احیای بیابان‌ها، مهمترین هدف پروژه بین‌المللی ترسیب کربن در کشور است

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه فارس، عباس کارگر در جلسه هماهنگی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن در شیراز بیان کرد: بیابان‌ها می‌توانند به عنوان یکی از محورهای اصلی اقتصاد کشورعمل کنند.

وی افزود: می‌توان با دیدگاه جامع نگرانه و برنامه ریزی صحیح از ظرفیت‌های این عرصه با استفاده از طرح بین‌المللی ترسیب کربن استفاده کرد.

این مقام مسئول احیای سرزمین‌های از دست رفته را از مهمترین سیاست‌های سازمان جنگل‌ها برشمرد و به اجرای موفق این پروژه در منطقه حسین آباد سربیشه خراسان جنوبی اشاره کرد.

کارگر گفت: با گذشت 11 سال از اجرای پروژه بین‌المللی ترسیب کربن در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی تاکنون حدود 30 هزار هکتار از مراتع تخریب یافته احیا و مدیریت و بیش از 53 هزار متر مکعب سازه‌های آبخیزداری در محدوده این پروژه اجرا شده است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور فعال کردن نقش مشارکت مردم و جوامع محلی برای بازسازی مراتع تخریب یافته در قالب تشکیل تعاونی‌های روستایی در منطقه در راستای اجرای پروژه ترسیب کربن را مهمترین اصل عنوان کرد.

وی گفت: با انجام عملیات اصلاحی و احیائی نظیر نهالکاری، آبخیزداری و ذخیره نزولات آسمانی می‌توان دشت‌ها و مراتع تخریب یافته را بازسازی کرد.

کارگر ادامه داد: کاهش فقر و کمک به معیشت مردم محلی از طریق ایجاد اشتغالزایی و درآمد زایی با مشارکت گروه‌های توسعه روستایی در راستای اجرای پروژه ترسیب کربن محوری‌ترین اهداف این طرح است.

وی گفت: بدون تعامل و جلب همکاری‌های گسترده نهادها و دستگاه‌های دولتی عملا اجرای این طرح میسر نخواهد بود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن در 22 استان کشور و اجرای موفق این طرح در برخی استانها خاطرنشان کرد: این پروژه در همه کشور می‌تواند با کمک مردم اجرا شود و باید توانایی و امکانات هر منطقه متناسب با شرایط و سازگاری مناطق در این مورد شناسایی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در ادامه به پتانسیل‌ها و شرایط طبیعی استان فارس اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دنبال خشکسالی‌های چند سال اخیر در فارس و کاهش بارش‌های جوی، شاهد پیش‌روی سطح مناطق بیابانی در استان بوده‌ایم.

مهرزاد بوستانی ادامه داد: با برنامه‌ریزی صحیح و همچنین نگاه همزیستی به طبیعت، می‌توان از موهبت‌های الهی یعنی آب، خاک، مراتع و جنگل‌ها علاوه بر حفاظت، استفاده بهینه نیز کرد.

وی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن را یکی از فعالیت‌های پویا در راستای پدیده بیابانزدایی عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون در پنج شهرستان فارس نقشه‌ها و محدوده‌هایی که قابلیت اجرای این پروژه را دارند، شناسایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اظهار کرد: پس از تایید نهایی توسط کارشناسان پروژه بین‌المللی ترسیب کربن و با همکاری استانداری فارس و فرمانداران شهرستان‌های بیابانی به مرور زمان و اولویت وارد فاز اجرایی خواهند شد.

 

منبع : خبرگزاری ایسنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseاحیای بیابان هاترسیب کربنسربیشه خراسان جنوبیمدیر کل امور بیابانبیابان زداییاستان فارس


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

3608

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

279

میهمان آنلاین

24504726

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA