تناقض در آمار کشته شدگان حوادث کار؛ هشدار افزایش حوادث در بازار کار زیرزمینی

به گزارش خبرنگار ایلنا، سازمان پزشکی قانونی کشور درگزارشی که روز 13 اردیبهشت 94 منتشر کرده آورده است در یک سال گذشته یک هزار و ۸۹۱ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن (92) که آمار تلفات یک هزار و ۹۹۴ نفر بود، ۵. ۲ درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش پزشکی قانونی، از کل تلفات حوادث کار در سال گذشته (۱۳۹۳)، یک هزار و ۸۷۸ نفر مرد و ۱۳ نفر زن بودند؛ این در حالی است که در سال ۱۳۹۲ حوادث کار منجر به مرگ یک هزار و ۹۶۷ نفر مرد و ۲۷ زن شده بود.

استان‌های تهران با ۴۳۳، اصفهان با ۱۵۹ و خراسان رضوی با ۱۴۲ کشته بیشترین و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با پنج، خراسان شمالی با ۱۰ و ایلام با ۱۲ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند.

بر اساس آمار ارائه شده، در حوادث کار سال گذشته سقوط از بلندی با ۴۵. ۶ درصد بیشترین علت مرگ در حوادث کار را به خود اختصاص می‌دهد. پس از آن اصابت جسم سخت با ۲۲. ۱ و برق‌گرفتگی با ۱۵. ۱ درصد بیشترین دلایل مرگ در حوادث کار را در برمی گیرند. بر این اساس از کل تلفات حوادث کار سال گذشته ۸۶۲ نفر به دلیل سقوط از بلندی، ۴۱۸ نفر بر اثر برخورد جسم سخت، ۲۸۶ نفر به دلیل برق‌گرفتگی، ۹۸ نفر به دلیل کمبود اکسیژن، ۷۲ نفر بر اثر سوختگی و ۱۵۵ نفر به دلیل سایر موارد جان خود را از دست داده‌اند.

چندی پیش محمد اصابتی مدیرکل بازرسی کار در همایش روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای که در هفتهٔ کارگر برگزار شده بود، از بالابودن میزان حوادث کار به خصوص در بخش ساختمان خبر داده بود. به گفتهٔ وی، حوادث بخش ساختمان نیمی از حوادث کار را در کشور به خوداختصاص داده و بیش از ۶۰ درصد حوادث ناشی ازکار منجر به فوت درکشور دراین بخش به وقوع پیوسته است. بر اساس اطلاعاتی که مدیر کل بازرسی کار ارائه کرده است،52درصد حوادث در حوزه ی کار ناشی از عدم نظارت بوده و در بیش از ۸۵% از حوادث نیز عامل انسانی دخیل است.

گفتنی است آمار ارائه شده از سوی وزارت کاردر خصوص تعداد جانباختگان حوادث ناشی از کار با آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی متفاوت است.دلیل این تناقض آماری می تواند زنگ هشداری باشد برای بازار کار غیررسمی که به دلیل تحت پوشش نبودن بیمه تامین اجتماعی در گزارشات آماری بازرسین وزارت کار گنجانده نمی شوند و طبعا در بازرسی ها هم کمتر مورد نظارت کارشناسانه قرار می گیرند. کمبود تعداد بازرسین کار به ازای تعداد بیمه شدگان یکی از عواملی است که از میزان نظارت مستمر می کاهد.

بررسی خبر‌های مربوط به حوادث کار نشان می‌دهد، سقوط از بلندی عمدتا در حوادث ساختمانی و پروژه‌های تاسیساتی عامل بروز حادثه است و بیشترین درصد خفگی‌ها و برخورد جسم سخت در فعالیت‌های پالایشگاهی و معدنی به وقوع می‌پیوندد.

 

منبع : خبرگزاری ایلنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseحوادث کارتناقضآمار کشته شدگانبازار کار زیرزمینیپزشکی قانونیوزارت کار


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8094

تعداد اعضا

4597

بازدید امروز

5163

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

34

میهمان آنلاین

24480767

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA