ماجرای قوی مصدومی که ماده و دو جوجه‌اش حاضر به ترک او نشدند

با گرم شدن هوا در چند روز گذشته، آسمان فریدونکنار و سرخرود که هر ساله میزبان دهها هزار پرنده مهاجر از انواع مختلف قو و غاز و مرغابی سانان و... است مملو از دسته‌های چند هزارتایی مهاجرانی شده که چند ماهی را میهمان مازندران بودند. مهاجرانی که با تلاش محیط‌بانان و خیل عظیم گروه‌های محیط زیستی و مردم علاقه‌مند به طبیعت، از صید و شکار جان سالم به‌در برده‌اند حالا با آغاز فصل مهاجرت، چنان شور و هیاهویی در منطقه به راه انداخته‌اند که بار دیگر مشتاقان و عکاسان حیات وحش را به سمت خود فراخوانده‌اند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، آسمان «سرخرود» نیز در یک هفته گذشته شاهد پرواز دسته‌های چند صدتایی قوهای فریاد کش بود و تا روز جمعه تقریباً بیش از چهار هزار قوی فریاد کش، در آسمان اوج گرفته و راهی عرض‌های جغرافیایی بالاتر زمین شدند. در این میان، نگاه چند قوی مصدوم که به دلیل جراحت از همراهی همنوعان خود باز مانده‌اند همچنان به آسمان دوخته شده است و آنچه در این میان موجب شگفتی فعالان محیط زیست و محیطبانان منطقه شد حضور یک قوی ماده در کنار قوی نری است که بالش از ناحیه کتف دچار آسیب شده و قادر به پرواز نیست. با اینکه تمامی قوهای فریادکش منطقه را ترک کردند این خانواده 4 نفره و سه قوی دیگر همچنان در تالاب باقی مانده‌اند تا روایت عاشقی یک زوج لک لک در کشور کرواسی که بیش از 15 سال است از هم جدا نشده‌اند حالا در ایران تکرار شود.
 
لک لک نری که هرساله به عشق لک لک ماده 13 هزار کیلومتر را از آفریقای جنوبی تا کرواسی پرواز می‌کند تا برای چند ماه در کنار ماده خود که از ناحیه بال مصدوم شده و قادر به پرواز طولانی نیست زندگی و دوباره بازگردد. به گفته فعالان محیط زیست وضعیت قوی مصدوم سرخرود به گونه ای است که بعید است دیگر بتواند پرواز کند و احتمال دارد طی روزهای آینده بال خود را کاملاً از دست داده و دامپزشکان مجبور به قطع بال او شوند.
 
محمد علی ا... قلی، کارشناس حیات وحش و عضو هیأت مدیره کانون محیط‌بان‌ها که سال‌هاست در سرخرود مازندران برای ادامه بقای قوها تلاش می‌کند می‌گوید: از ابتدای هفته گذشته تا روز 23 بهمن، تمامی قوهای فریاد کش منطقه را ترک کردند و تنها 15 قوی گنگ، دو فلامینگو و 7 قوی فریاد کش باقی مانده‌اند.
 
او می‌افزاید: قوهای گنگ که در تعداد بسیار محدودی هر ساله به ایران مهاجرت می‌کنند خیلی دیرتر برمی گردند و احتمال دارد حتی تا اوایل اردیبهشت در منطقه باقی بمانند اما 7 قوی فریاد کش هم هستند که دوتای آنها مصدومند. این کارشناس می‌گوید: نکته جالب اینکه وقتی برای زنده‌گیری قوی نر به داخل تالاب رفتیم، ماده قو و دو جوجه نابالغش طوری قوی نر را محاصره کرده بودند که ما نتوانیم آن را بگیریم و چندین بار مانع از زنده‌گیری پرنده شدند. به گفته او بال این پرنده در هنگام پرواز در اثر برخورد با دکل‌های برق فشار قوی در منطقه آسیب دیده و به احتمال زیاد دیگر نمی‌تواند پرواز کند.
 
ا... قلی یادآور شد: قوی مصدوم دوم هم به دلایل نامعلومی قادر به پرواز نبود و حالا با زنده‌گیری این دو قو احتمالاً 5 قوی فریاد کش دیگر طی روزهای آینده منطقه را ترک خواهند کرد.
 
این کارشناس خاطرنشان کرد: 8 سال است که قوها در دسته‌های چند هزار تایی برای زمستان گذرانی به شالیزارهای مردم در منطقه سرخرود می‌آیند که متأسفانه چون دامگاهداران زیادی هستند که با دانه‌ریزی در دامگاه‌هایشان قصد صید آنها را دارند، با کمک دوستداران طبیعت و سازمان محیط زیست تلاش می‌شود تا قوها در محدوده 10 هکتاری شالیزار باقی بمانند برای این منظور برخی اوقات برای آنها ذرت و گندم ریخته می‌شود تا مجبور نباشند در جست‌و‌جوی غذا به زمین‌های اطراف بروند و صید شوند. او می‌گوید: غذادهی به این پرنده‌ها باعث نشده تغییری در زمان مهاجرت آنها ایجاد شود و به گواه شواهد موجود، قوها هر ساله در همین فاصله زمانی 20 تا 25 بهمن ایران را ترک می‌کنند.
 
ا... قلی با تشکر از سازمان حفاظت محیط زیست در برخورد با متخلفان صید پرندگان گفت: خوشبختانه امسال سازمان در چندین مورد نسبت به جمع‌آوری تورهای هوایی اقدام کرد و چند مورد محموله قاچاق پرندگان هم کشف کرد اما متأسفانه هیچ‌یک از کشفیات به دادگاه معرفی نشد و جریمه‌ای بابت صید 350 پرنده‌ای که در یک فقره قاچاق کشف شده بود اخذ نشد.
با این حال به دلیل کنترل مبادی قاچاق در استان گلستان، امسال تعداد کمتری پرنده قاچاق از استان‌های گیلان و گلستان به مازندران رسید ولی بازار پرنده فروش‌های فریدونکنار همچنان از حضور پرنده‌های مهاجر خونین پر بود و جا دارد همه مسئولان استانی با سازمان حفاظت محیط زیست در برخورد با متخلفان همکاری داشته باشند.
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستماجرای قوی مصدومی که ماده و دو جوجه‌اش حاضر به ترک او نشدند


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

2271

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

9

میهمان آنلاین

24496282

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA