کنترل ریزگردها با استفاده از مالچ بیولوژیک

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا شیرالی مجری طرح مهار ریزگردها با استفاده از مالچ بیولوژیک، روز یکشنبه در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست  گفت: امروزه موضوع ریزگردها و بیابانزایی از مشکلات زیست محیطی است که کشور را درگیر کرده است.

وی اظهار کرد: معمولا برای تثبیت خاک از مالچ های نفتی استفاده می کنند که این فرآورده موجب از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری موجود در طبیعت می شود.

شیرالی ادامه داد: عده ای نیز به سمت استفاده از مالچ های معدنی رفتند که این فرآورده نیز مشکلات خاص خودش را داشت و موجب تغییر در خصوصیات خاک می شد.

وی ادامه داد: بر این اساس تلاش کردیم به سمت تولید مالچ های بیولوژیک بر پایه گیاهی حرکت کنیم تا آسیبی به گونه های گیاهی و جانوری در طبیعت وارد نشود.

شیرالی گفت: این مالچ بعد از پاشیده شدن بر روی خاک لایه نازکی ایجاد می کند و از آنجا که بر پایه گیاهی است موجب حفظ باروری خاک نیز می شود.

مجری طرح مهار ریزگردها با استفاده از مالچ بیولوژیک ادامه داد: به صورت بالقوه در خاک بیابان دانه هایی وجود دارد که با بارش تگرگ یا باران سبز می شوند اما چون دما در بیابان بالا است این دانه ها فرصت سبز شدن پیدا نمی کنند.

وی افزود: اما مالچ بیولوژیک تولید شده با ایجاد لایه نازک بر روی خاک موجب کند شدن تبخیر آب موجود در خاک تا 40 درصد می شود، یعنی اگر رطوبت خاک در پنج روز تبخیر می شد اکنون با استفاده از این مالچ رطوبت تا هشت روز دوام می آورد که این مساله موجب سبز شدن دانه های موجود در خاک می شود.

شیرالی اظهار کرد: زمانی که دانه ها سبز می شوند در خاک ریشه دوانده که این مساله موجب تثبیت خاک و مانع از پراکنده شدن ریزگردها در هوا می شود.

مجری طرح مهار ریزگردها با استفاده از مالچ بیولوژیک گفت: آزمایش های انجام شده نشان می دهد این مالچ به تنهایی در برابر بادهایی با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت دوام می آورد و حتی بررسی ها نشان می دهد تا 200 کیلومتر بر ساعت نیز مقاومت دارد.

به گفته وی، قیمت تمام شده این محصول 20 تا 30 درصد از مالچ نفتی ارزان تر است.

شیرالی گفت: این مالچ در شرکت پارسیان تثبیت خاک که نماینده انحصاری یک شرکت سوییسی در ایران است تولید شده است.

وی ادامه داد: برای اینکه بدانیم این محصول با شرایط بومی و طبیعی کشورمان سازگاری دارد یا نه یک سری آزمایش ها از نظر مقاومت و عملکرد آن در دانشگاه تهران انجام شد و گواهینامه دریافت کرد. به گفته شیرالی این محصول مورد توجه و استقبال مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست دوم تا پنجم اسفند ماه در محل دایمی نمایشگاه های بین اللملی تهران برپا است.

 

منبع : خبرگزاری مهر



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseکنترل ریزگردهامالچ بیولوژیکچهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیستتثبیت خاکمالچ های نفتیحفظ رطوبت خاک


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8095

تعداد اعضا

187

بازدید امروز

6132

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2

میهمان آنلاین

24482489

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA