تولید سالانه حدود ۸ میلیون تن پسماند ویژه و خطرناک در کشور

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت استمرار ساماندهی مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی و تعیین تکالیف و وظایف واحدهای مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی در کشور از ابتدا تا انتهای فعالیت، تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع، باید با افزایش نظارت و دقت در انجام فرآیند‌ها، آسیب‌ها و خطا‌ها به حداقل می‌رسد.
 
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی باید به گونه‌ای باشد که ضمن ایجاد صرفه اقتصادی برای فعالیت بخش خصوصی در این عرصه، از شکل گیری انحصار و ایجاد قیمت‌های نامتوزان در این حوزه جلوگیری شود.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ضرورت آموزش و آگاهی رسانی دقیق برای کار‌شناسان مرتبط سازمان حفاظت محیط زیست و فعالان این عرصه در سطوح مختلف گفت و خواستار توجه به این موضوع در برنامه ریزی‌های مدیریتی شد.
 
بنابراین گزارش، در این جلسه نقاط ضعف و قوت در زمینه اجرای سیستم مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برنامه عملیاتی پسماندهای ویژه توسط ادارات کل و با هماهنگی سایر دستگاه‌های مرتبط و مسئول انجام شود.
 
در ابتدای جلسه نیز سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و محمدجواد سروش مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از وضعیت پسماندهای ویژه و صنعتی در کشور ارائه دادند.
 
بر اساس گزارش‌های ارائه شده، در حال حاضر سالانه حدود ۸ میلیون تن پسماند ویژه و خطرناک در کشور تولید می‌شود که این روند بر اساس تجربه سایر کشورهای جهان و با توجه به روند توسعه‌ای و صنعتی شدن کشور می‌تواند با رشدی سریع مواجه شود و این موضوع با توجه به درصد بسیار پایین تفکیک پسماند ویژه در کشور نگران کننده است. به طور مثال در تهران میزان تفکیک پسماند ویژه شهری در حدود ۸ تا ۱۰ درصد است و این در حالی است که به طور نمونه، آمریکا در سال ۲۰۱۰، ۴۳ میلیون تن پسماندهای ویژه و صنعتی داشت که این میزان نسبت به سال ۱۹۹۰ به دلیل رشد صنعتی، ۲۰ برابر شده بود. همچنین آمریکا در سال ۱۹۹۰، ۱۶ درصد پسماندهای ویژه و صنعتی خود را بازیافت می‌کرد که این میزان در سال ۲۰۱۰ به ۳۶ درصد و هم اکنون به بیش از ۴۰ درصد رسیده است.
 
همچنین در این نشست، مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌های سمنان، قزوین، البرز، بوشهر، خوزستان، مرکزی و معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گزارشی از روند مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی در استان‌های خود و چالش‌های پیش رو ارائه دادند.
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستتولید سالانه حدود ۸ میلیون تن پسماند ویژه و خطرناک در کشور


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

5771

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

147

میهمان آنلاین

24499782

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA