زمان کشته‌ شدن ۳ کارگر در بندرعباس رسانه‌ها را گیج کرده است

روز دوشنبه (29 دی) حادثه آتش‌سوزی در یک کارگاه کشتی سازی در بندرعباس باعث مرگ سه کارگر بر اثر خفگی ناشی از تنفس دود سمی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرچند رسانه‌ها در رابطه با این حادثه به نقل از «فرجام دانش» مدیرعامل آتش‌نشانی بندرعباس زمان شروع آتش را ساعت ۲ و ۱۰ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه و زمان حضور ماموران آتش نشانی را ۵۰ دقیقه بعد اعلام کرده‌اند، اما آقای «امینی» فرمانده عملیات آتش‌نشانی بندرعابس امروز (یکم بهمن) به ایلنا گفته است که این حادثه در ساعت 15 روز دوشنبه به آتش‌نشانی اطلاع داده شده است.

این مقام اجرایی در سازمان آتشنشانی بندر عباس با بیان اینکه میان محل وقوع حادثه تا محل استقرار پایگاه آتش‌نشانی فاصله‌ای 45 کلیومتری وجود دارد افزود: پس از اعلام حادثه در ساعت 15 روز دوشنبه، ابتدا حدود 50 دقیقه طول کشید تا ماموران آتشنشانی برای اطفا حریق در محل حاضر شوند، ماموران در حدود ساعت 16 فعالیت خود را آغاز کردند و در نهایت در ساعت 3 بامداد روز سه‌شنبه (بک روز بعد) پس از اطمینان از خاموشی کامل آتشسوزی آنجا را ترک کردند.

از قرار معلوم حادثه مورد نظر در زمانی که یک فروند کشتی ماهیگیری به نام «سیراف» در حوضچه خشک «مجتمع کشتی سازی عظیم گسترش هرمز» در حال تعمیر بوده است اتفاق افتاده و پس از اعلام این حادثه تیم‌های امداد و نجات شهری و هم چنین تیم‌های امدادی از سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان و پالایشگاه نفت بندرعباس به محل اعزام شده‌اند.

در این باره بطور مشخص از زبان مدیرعامل آتشنشانی بندرعباس نقل شده که «علت حادثه برش کاری بر روی داک شناور و عدم وجود سیستم‌های ایمنی و اطفای حریق در محل وقوع حادثه بوده است.» به گفته او مجتمع عظیم گسترش هرمز فاقد سیستم‌های ایمنی و امداد و نجات و اطفای حریق در حوضچه خشک بوده و کارگران در زمان برش کاری بر روی کشتی دچار حریق می‌شوند اما به علت نبود سیستم اعلام حریق کارگران حاضر در محوطه زمانی متوجه آتش شده‌اند که در محاصره قرار گرفته بودند.

 منابع کارگری ایلنا در بندرعباس درباره جزئیات این حادثه امروز به ایلنا گفته‌اند «دو نفر از کشته شدگان از اهالی ایرانشهر بودند و نفر سوم اهل بندرعباس بوده است

به گفته این منابع خبری، حادثه زمانی اتفاق افتاد که سه کارگر تعمیرات برای عملیات برش و جوشکاری در مخزن سوخت کشتی که در قسمت پایینی بدنه قرار دارد داخل شده بودند.

این منابع خبری درباره دلیل احتمالی بروز حادثه گفته‌اند که «ممکن است پیش از آغاز عملیات تعمیرات، مخزن سوخت گازوئیل کشتی بطور کامل شستشو نشده باشد و در نتیجه موقع کار کارگران با دستگاه برش و جوشکاری جرقه‌ای عامل حادثه بوده باشد

در صورت صحت این احتمال، بصورت اصولی می‌بایست پیش از آغاز عملیات تعمیراتی برش و جوشکاری در مخازن سوخت، محتوی آن تخلیه و سپس جداره‌های مخزن بطور کامل با موادشوینده «چربی بر» شستشو می‌شد تا هنگام جوشکاری اثری از ماده سوختنی باقی نمانده باشد.

همچنین این منابع تاکید دارند در عملیات تعمیرات کشتی باید سیستم اطفاء حریق همواره در دسترس کارگران تعمیر کار باشد.

از سوی دیگر مطابق روال قانونی پیش از آنکه عملیات تعمیرات در هر نقطه از بدنه کشتی آغاز شود، واحد ایمنی کارگاه می‌بایست با بررسی محل مورد تعمیر ایمنی آنرا تایید و تضمین کند.

توضیحات کارفرما

در پی وقوع این حادثه روابط عمومی «شرکت صنایع کشتی سازی عظیم گسترش هرمز» روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای در رابطه با بروز این حادثه آتش توضیحاتی را منتشر کرد:

در بخشی از متن این اطلاعیه آمده است: آتشسوزی حدود ساعت 1 بعد از ظهر روز 29 دیماه بر روی کشتی در حال تعمیر ماهیگیری سیراف که در حوضچه تعمیراتی مستقر بود اتفاق افتاد.

در ادامه این بیانیه با تاکید براینکه کشتی مورد نظر در لحظه وقوع حادثه آماده تحویل بوده، آمده است: متاسفانه آتش‌سوزی به دلیل انجام کار گرم توسط پرسنل غیر مسئول صاحب کشتی و بدون هماهنگی با نیروهای ایمنی شرکت آغاز شد، آتش سوزی به دلیل وزش باد شدید به سرعت به سایر قسمتهای کشتی انتشار یافت و با وجود تلاش های بسیار به عمل آمده از سوی آتش نشانان ایستگاههای ایزوایکو، شهید درویشی، آتش نشانی بندرعباس، اداره کل بنادر و پالایشگاه، عملیات نجات 3 نفر از همکاران پیمانکار داربست بندی و تمیزکاری مخازن، میسر نشد.

 

منبع : خبرگزاری ایلنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseحوادث کاریآتش سوزیعلت حادثهمرگ سه کارگرخفگیتنفس دودبندر عباس


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

5484

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

199

میهمان آنلاین

24499495

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA