وزیر نیرو: عمل نکردن به معاهده پاریس در کاهش گازهای گلخانه ای،تحریم های شدید به دنبال دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حمید چیت چیان امروز(شنبه) در مراسم «زنگ مهر 95» در محل پژوهشگاه نیرو افزود: مطابق معاهده کاب 21 پاریس، ایران متعهد شده تا سال 2030 به میزان چهار درصد از میزان تولید گازهای گلخانه ای فعلی خود بکاهد.
به گفته این مقام مسئول، به تازگی کشورهای چین و آمریکا به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای، به معاهده پاریس پیوسته اند و نگرانی وزارت نیرو از عدم عمل به تعهد خود افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: عمل به این تعهد امروز در جهان الزامی شده و اگر نتوانیم سهم خود را دراین موضوع عملی کنیم، به دلیل مواجهه بیش از نیمی از جمعیت جهان با خطرات این مساله و زیر آب رفتن کشورهای ساحلی، تحریم هایی علیه کشور وضع می شود که به مراتب شدیدتر از تحریم های هسته ای خواهد بود.
به گزارش ایرنا، تعهد ایران در کاهش گازهای گلخانه ای کره زمین در همایش بین المللی زیست محیطی پاریس فرانسه مشهور به «کاب ٢١» که از 30 نوامبر تا 11 دسامبر سال 2015 (9 تا 20 آذرماه 94) در پاریس برگزار شد، موجب شده تا توسعه انرژی های تجدیدپذیر در قالب لایحه برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گیرد.
هدف اصلی این معاهده، جلوگیری از افزایش دمای کره زمین به بیش از 2 درجه در قرن جاری است. این در شرایطی است که کارشناسان هشدار می دهند که این هدف با توجه به وضعیت کنونی غیرقابل دسترس است.
توافقنامه پاریس در تاریخ 12 دسامبر (21 آذر) سال 2015 با شرکت 196 کشور جهان و در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد تهیه و تدوین شد. با این حال تاکنون فقط 180 کشور این معاهده را امضا کرده اند. این توافقنامه فقط زمانی اجرایی خواهد شد که 55 کشور تولیدکننده 55 درصد گازهای گلخانه ای جهان، آن را به صورت رسمی تصویب کنند.
 
** مدیران، با مسایل موجود در اجتماع آشنایی کافی ندارند
وزیر نیرو با بیان اینکه امروز توجه به مسایل اجتماعی بسیار لازم و ضروری است، ادامه داد: برخلاف گذشته که اجرای کارهای کمّی بیشتر درنظر بود، امروز انجام عملیات با کیفیت مناسب، هزینه پایین تر و آسیب رسانی کمتر به محیط زیست در نظر گرفته می شود.
چیت چیان اضافه کرد: از آنجایی که هنوز مدیران این وزارتخانه، امور خود را در بستر کار اجتماعی تعریف نکرده و با مسایل موجود در اجتماع آشنایی کافی ندارند، هیچ وقت رضایت مردم از خدمات رسانی ها در فیلم ها، کلیپ ها و گزارش ها به نمایش گذاشته نمی شود.
وی تاکید کرد: دنیای امروز با سرعت رو به سوی پیشرفت است و مدیران باید با توجه به آینده، طراحی از شرکت های خود داشته باشند.
 
** لزوم توجه ویژه به انرژی های تجدیدپذیر
چیت چیان، بطور نمونه به سفر اخیر خود به کشور دانمارک اشاره کرد و گفت: امروز 45 درصد انرژی مورد نیاز این کشور از منابع تجدیدپذیر و 60 درصد از کل برق مصرفی آنها از همین محل تامین می شود.
وی گفت: دانمارکی ها برنامه ریزی کرده اند که تا سال 2050 همه انرژی های مورد نیازشان از این محل تامین شود، اما اگر مدیران کشور به این مساله توجه نکنند، بطور قطع نمی توانند خود را با جهان آینده تطبیق دهند.
به گفته وزیر نیرو، دانمارک از 25 سال پیش تاکنون رشد مستمر اقتصادی را تجربه کرده در حالی که مصرف انرژی آن همچون گذشته ثابت مانده است.
وی افزود: این در حالی است که از سال 1372، سازمان انرژی های نو در ایران تاسیس اما تاکنون فقط 200 مگاوات انرژی از این محل در کشور تامین شده که موجب شرمساری است.
چیت چیان، دلیل این عقب ماندگی و عدم پیشرفت را دیدگاه های مدیران برشمرد که از آموزش لازم بهره مند نشدند و انرژی های نو را مانعی بر سر راه خود می دیدند؛ در حالی که دانش و صنعت این موضوع در کشور موجود است.
وی در این رابطه به برخی از کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: امروز ترکیه سالیانه هزار مگاوات توربین بادی به ظرفیت های انرژی خود اضافه می کند؛ همچنین کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس به طور جدی پیگیر توسعه انرژی های نو هستند، در حالی که این تفکر سال ها پیش در ایران شکل گرفته بود و فقط به دلیل مقاومت مدیران و شرکت ها در برابر آن، راه اندازی نشد.
این عضو کابینه دولت یازدهم، ادامه داد: مادامی که مدیران ما بطور دایمی سوخت مجانی برای تولید برق دریافت می کنند، نمی توان انتظار داشت چنین تفکرات نواندیشانه ای در آنان شکل بگیرد.
 
** وزارت نیرو و ICT
وی در ادامه به فراهم شدن زیرساخت های اطلاعات و فناوری ارتباطات (ICT) در کشور و توسعه الکترونیک اشاره کرد و افزود: امروز شرکتی همچونن «دیجی کالا» با درک دقیق و عمیق از روح حاکم بر زمان، سهم عمده ای از بازار تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داده است اما در حالی که بسیاری از کارکنان وزرات نیرو مهندس برق هستند، نتوانسته ایم سهم مناسبی در این بازار داشته باشیم.
چیت چیان گفت: امروز 22 هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در کشور موجود است اما گاهی اوقات وزیر، معاونان و مدیران ناچار به سفرهای طولانی به مناطقی از کشور برای بازدید از طرح ها و پروژه ها هستند؛ در حالی که با وجود چنین شبکه ای نیازی به حضور فیزیکی نیست.
وی با تاکید بر لزوم انجام مطالعات تطبیقی، تصریح کرد: امروز باید بدانیم در پیشروترین شرکت های آب و برق جهان، شاخص ها و جهت حرکت چگونه است و آموزش ها برای مدیران استمرار داشته باشد.
به گفته این مقام مسئول، اگر فقط 10 درصد از زمان فعالیت مفید میدران صرف مسایل آموزشی و یادگری شود، سرمایه گذاری بزرگی خواهد بود.
وی گفت: امروز باید با نگاه به آینده، سعی در غلبه بر مشکلات و چالش ها داشته و سازمان را در مسیر صحیح هدایت کنیم.
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستوزیر نیرو: عمل نکردن به معاهده پاریس در کاهش گازهای گلخانه ایتحریم های شدید به دنبال دارد


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1818

میهمان آنلاین

24556602

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA