پزشک خانواده، نسخه شفابخش سلامت کشور

دکتر محمد شریعتی مدیر توسعه شبکه سلامت وزارت بهداشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته پخش شد در خصوص اجرای طرح پزشک خانواده در کل کشور افزود: طرح پزشک خانواده قبل از سال 91 به صورت پایلوت در سه استان سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان به صورت آزمایشی اجرا شد و در طی این مدت با جلسات روزانه که با مسئولان و استانداران برگزار شد برنامه ریزی ها صورت گرفت تا توانستیم به نسخه 02 طرح پزشک خانواده برسیم.

وی گفت: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع باید بتواند هر سه سطح خدمات بهداشتی را پوشش دهد در شهر های کوچک فقط یک سطح این خدمات ارائه می شد و سطح 2 و 3 که خدمات تخصصی و فوق تخصصی بود اجرا نمی شد و فرآیند ارجاع با مشکل مواجه می شد اما در نسخه 02 پزشک خانواده این مشکلات برطرف شد و هر استانی می تواند هر سه سطح را خدمات ارائه دهد.

شریعتی در پاسخ به این سئوال که در طرح پزشک خانواده برخی از کارشناسان معتقد بودند که اعتبارات با اهداف این طرح هماهنگ نیست، گفت: در طی جلسه ای که در محضر رئیس جمهور بودیم در رابطه با پزشک خانواده بحث کاملی شد که با حمایت هیئت دولت همراه بود و در همان جلسه دستور داده شد اعتبارات چه در بخش وزارت بهداشت و در بخش وزارت تعاون داده شود و قانون بودجه در مجلس مطرح شد و قرار شد تا اعتبارات کافی به این طرح داده شود.

وی تصریح کرد: در برنامه نسخه 02 پزشک خانواده سی دی برنامه های سلامت کشوری را توزیع کرده ایم این برنامه ها به این گونه است که برای هرگروه سنی چه خدمات بهداشتی برای ارتقاء سلامت باید ارائه شود و بسته خدمت را تعریف کردیم پزشک خانواده منطبق بر پرونده الکترونیکی سلامت کار خواهد کرد و هر فرد وقتی که پزشک خانواده خود را انتخاب می کند در جلسات اول یک ویزیت پایه از سوابق بیماری ، وضعیت حالات سلامت و شرایط زندگی وی انجام می شود. و این اطلاعات وارد سامانه سلامت می شود این سامانه با استفاده از مدل های اقتباس شده از برنامه های سلامت کشوری برنامه مراقبتی را طراحی می کند و مشخص می کند که فرد چه نوع خدماتی را باید دریافت کند و سیستم بر اجرای خدمات نظارت کرده و در نهایت اتفاقی که می افتد این است که مردم فقط برای بیماری به پزشک مراجعه نمی کنند بلکه برای پیشگیری از بیماری ها و ارتقاء سلامت تحت نظر خواهند بود.




نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2118

میهمان آنلاین

24558955

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA