عکس‌های تکان‌دهنده از جدال انسان و طبیعت

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس گزارش سازمان ملل، با رشد شهرهای بزرگ آسیا و آفریقا، جمعیت جهان از 7 میلیارد کنونی به 3 / 7 میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ افزایش پیدا خواهد کرد. این رشد سرسام‌آور جمعیت با دست‌اندازی بیش از حد انسان به طبیعت و منابع طبیعی همراه است که نتایج فاجعه‌باری را برای بشریت به بار خواهد آورد.

موج بشری

مردم شهر مکزیکوسیتی پایتخت کشور مکزیک که پرجمعیت‌ترین شهر اسپانیایی زبان جهان است از تمام سکونتگاه‌های طبیعی در این شهر تا سر حد انفجار استفاده و منظره‌ای از موج بشری از نمای بالا ایجاد کرده‌اند.

این عکس که توسط «پابلو لوپز» گرفته شده به خوبی این موج عظیم انسانی و انفجار جمعیتی را به تصویر کشیده است.

حریق در اقیانوس

در این عکس از «دنیل» نمایی هوایی از فاجعه آتش‌سوزی در خلیج مکزیک در سال 2010 ثبت شده است.

سالانه ۱۴۰۰۰ هزار حادثه نشت نفت رخ می‌دهد که بسیاری از آن‌ها در ابعاد کوچک و قابل جمع‌آوری هستند، اما برخی هم فاجعه‌بار و آسیب‌زننده‌اند. مرگ و میر مرغان دریایی، ماهی‌ها و پستانداران دریایی از نتایج میان‌مدت این‌گونه حوادث است.

باید این موضوع را در نظر گرفت که نه‌تنها هر منطقه‌ای ظرفیت محدودی برای تحمل دارد بلکه این ظرفیت در حال کاهش و تقاضاها در حال افزایش است. تا زمانی که این تفکر، بخشی اساسی از ذهن ما را به خود اختصاص ندهد تا بتواند سیاست‌های ملی و بین‌المللی را تحت تأثیر قرار دهد ناگزیریم فقط خود را به تقدیر بسپاریم.

مرکز خرید در کلکته

نمایی از مرکز خریدی در شهر کلکته هند که توسط «برت کل» به ثبت رسیده و جمعیت زیاد مصرف‌کنندگان در آن به تصویر کشیده شده است.

کلکته یکی از شهرهای مهم هند است که تا چند سال پیش پرجمعیت‌ترین شهر این کشور بود، اما اکنون با جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر‍، پس از دهلی و بمبئی قرار گرفته است.

پرنده مرده

این مرغابی دریایی به‌دلیل خوردن مقدار زیادی پلاستیک و زباله که توسط انسان‌ها در سواحل جزایر آبسنگ میدوی واقع در اقیانوس آرام شمالی ریخته شده، جان خود را از دست داده است.

این صحنه امری معمول در این منطقه محسوب می‌شود و این عکس نیز توسط «کریس جردن» به ثبت رسیده است.

گلخانه‌های آلمریا

شهر آْلمریا اسپانیا در ساحل دریای مدیترانه قرار گرفته و یکی از گردشگاه‌های مهم اسپانیا به‌شمار می‌رود.

در این عکس از «ادوراد ابی» نمایی از گلخانه‌های این شهر که بخش وسیعی از این شهر ساحلی را کاملا به خود اختصاص داده‌، نشان داده شده است و تا چشم کار می‌کند گلخانه‌ها در هر سو خودنمایی می‌کنند و در واقع منظره دامنه کوه را کاملا نابود کرده‌اند.

غلبه انسان بر طبیعت

کشور کانادا با وجود داشتن طبیعتی منحصر به فرد، با طبیعت چندان مهربان نبوده است. در عکسی که توسط «گارس لنتز» گرفته شده، به خوبی نابودی جنگل‌ها و قطع درختان در منطقه بریتیش کلمبیا مشهود است.

حدود نیمی از جنگل‌های اصلی دنیا تا سال ۲۰۱۱ از بین‌ رفتند که بیشتر آن‌ها در طول ۵۰ سال گذشته از بین رفته‌ بودند. همچنین تا سال ۱۹۹۰ نیمی از جنگل‌های بارانی دنیا نابود شدند. بیش از نیمی از حیوانات و گیاهان جهان در جنگل‌های استوایی زندگی می‌کنند.

موج زباله

 

این عکس توسط یک موج‌سوار اندونزیایی به نام «دد سورینایا» در سواحل پوشیده از زباله خلیج جاوا گرفته شده است.

آب و هوا دو عنصر حیاتی که زندگی وابسته به آن است، به یک زباله‌دانی جهانی تبدیل شده است.

ریه‌های زمین در آتش

 در این عکس ثبت‌شده از «دنیل» گاوهایی در حال چریدن در میان بقایا آتش‌سوزی جنگل آمازون هستند، آن‌ها آخرین سهم خود را از جنگل در آتش برمی‌دارند.

جنگل آمازون که به سرعت در حال نابودی است و به ریه‌های زمین شهرت دارد و برای حفظ توازن آب و هوای جهان، حیاتی است. بزرگ‌ترین بخش این جنگل بارانی، یعنی ۶۰ درصد از آن در برزیل قرار دارد و نیمی از کشور پوشیده از جنگل است و پس از آن ۱۳ درصد آن در پرو قرار دارد.

پیشرفت به قیمت تخریب

تصویری از صدها چاه نفت در «کالیفرنیا» که توسط ماک گامبا گرفته شده است.

هرگاه اثر خلق‌شده توسط یک انسان تخریب می‌شود، آن را «وندالیسم» می‌نامیم، اما تخریب آنچه را که موهبت الهی و طبیعی است، پیشرفت قلمداد می‌کنیم.

تپه زاغه‌نشین‌ها

عکسی هوایی «جورج ارث» از زاغه‌نشین‌های هائیتی در آفریقا که فقیرترین ملت نیمکره غربی سیاره زمین محسوب می‌شوند.

هر سال چند هزار نفر از اهالی هائیتی مبادرت به ورود غیرقانونی به ایالات متحده آمریکا می‌کنند. مهاجران اهل هائیتی که تلاش دارند از فقر کشورشان فرار کنند، در قایق‌های پوسیده و بسیار شلوغ در دریای کارائیب با وضعیت فلاکت‌باری مواجه می‌شوند.

نابودی جنگل به بهانه توسعه

این عکس از «دنیل دنسر» جنگلی را به تصویر کشیده که در جهت توسعه منبع آبی سد نابود شده است.

تا زمانی که همه انسان‌ها به درک عمیقی از اهمیت درختان و جنگل‌ها در حیات بشریت دست یابند راهی طولانی پیش رو است. جنگل‌ها بهترین همراه انسان در مسیر پیش رو به سوی آینده‌ای مبهم‌اند.

LKآب و هوا دو عنصر حیاتی که زندگی وابسته به آن است، به یک زباله‌دانی جهانی تبدیل شده است.

ریه‌های زمین در آتش

 

این عکس توسط یک موج‌سوار اندونزیایی به نام «دد سورینایا» در سواحل پوشیده از زباله خلیج جاوا گرفته شده است.

آب و هوا دو عنصر حیاتی که زندگی وابسته به آن است، به یک زباله‌دانی جهانی تبدیل شده است.

ریه‌های زمین در آتش

 

 

منبع : خبرگزاری ایسنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseعکس‌های تکان‌دهندهجدال انسان و طبیعتنشریه گاردینآسیاآفریقا


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8094

تعداد اعضا

4285

بازدید امروز

5163

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1

میهمان آنلاین

24480455

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA