‌صبحانه با تخم‌مرغ را در بین دانش‌آموزان ترویج کنیم

دبير ستاد کشوري ترويج مصرف تخم‌مرغ با بيان اينکه ايران دهمين کشور دنيا در توليد تخم‌مرغ است، گفت: مي‌کوشيم که صبحانه با تخم‌مرغ را در بين دانش‌آموزان ترويج کنيم اما آموزش و پرورش براي ترويج خوردن صبحانه‌ کار خاصي نکرده است.
 
سيدفرزاد طلاکش با بيان اينکه امسال بيست و يکمين سال بنيانگذاري روز جهاني تخم‌مرغ است که متأسفانه در ايران هفتمين سال برگزاري آن است، گفت: تخم‌مرغ کامل‌ترين، ارزان‌ترين و فراوان‌ترين غذاي پروتئيني است که جايگاه ويژه‌اي را در تغذيه اقشار مختلف جامعه مي‌تواند داشته باشد، ولي متأسفانه به دلايل غيرعلمي و باورهاي اشتباه از مصرف اين ماده مغذي خودداري مي‌شود.
 
دبيرستاد کشوري ترويج مصرف تخم‌مرغ اظهار داشت: تخم‌مرغ عالي‌ترين منبع پروتئيني است که تمامي 9 اسيدآمينه ضروري را در خود دارد و يک جعبه مغذي کوچک حاوي تمام مواد ويتاميني و معدني ضروري بدن از قبيل کلسيم، سديم، يد، سلينيوم، کولين، لوتئين، ويتامين‌هاي B،A،D،E را در خود داراست.
 
وي خاطرنشان کرد: در دو سال اخير مراکز مهم تغذيه جهان در کشورهاي پيشرفته تخم‌مرغ را به عنوان يک غذاي عملگرا مطرح مي‌کنند که با کمترين توليد انرژي، نياز مواد مغذي معادل يک رژيم 2000 کالري را فراهم مي‌کند، ضمن اينکه قند آن هم بسيار پايين است.
 
طلاکش گفت: پروتئين تخم‌مرغ از چنان ارزش بالايي برخوردار است که به عنوان استاندارد سنجش کيفيت ساير مواد غذايي قرار مي‌گيرد و به دليل مواد بسيار مهم و ضروري زرده آن مانند کولين که براي تکامل مغز جنين و نوزاد و تقويت حافظه و يا لوتئين که براي حفظ و پايداري چشم از تخريب‌هاي طبيعي در سالخوردگي جلوگيري مي‌کند، نبايد مورد بي‌مهري قرار گيرد.
 
نتیجه تصویری برای خواص تخم مرغ
 
وي افزود: گرچه عمده چربي تخم‌مرغ که در زرده موجود است، از نوع غيراشباع بوده و کلسترول تخم‌مرغ نقشي تأثيرگذار در افزايش کلسترول خون ندارد، اما متأسفانه توصيه به کم خوردن تخم‌مرغ توسط برخي از پزشکان و کارشناسان تغذيه، بي‌بهره ماندن جامعه جوان و در حال رشد و حتي سنين بالاتر را رقم زده و در نتيجه تعداد قابل توجهي از کودکان و نوجوانان ما به دليل عدم مصرف کافي پروتئين دچار کوتاهي قد و مشکلات ضعف ايمني، ضعف يادگيري و... هستند. به همين جهت مي‌کوشيم حداقل مصرف سرانه کشور در تخم مرغ را به 250 عدد برسانيم.
 
وي افزود: طي 40 سال گذشته ثابت شده که کلسترول‌هاي غذايي تخم‌مرغ نقشي را در عوارض قلبي ـ عروقي، کبدي و بسياري از ادعاهاي غيرعلمي و سنتي نداشته و تمامي متخصصين تأکيد بر کنترل مصرف اسيدهاي چرب اشباع و ترانس دارند که تخم‌مرغ نه تنها عاري از اين چربي‌هاي مضر است، بلکه نوع کلسترول آن و ساير ترکيبات موجود در زرده، برخلاف باور عام به سلامت قلب و عروق کمک مي‌کند.
 
دبيرستاد کشوري ترويج مصرف تخم‌مرغ گفت: با کارهاي پژوهشي و تحقيقاتي بسيار زياد توانسته‌ايم طرح بستني سفيده تخم‌مرغ و ديگر محصولات بر پايه تخم‌مرغ را به وزارت بهداشت ارائه دهيم که هم‌اکنون منتظر صدور مجوز آن و تلاش کارخانه‌هاي لبني کشور براي توليد آن هستيم.
 
وي تصريح کرد: تخم‌مرغ 13 نوع ويتامين اساسي و مواد معدني ضروري بدن را در خود دارد. وي خاطرنشان کرد: در سال آينده چهار نوع تخم‌مرغ غني‌شده که تخم‌مرغ غني‌شده با امگا3، تخم‌مرغ غني شده با سلنيوم E، تخم‌مرغ غني‌شده با D3، و همچنين تخم‌مرغ غني‌شده با اسيدفوليک و روي به جامعه ارائه شود.
 
وي خاطرنشان کرد: طبق تحقيقات جهاني انجام شده مصرف خام سفيده تخم‌مرغ آلرژي‌زاست ضمن اينکه 60 درصد پروتئين تخم‌مرغ در سفيده آن مي‌باشد، اما کيفيت پروتئين زرده تخم‌مرغ بسيار بالاتر از کيفيت سفيده است.
 
منبع:روزنامه مردمسالاری


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیست‌صبحانه با تخم‌مرغ را در بين دانش‌آموزان ترويج کنيم


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1975

میهمان آنلاین

24557666

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA