سقوط آسانسور در اصفهان جان ۸ كارگر ساختمانی را گرفت

بر اثر سقوط یك آسانسور حمل بار ساختمانی در بلوار كشاورز اصفهان، ۸ کارگر كشته شدند و یك نفر به شدت آسیب دید.به گزارش ایلنا، ظهر دیروز (۲۸ بهمن) به دلیل سقوط آسانسور حمل بار ساختمانی از ارتفاع ۳۰ متری در یك مجتمع مسكونی نیمه ساز مقابل خیابان قائمیه در بلوار کشاورز اصفهان، ۸ كارگر ایرانی بین سنین ۳۰ تا ۴۰ ساله، در دم جان باختند و یك کارگر ۳۰ ساله نیز به شدت مصدوم شد.رئیس اداره بازرسی کار استان اصفهان علت حادثه سقوط آسانسور حمل بار در اصفهان که روز گذشته منجر به کشته شدن ۸ کارگر شد را «خارج شدن سیم بکسل از قلاب بالابر» اعلام کرد و احتمال داد حمل وزن غیر مجاز عامل این نقص فنی بوده باشد.

«امیرمسعود حاج رستم» در گفتگو با خبرنگار ایلنا محل وقوع این حادثه را در مجتمع مسکونی در حال ساخت ۱۶ طبقه‌ای و ۱۵۰۰ واحدی در خیابان قائمیه (بلوارکشاورز) دانست و در توصیف بالابری که باعث مرگ ۸ کارگر شده است گفت: این نوع بالابر مخصوص حمل بار دارای یک سبد ۵/۱ در ۵/۳ متری است که دیروز به دلیل نقص فنی، سیم بکسل از قلاب بالابر خارج شده و سبد به همراه ۹ کارگر به پایین پرتاب شده است.

وی با بیان اینکه هنوز نمی‌دانیم سقوط دقیقا در چه طبقه‌ای اتفاق افتاده است، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که سقوط درطبقه ۶ یا ۷ اتفاق افتاده است.

رئیس اداره بازرسی کار اصفهان با اشاره به اینکه شرایط فیزیکی سایر کارگران این پروژه ساختمانی خوب است، درباره شرایط روحی کارگران شاهد حادثه گفت: وضعیت روحی سایر کارگران پس از مشاهده آن صحنه دلخراش چنان آشفته است که تاکنون نتوانسته‌اند اسامی کارگران متوفی را به ما بگویند و ما منتظریم تا خانواده‌ها و یا کارفرما این اسامی را بصورت صحیح در اختیار ما قرار دهد.

این مقام دولتی با تصحییح شایعه‌های مطرح شده در باره این حادثه گفت: کارگران در حین پایین آمدن از ساختمان دچار این حادثه شده‌اند نه در حین بالا رفتن.

حاج رستم تاکید کرد: از مهم‌ترین علت بروز این حادثه عدم رعایت نکان ایمنی توسط کارگران بوده است چرا که سوار شدن بر این نوع بالابر ممنوع است، همچنین عدم نظارت درست و اصولی سازمان نظام مهندسی بر روی این پروژه از عوامل موثر در وقوع این حادثه بوده است.

به گفته حاج رستم، تنها مجروح این حادثه بر اثر شکستکی شدید لگن دربیمارستان الزهرا به سر می‌برد.

رئیس انجمن‌ صنفی حفاظت فنی اعلام کرد:افزایش نگران کننده مرگ کارگران بر اثر سقوط آسانسورهای باری

خبر کشته شدن این کارگران در حالی منتشر شد که روز گذشته پزشکی قانونی در گزارشی از افزایش ۲۲ درصدی آمار کارگرن کشته شده اصفهان در ۱۰ ماههٔ گذشته خبر داده است. بنا بر این گزارش، در ده ماهه نخست امسال تعداد ۱۲۷ نفر (همگی مرد) به دلیل حوادث ناشی از کار در اصفهان جان باخته‌اند.این گزارش همچنین آمار مصدومین ناشی از حوادث کار اصفهان را ۲۵۲۲ مورد اعلام کرده که نسبت به مدت مشابه پارسال دو دهم درصد رشد داشته است.

 افزایش مرگ کارگران بر اثر سقوط آسانسور

منابع خبری می‌گویند پاره شدن سیم بالابر عامل سقوط آسانسور و در پی آن کشته و زخمی شدن ۹ سرنشین این آسانسور بوده است. حادثه‌ای که به گفتهٔ کار‌شناسان ایمنی می‌تواند ناشی از استفاده نابه جا از آسانسور حمل بار برای حمل مسافر و همچنین عدم رعایت نکایت ایمنی در هنگام نصب و زاه اندازی آن باشد.

در همین رابطه «ابوالفضل اشرف منصوری» رئیس انجمن‌ صنفی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار کشور امروز در گفتگو با ایلنا از بالا بودن حوادثی که برای سرنشینان آسانسورهای باری در ایران رخ می‌دهد خبر داد و گفت: با وجود آنکه مطابق مقررات وزرات کار و سازمان ملی استاندارد نصب و نگه داری قطعات آسانسور مستلزم رعایت آیین نامه‌های متعددی است اما در عمل نظارت چندانی بر رعایت این آیین نامه‌های ایمنی انجام نمی شود.

این کارشناس ایمنی درباره حوادث آسانسور توضیح داد: نمونهٔ شایع نقص ایمنی در نصب و نگه داری آسانسور به قطعهٔ loud cell بر می‌گردد. وظیفهٔ این قطعه سنجش ظرفیت وزن آسانسور است و در واقع اجازه نمی‌دهد که آسانسور از حد مجاز سنگین‌تر شود. اما در بسیاری از مواقع شاهدیم که بعد از نصب و راه اندازی اسانسور این قطعه غیرفعال می‌شود.

منصوری اضافه کرد: طبق آیین نامه های ایمنی نمی‌توان از هر قطعه ای در نصب آسانسور استفاده کرد و باید این قطعات قبل از استفاده شدن توسط پیمانکار ذی صلاح نصب و دست کم سالی یکبار از نظر صحت عملکرد مورد بازبینی قرار بگیرد.

وی به مواردی چون عدم دقت کافی در طراحی کانال و چاهک و موارد دیگری مانند استفاده از موتور آسانسور حمل بار برای جابه جایی افراد اشاره کرد و گفت: عدم رعایت نکات ایمنی در هر یک از این موارد می‌تواند حوادث جبران ناپذیری را رقم بزند و جان افراد را به خطر بیاندازد.

 

 

منبع : خبرگزاری ایلنا

 



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseحوادث کارسقوط آسانسوراصفهانمرگ8 کارگر ایرانینقص ایمنی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2106

میهمان آنلاین

24558555

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA