پدیده «ال نینو» چیست؟ / تهدیدی برای کورکودیل ها / عكس

 
پدیده "ال نینو" چیست؟ (+تصویر)
" ال نینو "، قدرتمندترین چرخه‌ آب و هوایی 65 سال گذشته ، پدیده ای است که در اقیانوس آرام شکل می گیرد و به علت گردش امواج میانی روی تمام نقاط زمین از جمله ایران تاثیر می گذارد، البته این تاثیر غیر مستقیم است.
 
به گزارش میزان؛نوسان جنوبی یکی از مهمترین و شاخص ترین رویداد هایی است که منجر به ظهور نا بهنجاری های بزرگ آب و هوایی در بسیاری از نقاط جهان می شود. هواشناسان و اقیانوس شناسان جهان در سال های اخیر مطالعات زیاد و دقیقی در مورد مکانیزم ایجاد ال نینو و تاثیرات متقابل جو و اقیانوس انجام داده اند ، بویژه مطالعات گسترده ای در ارتباط با ناموزونی دما در سطح دریا و نوسانات فشار جو در سال هایی که ال نینو رخ می دهد انجام گرفته است ، مجموعه این تغییرات را بنام نوسانات جنوبی می نامند که با کلمه اختصاری ENSO) ElNino Southern Oscillation )یعنی ترکیبی از دو کلمه ال نینو و نوسانات جنوبی است بکار می رود .
 
برای نخستین بار واکر (1932) و بلیس (1937) بر وجود نوسانی در فشار سطح و در مقیاس جهانی اشاره کردند و آن را نوسان جنوبی SO نامیدند . بدین سان SOیک الگوی ارتباط از راه دور جهانی در اتمسفر است و به دلیل تمیز آن از سایر الگوهای ارتباط از راه دور ( بویژه نوسانات اطلس شمالی و آرام شمالی ) جنوبی نامیده شده است .
 
مراکز عمل SO توسط یک گردش مداری شرق به غرب در امتداد صفحه استوا همراه با صعود هوا در غرب اقیانوس آرام و نزول هوا در شرق اقیانوس آرام به یکدیگر مربوط می شود و به این ترتیب گردش شکل می گیرد که توسط بژرگنس (1969) گردش واکر نامیده شد . ال نینو مولفه اقیانوسی ENSO است و با دگرگونی های بزرگ در دماهای سطح دریا در منطقه آرام حاره ای پدیدار می شود.
 
پدیده
 
 
مشخصات ال نینو :
 
در طول پدیده ال نینو باد ها در استوا بر روی اقیانوس از غرب به شرق می وزند . این بادها در سطح آب اقیانوس جابجا شده و آبهای گرم سطح اقیانوس را که بوسیله خورشید در مناطق گرمسیری حرارت دیده اند ، به سواحل غربی شمال و جنوب قاره آمریکا می آورد . به دنبال آبهای گرم ، بارندگی نیز به سمت مشرق متمایل می شود ، به همراه سیل در پرو و خشکسالی در اندونزی و استرالیا .
 
 نشانه کلیدی ال نینو ، افزایش دمای غیر عادی در امتداد و هر دو طرف خط استوا در اقیانوس آرام مرکزی و شرقی است . این جریان هر چند سال یکبار با یک گرمایش عظیم و غیر معمول همراه می شود . بطوری که در این حال دماهای سطح دریا حداقل برای چند ماه پیاپی در 3 تا 5 محل ساحلی بالای حد نرمال می رود . و در پی آن دمای سطح دریا برای یک سال و یا حتی بیشتر بصورت غیر عادی باقی می ماند و برای برگشت به شرایط عادی منطقه ، حداقل تا ژانویه یا مارس آینده زمان لازم است .
 
 ال نینو اصولاً تغییراتی در موقعیت تندبادها بوجود آورده و موجب پدید آمدن رفتارهای آب و هوایی غیر معمول در کره زمین می گردد . تغییرات در تند بادها که توسط ENSO صورت می گیرد بر آب و هوا نه تنها در شمال و جنوب قاره آمریکا بلکه در نقاط دوردستی همچون آفریقا و نواحی جنوبگان تاثیر می گذارد .
 
در حالت عادی آب و هوای نواحی گرمسیری منطقه غرب دارای دمای بیشتر از 10 درجه سانتیگراد نسبت به سواحل شرق پرو و اکوادور می باشد . فشار هوا در بالای آب های گرم کاملاً پایین است.
 
 هوای مرطوب برخاسته از منطقه باعث تشکیل ابر های سنگین و بارانهای شدیدی مشابه بارانهای جنوب شرق آسیا ، گینه نو و شمال استرالیا می شود. که نهایتاًمنجر به افزایش بارندگی در مناطق جنوبی آمریکا و پرو و خشکسالی در قسمت غربی اقیانوس آرام که استرالیا و کشور های مجاور را نیز تحت تاثیر قرار می دهد ، می گردد . در طی یک رویداد ال نینو نابهنجاری های دمای سطح دریا ، سطحی به وسعت 5 میلیون کیلومتر مربع را در طی مراحل انتقال تا تکامل پوشش می دهد .
 
دلایل وقوع ال نینو :
 
گردش واکر : این گردش یک گردش اتمسفری ، در صفحه ای عمود بر استوا می باشد که با صعود هوا در غرب آرام استوایی و نزول هوا در شرق آرام استوایی شکل می گیرد و همراه با آن بادهای سطحی شرقی و بادهای غربی فوقانی به موازات استوا در سطح وسیعی از حوضه آرام استوایی ایجاد می شود . در واقع گردش واکر اتمسفر ، به گرادیان دمای سطح دریا در طول استوا ، میان دماهای بالا در غرب آرام استوایی و دماهای پایین در شرق آرام استوایی می باشد و قویاً در ارتباط با رویداد ENSO است .
 
 
پدیده
 
 
 
 
پدیده آب و هوایی «ال نینو» می تواند موجب نابودی و انقراض کروکودیل هایی شود که در دهانه های رودخانه های استرالیا زندگی می کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس پژوهش های جدید، پدیده آب و هوایی «ال نینو» می تواند موجب نابودی و انقراض کروکودیل هایی شود که در دهانه های رودخانه های کشور استرالیا زندگی کرده و بر اساس عادت همیشگی خود در انتظار آغاز فصل باران هستند که طی آن همزمان با بارش باران های موسمی، به مناطق داخلی رودخانه ها مهاجرت می کنند.
 
در حال حاضر و به دلیل تاخیر در بارش باران های موسمی این منطقه که به دلیل رخ دادن پدیده ال نینو ایجاد شده است، این حیوانات در مناطق باتلاقی دهانه رودخانه ها گرفتار شده و امکان مهاجرت ندارند.
 
در همین زمینه «گراهام وب»، پژوهشگر زیست شناس، عنوان کرده است: «ما امیدواریم بارش باران هر چه زودتر آغاز شود زیرا این حیوانات در مناطق زندگی خود گرفتار شده و به دام افتاده اند.»
 
بر اساس مطالعات انجام شده، زندگی این دسته از کروکودیل ها که بومی اقیانوسیه هستند بر اثر بی آبی در خطر جدی قرار دارد.
 
ال ‌نینو (El Nino) یکی از چرخه‌ های مشهور آب و هوایی جهان بوده که هر 2 تا 7 سال یک ‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌ های بزرگی در آب و هوای سراسر زمین می‌ شود. از جمله این ناهنجاری‌ها می‌ توان به سیلاب‌ های ناگهانی، خشک سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.
 
ال ‌نینو یک گردش اتمسفری، در صفحه ‌ای عمود بر استوا است که با صعود هوا در غرب اقیانوس آرام استوایی و نزول هوا در شرق اقیانوس آرام استوایی شکل می‌ گیرد و همراه با آن بادهای سطحی شرقی و بادهای غربی فوقانی به موازات استوا در سطح وسیعی از حوضه اقیانوس آرام استوایی ایجاد می ‌شود. این مساله به این معنا است که آب های گرم اقیانوس آرام از غرب اقیانوس به سمت شرق آن گسترش پیدا کرده و باران را با خود به آن سمت می برد. این موضوع باعث خشکسالی های گسترده ای در غرب اقیانوس آرام و بارندگی در شرق این اقیانوس می شود.


اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseاخبار hseپدیده «ال نینو» تهدیدی برای کورکودیل ها


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

عبدالرضا صرخه 1394/08/19 - 12:30:11 0   0
ممنون از مطلب خوبتان

گزارش تخلف

علی شکری 1394/08/20 - 09:36:01 0   0
با سلام و عرض تشكر از نظر و ديدگاه شما.

گزارش تخلف


8100

تعداد اعضا

4456

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

306

میهمان آنلاین

24498467

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA