احداث سدهای متعدد عراق، سوریه و ترکیه بر رودخانه فرات عامل تشدید گرد و خاک منطقه

علی عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا،  با اشاره به اینکه سد آتاتورک در کشور ترکیه باعث کاهش ورودی رودخانه فرات شده است، گفت: این رودخانه وارد سوریه، سپس عراق و بعد خلیج فارس نیز می شود، سدهای بسیاری در عراق و سوریه روی رودخانه فرات احداث شده ولی سد ترکیه بزرگترین این سدهاست و حجم آب بسیاری به منظور توسعه کشاورزی و تولیدات وسیع محصولات پشت سد ذخیره شده است.
 
وی با بیان اینکه رودخانه فرات آب بسیاری دارد، ولی با توسعه سدسازی‌ها حجم آب این رودخانه کاهش یافته است، اظهار کرد: توسعه کشاورزی منطقه از طریق سد آتاتورک در برنامه سال‌های آینده دولت ترکیه قرار دارد که منجر به قطع یا کاهش آب فرات می‌شود.
 
احداث سدهای متعدد در عراق، سوریه و ترکیه باعث کاهش رطوبت خاک منطقه شده است
 
معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشورهای عراق و سوریه مشکل مدیریت منابع آب وجود دارد، افزود: در حال حاضر مسائل امنیتی و درگیری‌ها مانع آن شده که این مسئله در اولویت این دولت‌ها قرار گیرد. در حال حاضر نیز کاهش حجم آب فرات با بستن سدهای مختلف از جمله سد آتاتورک باعث کاهش رطوبت خاک منطقه شده است.
 
وی با بیان اینکه اگر این طرح‌ها با این شدت ادامه یابد در آینده نه چندان دور دچار مشکلات حادی در این باره خواهیم شد، تاکید کرد: آغاز مذاکرات و برنامه‌ریزی‌های بین‌المللی و حقوقی در این باره ضرورت دارد. گویا برای رودخانه‌ها پروتکل‌های حقوقی وجود ندارد؛ ولی طبیعی است که باید جریان رودخانه فرات به عنوان شریان حیاتی منطقه برقرار باشد و نباید دستخوش تغییر شود.
 
عابدینی با تاکید بر اینکه اگر تاکنون مدیریت منابع آب صورت می‌گرفت، مشکل کم آبی، خشکی تالاب‌ها، ایجاد و افزایش کانون‌های گرد و خاک در کشور عراق ایجاد نمی‌شد، گفت: این وضعیت در عراق دامن کشورهای همسایه به ویژه ایران را گرفته و باعث تشدید گرد و غبار در کشور ما شده است.
 
اولین منطقه‌ای که از وزش باد و گرد و غبار عراق متاثر می‌شود، ایران است
 
به گفته عابدینی، در حال حاضر ترکیه کانون گرد و غبار برای ایران ندارد و مشکل در قسمت عراق و سوریه است و جریان باد به شکلی است که عمده گرد و غبار شکل گرفته در این منطقه به سمت ایران انتقال می‌یابد و اولین منطقه‌ای که از وزش باد و گرد و غبار متاثر می‌شود کشورماست.  
 
معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی در پایان با اشاره به اینکه گاهی از کشور عربستان و شمال آفریقا نیز گرد و خاک به سمت کشور ما هدایت می‌شود، گفت: درصد بیش‌ر گرد و غبار کشور ما ناشی از عراق است که استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان و گاه آذربایجان شرقی و غربی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستاحداث سدهای متعدد عراقسوریه و ترکیه بر رودخانه فرات عامل تشدید گرد و خاک منطقه


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

1271

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

163

میهمان آنلاین

24502390

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA