تاثیر حضور کارگران غیر ماهر در صنعت ساختمان بر بالا رفتن حوادث کار

«اکبر شوکت» با اعلام این خبر به ایلناگفت: کار ساختمانی یک حرفه فصلی و غیر مستمر است اما کارگرانی که در این حرفه مشغول به کارند باید در حرفه خود متخصص باشند.

وی با یادآوری اینکه فعالیت‌های ساختمانی براساس نوع پروژه متفاوت است، افزود: همه کارگران ساختمانی که در ساخت پروژه‌های مسکونی فعالیت ندارند و چه بسا تعداد زیادی از کارگران ساختمانی در ساخت پروژه‌های صنعتی و عمرانی همچون نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها شاغل باشند و در هر پروژه برحسب نوع کار به کارگر متخصص نیاز باشد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت: با این حال چون کارساختمانی حرفه‌ای فصلی و غیر مستمر است بنابراین همیشه کارگران ساختمانی از طریق انجام کارهای دیگری همچون کشاورزی، دستفروشی و رانندگی هزینه‌های زندگی خود را تامین می کنند.

به گفته شوکت برای همین ممکن است در میان کارگران ساختمانی افراد غیر ماهری وجود داشته باشند و اتفاقا هیچ بعید نیست که این افراد به دلیل نداشتن مهارت کافی قربانی حوادث کار شوند.

وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که بازار کار اشباع شده است ازیکسو به دلیل کمبود آب فعالیت‌های کشاورزی دچار مشکل است و از سوی دیگر بازار ساخت و ساز در رکود قرار دارد و به همین دلیل تعداد زیادی از جویندگان در بازار کار سرگردانند.

این فعال صنفی افزود: در این شرایط جویندگان کار تلاش می‌کنند تا در هرفرصتی که نصیب شان می‌شود شاغل شوند برای همین هیچ بعید نیست که کارگرری که تنها در پروژه‌های مسکونی شاغل بوده از موقعیت پیش آمده استفاده کرده و در یک پروژه عمرانی شاغل شود.

شوکت ادامه داد: البته در پروژه‌های عمرانی و صنعتی پیمانکاران و شرکت‌های مشاور دست اول به این مسئله توجه می کنند و با شناخت قبلی از کارگرانی که پیشتر با آنها سابقه همکاری داشته‌اند نیروهای اجرایی را انتخاب می‌کنند ولی مشکل جایی است که پای اجرا به پیمانکاران دست چندم می‌رسد و چون برای مدیران این شرکت‌ها مسئله سود وزیاد بسیار حیاتی است ممکن است در انتخاب کادر اجرایی دقت لازم صورت نگیرد.

وی گفت: صحبت این نیست که چرا کارگران کشاورز وارد مشاغل ساختمانی شده‌اند، کار کردن و داشتن فرصت معاش حق طبیعی هر انسان است  بلکه صحبت این است که ورود کارگران غیر ماهر می‌تواند به در بالا رفتن آمار  قربانیان حوادث ساختمانی نقش موثری داشته باشد.

شوکت در عین حال از اجرای دو طرح آزمایشی آموزش کارگران ساختمانی در دو استان قم و مازندران خبر داد و گفت : در استان مازندران با کمک سازمان نظام مهندسی این استان توانستیم این طرح را اجرا و به کارگران ساختمانی آموزش­های لازم بدهیم.

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران: در شهر قم نیز در بحث بازرسی ها طرح پایلوت را داشتیم و در نیمه دوم سال جاری این طرح­ها در بقیه استان­ها به اجرا در می­‌آید.

شوکت درباره لزوم آموزش کارگران گفت: در حوزه مسائل ایمنی (حتی عمومی) کوچکترین آموزشی به این قشر داده نشده است.مدارک فنی حرفه­ای نیز در آزمون­های ادواری که بدون آموزش و صرفا جهت شناخت آن حرفه به آنها داده می­‌شود چیزی به مهارت آنها نمی­‌افزاید.

وی گفت: کارگران باید دو نوع آموزش ببینند ،یک آموزش عمومی و دیگری آموزش تخصصی ،آموزش تخصصی برای مهارت کارگران در حوزه مهارت و حرفه خودشان است و آموزش عمومی که بسیار مهم است برای این است که اگر کارگر در حرفه­ای غیر از مهارت خود به کارگرفته شد بتواند به درستی از پس وظایف خود برآید.

شوکت علت انتخاب دو استان قم و مازندران را برای اجرای طرح آزمایشی ، وجود تشکل­های کارگری بسیار قوی بیان کرد و گفت: در استانهای مازندران، قم و فارس علاوه بر قدمت انجمن­‌ها فعال بودن آنها بسیار در راه رسیدن به اهداف مهم است زیرا عامل کانون و انجمن­‌های صنفی نماینده تشکیلات وجود داشته باشد تا ما بتوانیم از طریق آنها کارها را پیش ببریم و چون استان­های انتخاب شده توانایی لازم برای اجرایی شدن این طرح ازمایشی داشتند طرح را از آنجا آغاز کردیم

وی در توضیح وضعیت نهادهای صنفی کارگران ساختمانی دیگر استانها گفت: در استان هرمزگان فقط درسه شهر میناب و قشم و بندرعبلس انجمن داریم ،تشکیل این انجمن­‌ها نیز با تلاش اعضای انجمن صورت گرفت که این نشان از کوتاهی مسئولان مربوطه است.

شوکت ادامه داد: دراستان خوزستان که حدود 18 شهر دارد سه انجمن در شهراهواز ودزفول و خرمشهر انجمن صنفی داریم، در شهر اهواز انجمن تازه تشکیل شده و در شهر خرمشهر یکسال از تشکیل آن می­‌گذرد ، با توجه به پراکندگی و فراوانی شهرها در استان خوزستان به تشکیل انجمن در تمام شهرهای استان نیاز داریم.

وی با بیان اینکه انجمن صنفی کارگران ساختمانی ما با بیش از 200 انجمن صنفی در حوزه کارگران ساختمانی بزرگترین انجمن تشکل کارگری کشور است، افزود: نبود انجمن­های صنفی در دیگرشهرها ضعف وزارت کار است با وجود این ما تمام سعی خود را در تشکیل انجمن در دیگرشهرها می­‌کنیم و تمایل به حضور در دیگر استان­ها برای تشکیل انجمن صنفی را به استانها دادیم اما هنوز جوابی از سوی آنها دریافت نکرده­‌ایم.

 

منبع : خبرگزاری ایلنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseافزایش حوادث کارکارگران غیر ماهر٬ صنعت ساختمان٬ اموزش کارگران


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8094

تعداد اعضا

3016

بازدید امروز

5163

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

22

میهمان آنلاین

24479186

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA