ابتلا به وبا گزارش نشده است، گفت: سال پیش، ۱۱۴۳ نمونه وبا از بیمارستان ها جمع آوری کردیم که فقط ۳۲ مورد در استان بدون فوت گزارش شده است.


قم نیازمند کارخانه های بهداشتی "یخ" است

محمدیان گفت: یخ می تواند در مسیر تولید یا توزیع آلوده شود و با مصرف یخ آلوده خطر انتقال بیماری افزایش می یابد به علاوه میکروب وبا تا مدت ها در یخ زنده می ماند و تا مدت ها نیز عامل انتقال بیماری است.

وی ادامه داد: میکروب وبا در برابر دمای ۵۵ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ دقیقه از میان می رود اما در محیط سرما باقی می ماند طوری که اگر یخ غیربهداشتی و آلوده به میکروب وبا باشد، میکروب وبا در آن زنده می ماند.

به گفته رییس مرکز بهداشت و درمان قم، مردم باید از یخ بهداشتی و بسته بندی استفاده کنند.

محمدیان با بیان این که سال پیش، یخ مورد نیاز استان در مراسم نیمه شعبان از استان های تهران، اراک، کاشان و اصفهان تامین شد، افزود: با توجه به زائرپذیری استان، قم نیاز شدیدی به کارخانه یخ بسته بندی و کاملاً بهداشتی دارد از این رو مصوب شد تا به کمک استانداری و شورای سلامت و امنیت غذایی استان کارخانه های یخ موجود ارتقاء و کارخانه های موجود یخ به کارخانه های بهداشتی تبدیل شوند.



محمد محمدیان‌ میکروبوباسمانتقال وبااسهال حاد آبکیاستفراغحالت تهوعگرفتگی عضلاتساق پاعطشبیماریبیماربیمارستانالتورآلودهپیشگیریبهداشتبهداشتیسلامتسلامتی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1638

میهمان آنلاین

24556156

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA