اعداد و ارقامی که ثابت می‌کنند با تغییر سوخت، هوای تهران پاک تر شده

آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد، پایتخت در ١٣ روز تعطیلات نوروزی سال ٩٥ به نسبت مدت مشابه پنج سال گذشته، تمیزترین هوا را داشته است. 
 
به گزارش «تابناک»، هر چه برخی منتقدان اصرار دارند، کیفیت بنزین‌های مصرفی ارتقا نیافته و برچیده شدن تولید این سوخت در پتروشیمی ها تصمیمی بی فایده و مضر بوده، آمار و ارقام، چیز دیگری نشان می‌دهند.
 
بنا بر آمارهای منتشره در وب‌سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ـ که بر مبنای اعداد و ارقام ثبت شده در ایستگاه های سنجش هوای تهران به دست آمده اند ـ در نوروز امسال در تهران، هفت روز پاک و شش روز سالم به ثبت رسیده که این وضعیت در قیاس با آمار ثبت شده در سالهای اخیر یک رکورد به شمار می‌آید. 
 
اعداد و ارقامی که ثابت می‌کنند با تغییر سوخت، هوای تهران پاک تر شده
 
نگاهی به آمار این ١٣ روز از سال ٩٠ تا ٩٥ نشان‌دهنده ثبت چنین آماری به لحاظ شاخص کیفیت هوای تهران است: نوروز ٩٠: صفر روز پاک، ١٣ روز سالم. نوروز ٩١: صفر روز پاک، ١٣ روز سالم. نوروز ٩٢: دو روز پاک، ١١ روز سالم. نوروز ٩٣: پنج روز پاک، هشت روز سالم. نوروز ٩٤: شش روز پاک، هفت روز سالم. نوروز ٩٥: هفت روز پاک، شش روز سالم. 
 
این آمار حکایت از آن دارد که در بازه ١٣ روز نوروزی این شش سال هوای تهران هر سال به نسبت سال قبل بهتر شده است، به‌گونه‌ای که تعداد روزهای هوای پاک پایتخت از صفر روز در سال‌های ٩٠ و ٩١ به هفت روز پاک در نوروز امسال رسیده است.
 
مريم نادري، مدير واحد پايش و پيش‌بيني، درباره كيفيت هواي تهران در تعطيلات نوروزي امسال به شرق گفت: ارزیابی کیفیت هوای تهران در اين بازه زماني نشان می‌دهد، پایتخت از ابتدای سال ١٣٩٥ تا پایان تعطیلات نوروزی (يكم تا سيزدهم فروردین) هفت روز را در شرايط پاک و شش روز را در شرایط سالم گذرانده است. دو عامل کاهش منابع اصلي توليد ﺁلاینده در تهران و همچنين ناپايداري‌هاي جوي و بارش باران و وزش باد، نقش تأثيرگذاري در وضعیت مطلوب هوای تهران داشتند.
 
وي با اشاره به نقش ترافيك و تردد وسايل نقليه بر كيفيت هواي تهران افزود: در ایام تعطیلات کاهش قابل ملاحظه تردد خودروها در سطح شهر، مستقیم در کاهش غلظت ﺁلاینده‌ها تأثیر گذاشته و بهبود قابل توجه کیفیت هوا را به دنبال داشته است. همچنین نفوذ سامانه‌های بارشی به منطقه، فراهم‌ شدن شرایط ناپایدار جوی، وزش باد نسبتا قوی در برخی ساعات و بارش‌های بهاره در اين زمينه مؤثر بوده است.
 
بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست شهر تهران در ٩٣‌روز فصل بهار سال٩٣ تهران ٨٠‌روز سالم، شش‌ روز پاک و هفت‌ روز ناسالم را پشت‌ سر گذاشت. نکته گفتنی اینکه هفت‌ روزی که هوای تهران در آن سال ناسالم اعلام شد نیز ‌روزهای وقوع توفان در پایتخت و بروز ریزگردهای برآمده از بیابان‌های اطراف تهران بود.  
 
اعداد و ارقامی که ثابت می‌کنند با تغییر سوخت، هوای تهران پاک تر شده
 
در همین مدت در سال ٩٢ وضعیت هوای تهران به این شکل گزارش شد؛ ٧٤روز سالم، ١٧‌روز ناسالم و تنها دو‌ روز پاک؛ ١٧‌روزی که تهرانی‌ها در بهار سال ٩٢ هوای ناسالم تنفس کردند، به علت افزایش غلظت آلاینده‌های شیمیایی ناشی از سوخت بوده، ولی سال ٩٣ علت بروز هفت‌روز ناسالم ریزگردهای ناشی از توفان بوده است. 
 
همین آمار برای بهار سال ٩٤ نیز به این شرح گزارش شده است: ١٠ روز پاک، ٦٢ روز سالم، ٢٠ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم. این آمارها نشان می‌دهد تعداد روزهای پاک تهران از سال ٩٢ همواره در حال افزایش است.
 
این آمار در قیاس با آمار ثبت شده از روزهای بهار در سال های دیگر، حکایت از بهبود وضعیت هوای تهران و کاهش آلودگی آن به مرور زمان دارد؛ آنقدر که می‌توان از تأثیر مؤلفه های مختلف بر آن چشم پوشی کرد و به دنبال دلیل جامع تری برای نشان دادن چرایی بهبود هوای پایتخت در این مدت بود.
 
رویکردی که بر اساس آن ناچاریم اذعان کنیم برچیدن بساط تولید بنزین و شبه بنزین ها در پتروشیمی ها بی شک در کاهش آلودگی هوای تهران تأثیر داشته است؛ تاثیری که با توجه به افزایش تعداد خودروهای روان در این کلانشهر در این پنج سال، باز خود را نشان داده و در غیر این صورت چشمگیر تر بروز می‌کرد و انکارش دشوارتر می‌شد.
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستاعداد و ارقامی که ثابت می‌کنند با تغییر سوختهوای تهران پاک تر شده


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

926

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1

میهمان آنلاین

24494937

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA