مصرف بی رویه آنتی بیوتیك ها، عامل بسیاری از اسهال های دارویی

دكتر محمد عباسی نظری در گفت وگو با خبرنگار سرویس «سلامت» ایسنا، افزود: اسهال دارویی ناشی از مصرف آنتی بیوتیك ها گاهی اوقات خطرناك است چون آب و املاح بدن به طور مداوم دفع می شود.

وی با اشاره به عوارض داروها اظهار كرد: شایع ترین عوارض داروها در این اندام، اسهال یا یبوست دارویی است. قرص آهن از جمله داروهای رایجی است كه باعث ابتلا به یبوست می شود. مصرف داروهای ضد افسردگی هم این عارضه را در پی دارد.

نظری در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار كرد: شایع ترین علت جمع شدن یك دارو از بازار، عوارض كبدی است البته عوارض گوارشی هم ممكن است منجر به قطع مصرف دارو شود.

وی در ادامه گفت: عوارض گوارشی داروهایی مانند داروهای شیمی درمانی ممكن است منجر به التهاب حفره دهان شود. برخی داروها هم خشكی دهان با ترشح بیش از حد بزاق را در پی دارد. رفع این عوارض راهكارهای خاصی دارد. به عنوان نمونه خیلی از اوقات می توان داروهای دیگری را جایگزین داروهایی كرد كه عوارضی را برای بیمار به همراه دارند.

این داروساز بالینی با بیان اینكه برخی از داروها باعث ایجاد عارضه در مری بیمار می شود، اظهار كرد: مری از نظر فیزیولوژیك بافت ضعیفی دارد و مكانیزم حمایتی ندارد بنابراین اگر داروهایی مانند داكسی سایكلین و ویتامین c در مری گیر كنند ممكن است باعث صدمه رسیدن به مخاط مری شوند.

نظری افزود: اندازه برخی از قرص ها و كپسول ها بزرگ است بنابراین از مری سخت تر پایین می روند. در این شرایط همیشه به بیمار توصیه می شود كه همراه این داروها یك لیوان كامل آب بنوشد و دست كم تا نیم ساعت تا یك ساعت دراز نكشد.

وی در ادامه گفت: داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوبروفن، ایندومتاسین، آسپرین و دیكلوفناك ممكن است باعث ایجاد زخمهای گوارشی در معده و دوازدهه شوند بنابراین در كنار این داروها برای بیمارانی كه به مدت طولانی از آن ها استفاده می كنند، داروی كاهنده ترشح اسید معده تجویز می شود.

این داروساز بالینی اضافه كرد: برخی بیماران موقع بلع دارو احساس سوزش معده می كند. گاهی اوقات این عارضه آن قدر شدت می یابد كه باعث سوراخ شدن بافت معده می شود بنابراین به بیمارانی كه داروهای ضد التهاب استروئیدی مصرف می كنند توصیه می شود در صورت احساس سوزش معده و خونریزی معده، این عوارض را به پزشك خود اطلاع دهند.

وی درباره نحوه مصرف داروهای ضدالتهاب استروئیدی گفت: به بیماران توصیه می شود كه برای پیشگیری از عوارض گوارشی، داروها را هنگامی كه معده خالی است مصرف نكند و به همراه آن شیر یا آب میوه مصرف كند. برخی از این داروها عوارض كمتری دارند. دیكلوفناك و ایبوپروفن عارضه گوارشی كمتری از ایندومتاسین دارد.

نظری در پایان اظهاركرد: با توجه به مصرف زیاد داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی عوارض معده در میان عوارض دارویی بیشتر است.



آنتی بیوتیكاسهال های داروییاسهالداروبیماربیماریبیمارستاندکترعباسیسلامتایمنایمنیبهداشتآبیبوستگوارشخشکی دهانشیمی درمانیعارضهکپسولسوزش معدهف معدهالتهاباستروییدایبوبروفنایندومتاسینآسپریندیكلوفناك


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

1394

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

5

میهمان آنلاین

24495405

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA