صدور شناسنامه فنی ساختمان متوقف شده است

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قرار بوده صدور شناسنامه فنی به صورت پلکانی باشد و طی 2 سال همه ساختمان‌ها را تحت پوشش قرار دهد، گفت: صدور شناسنامه فنی ساختمان از حدود یک سال پیش متوقف شده است.ساختمان سازی‌‌های بی‌کیفیت و نا ایمن می‌تواند از یک تخریب و گودبرداری غیراصولی آغاز شود و در نهایت با نگاه اجمالی یک مهندس ناظر به سرانجام کار ختم و مورد استفاده قرار گیرد.

در اوضاع آشفته ساخت و سازها بحث‌هایی مانند صدور شناسنامه فنی ساختمان مطرح شد تا بتوان از این طریق نظارت بر ساخت و سازهای انجام شده را تقویت کرد بلکه در آخر کار آنچه قرار است مورد استفاده خانواده‌ای قرار گیرد ایمن و با کیفیت باشد.

متأسفانه از زمانی که صدور شناسنامه فنی ساختمان البته برای ساختمان‌های بالای 3 هزار متر الزامی شد در مدت 2 ساله تنها به 2 تا ۳ ساختمان شناسنامه فنی تعلق گرفت و ادامه صدور آن نیز بر اساس توافق مدیریت شهری و سازمان نظام مهندسی متوقف شد چراکه مدیریت شهری انتقادات بسیاری در روند صدور این شناسنامه‌ها داشت.

بحث ایمنی ساخت‌ و ساز که از تخریب ساختمان آغاز می‌شود موضوعی‌ست که مسئولان مربوطه بر آن واقفند ولی اقدامات لازم درباره آن به کندی صورت می‌گیرد ولی ظاهرا قرار است در این هفته کمیسیون عمران شورای شهر تهران جلسه مشترکی با سازمان نظام مهندسی داشته باشد تا در صورت توافق و تأمین نظرات شورای شهر صدور شناسنامه با شرایط جدید آغاز شود.

درباره این موضوع با حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن در متن زیر است.

شکیب اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل اینکه در شهرمان قیمت زمین افزایش پیدا کرده ساختمان‌های چند طبقه هم تخریب و نوسازی می‌شوند.

وی ادامه داد: برای تخریب شدن باید از روش‌های مهندسی و معماری استفاده کرد که لازمه انجام این کار این است که نخست ایمنی کارگران حفظ شود و بعد اینکه بتوان از مصالح ساختمانی حداکثر استفاده را داشت با انجام این کار بخشی از مصالح در ساختمان می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و بخش دیگر بازیافت شود، بنابراین روش درستی که باید دنبال شود این است.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: برای تخریب ساختمان‌ها که تعداد آن‌ها قابل توجه شده باید مکانیزمی وجود داشته باشد تا هم ایمنی کارگران مورد توجه قرار گیرد و هم مصالح قابل استفاده بازیافت شود.

وی افزود: به دلیل اینکه زمین در تهران ارزش دارد وقتی تخریب انجام می‌شود همه مایلند چند طبقه زیر زمین هم ساخت و ساز انجام دهند. برای انجام این کار در برخی مواقع زمین به گونه‌ای است که امکان رانش در آن به ویژه در جنوب شهر و در برخی مواقع نیز ساختمان‌های مجاور قدیمی هستند و سیستم سازه‌ای ندارند که بتوانند پایداری خود را حفظ کنند، ایجاد می‌شود. 

شکیب تصریح کرد: اگر تمهیدات لازم قبل و در حین گودبرداری صورت نگرفته باشد و مهار کافی برای ساختمان مجاور و گودبرداری وجود نداشته باشد می‌توانیم شاهد اتفاقات ناگواری باشیم که در حال حاضر نیز نمونه‌ آن در تهران بسیار رخ می‌دهد.
 
وی گفت: هر مهندس ناظری که می‌خواهد گودبرداری انجام دهد باید خود را مکلف بداند که ساختمان‌های مجاورش را هم مورد ارزیابی قرار دهد و تمهیدات لازم را لحاظ کند چرا که ساختمان مجاور با تکیه بر ساختمان قبلی امکان حفظ کردن خود را داشته و به دلیل اینکه به زمین هم فشار می‌آید اجازه رانش به ساختمان مجاور داده می‌شود.


رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران  خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ‌کس در تهران نمی‌تواند ادعا کند که ساختمان آن بدون امضای یک مهندس ساخته شده است؛ در همه ساختمان‌ها حداقل امضای یک مهندس پای اسناد و مدارک آن وجود دارد ولی ممکن است مهندسی که امضا کرده نسبت به محل ساختمان و چگونگی ساخت‌ و ساز آگاهی نداشته باشد.

وی گفت: این افراد توسط نظام مهندسی عضویت دارند و از سوی این سازمان به آنها مجوز نظارت داده شده است؛در روش‌های موجود تعدادی برگه در اختیار مهندسان قرار می‌گیرد تا کنترل‌های لازم انجام شود.

شکیب تصریح کرد: در سال 82 شورای اسلامی شهر تهران به موضوعات مربوطه در این باره ورود پیدا کرد و نسبت به تهیه شناسنامه فنی ساختمان اقدام شد بعد آن را در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار داد تا به کل کشور ابلاغ شود ولی متأسفانه در روندی که وجود داشته باز هم شیوه قبلی رخ داده است و عملا جز اینکه پو‌لهای بهتری رد و بدل شد اتفاقی در کنترل کیفی نیفتاد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه گزارش مردمی بسیاری داشتیم به این موضوع ورود پیدا کردیم ولی از شهرداری خواستیم اجرای این طرح متوقف شود و از وزارت مسکن و سازمان نظام مهندسی درخواست کردیم سیستم را اصلاح کند به گونه‌ای که شاهد ارتقاء کیفیت باشیم و کاری به صورت صوری انجام نشود.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: تاکنون جلساتی برگزار شده و پیشنهادهایی مطرح شده که در حال بررسی آنها هستیم تا به نتیجه برسیم و بتوانیم به صورت عملی افزایش کیفیت را در کار مشاهده کنیم.

وی افزود: مهندس ناظر باید در جریان همه ساخت و ساز باشد و صرفا کارش امضای برگه نباشد ولی متأسفانه به دلیل اینکه این تخلفات زیاد انجام شده به امری عادی تبدیل شده است.

شکیب تصریح کرد: شورای شهر نظام مهندسی را مشروط کرده به اینکه زمانی با صدور شناسنامه فنی موافقت می‌شود که اعضای عضو در این سازمان را غربال کنند و به هر کسی مجوز نظارت ندهند.
 
وی ادامه داد: شرط دوم این است که اگر مهندسی کار دیگری دارد و این امر شغل دوم او محسوب می‌شود همکاری سازمان با وی قطع شود و سوم اینکه تعرفه‌های خود را به صورت دقیق و بر اساس مصوبه دریافت کنند. همچنین علاوه بر این نکات باید تخلف مهندسان ناظر بررسی شود و در صورت لزوم به شکل مادام‌العمر از انجام نظارت محروم شوند.


رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: سازمان نظام مهندسی شورای انتظامی دارد که فکر می‌کنم مسئولیتش به عهده وزارت مسکن و شهرسازی است و در همه استان‌ها وجود دارد؛ آنها باید قوانین مربوطه را تأیید کنند بنابر این اگر مهندسی بداند با وی در صورت تخلف برخورد خواهد شد کار خود را با دقت انجام می‌دهد .

وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود یک سالی می‌شود که صدور شناسنامه فنی ساختمان متوقف شده و در حال بازنگری شیوه‌نامه و روش کار آن هستیم؛ در کمیسیون عمران نیز قرار است در این هفته جلسه‌ای مشترک برگزار و نظراتمان را به آنها منتقل کنیم.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: قرار بود صدور شناسنامه به صورت پلکانی انجام شود، در واقع تصمیم داشتیم توان مهندسان را ببینیم و به عنوان مثال 6 ماه برای ساختمان‌های بالای 3 هزار متر شناسنامه صادر کنیم بعد آن را به ساختمان‌های بالای ۲ هزار متر تعمیم دهیم ودر ادامه اجرای کار طی 2 سال همه ساختمان‌ها را تحت پوشش این شناسنامه قرار دهیم.

به گفته شکیب، در شیوه‌نامه جدید هم فکری برای ساختمان‌های 3 هزار متری شده که اگر به توافق برسیم آن را عملی خواهیم کرد.

منبع:سایت ایمنی




نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2132

میهمان آنلاین

24559001

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA