کمبود تشکل‌های صنفی «ایمنی و بهداشت کار» در نمایشگاه نمایان شد

اولین نمایشگاه بین المللی بهداشت و ایمنی محیط کار در حالی روز دوشنبه به کار خود پایان داد که تنها یک نهاد صنفی ویژه کارکنان بخش حفاظت و ایمنی در آن شرکت کرده بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نمایشگاه 64 شرکت ایرانی و 6 شرکت خارجی از 6 کشور جهان شامل: آلمان، انگلیس، ایتالیا، چك، چین و هلند در فضایی به وسعت 7,000 متر مربع آخرین محصولات و دستاوردهای خود در زمینه تولید تجهیزات ایمنی و آتش نشانی، خدمات بهداشتی و ایمنی محیط کار، اقلام دارویی و پزشكی، مراكز مدیریت بحران و اورژانس و آمبولانس را در معرض دید عموم قرار دادند. از نکات جالب توجه نمایشگاه حضور تنها یک تشکل صنفی در بین 70 شرکت داخلی و خارجی بود که نشان دهنده ی کمبود انجمن ها و تشکل های صنفی ایمنی و بهداشت کار در سطح کشور است
«
کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار» به نمایندگی از چند استان کشور در این نمایشگاه حضور داشت. محمد گنجی کیا در خصوص اهداف اصلی کانون انجمن های صنفی ایمنی و بهداشت در اولین نمایشگاه بین المللی ایمنی و بهداشت کار به ایلنا گفت: كانون انجمن های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت استان تهران به نمایندگی از کانون های صنفی سراسر کشور، در راستای فرهنگ سازی و آشنایی بیشتر كلیه متخصصان و فعالان حوزه ایمنی و بهداشت كار با اهداف و خدمات این كانون در این نمایشگاه حضور یافته است.
به گفته رییس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی، مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان تهران، علی رغم نیاز گسترده بخش های مختلف صنعتی و خدماتی در سطح کشور هنوز تعداد کانون ها و تشکل های صنفی ایمنی و بهداشت محدود است.
او دلیل این امر را نوپا بودن این انجمن ها و کانون های صنفی دانست و ابراز امیدواری کرد تا چند سال آینده بحث توسعه کمی و کیفی تشکلها و کانون های انجمن صنفی ایمنی و بهداشت ارتقاء یابد
محمد گنجی کیا با بیان اینکه اکنون تنها در چند استان کشور کانونهای صنفی فعالیت دارند، گفت: در حال حاضر اصفهان، تهران، فارس، گلستان، کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان تنها استان هایی هستند که کانون صنفی در آنها فعال است.
وی گفت: با توجه به گستردگی حوزه ی کار و میزان حوادثی که در حوزه ی ایمنی و بهداشت کار اتفاق می افتد، ما به شدت با کمبود نهادهای صنفی کارگری در این بخش مواجه‌ایم
گنجی کیا ادامه داد:علی رغم اینکه درحال حاضر در 5 منطقه استان تهران، انجمن های صنفی ایمنی و بهداشت کار فعالند، اما با در نظر گرفتن این نکته که بیش از یک چهارم کارگران کل کشور در استان تهران فعال هستند،این تعداد انجمن صنفی شایسته ی استان تهران نیست و کارشناسان بهداشت و ایمنی در صنایع مختلف باید بیش از این فعال شوند.
وی در خصوص مشکلات آموزش و توانمندسازی تشکل های کارگری ایمنی و بهداشت کار نیز گفت: بحث ساخت تشکل های کارگری هم بسیار زمان بر است و باید با یک برنامه ریزی کارشناسانه شرایط ظرفیت سازی آنها توسط کانون های صنفی فراهم شود. آموزش و آگاه سازی کارگران به خصوص در مشاغل سخت و زیان آور باید در الویت کار تشکل های کارگری قرار گیرد تا شاهد کاهش حوادث ناشی از کار باشیم.
گنجی کیا در خصوص عدم ارائه ی امار و ارقام میزان حوادث کار نیز گفت: ارتقاء سطح حفاظت از نیروی انسانی و تأمین حفظ و ارتقاء وضعیت جسمی، روحی و روانی افراد و پیشگیری و کاهش بیماری‌های ناشی از کار و آگاه سازی کارفرمایان نسبت به خطراتی که در حوزه ی کار وجود دارد از اهداف اصلی انجمن است اما باید بدانیم که کانون سراسری انجمن های صنفی در سال 91 شکل گرفته، بنابراین اینکه این کانون بتواند با دسترسی به حداقل منابعی که در اختیار دارد آماری از حوادث کار ارائه کند، در حال حاضر توقع بالایی است.
وی ضمن بیان این مطلب که تشکل های صنفی کارگری به دلیل ضعف آموزش هنوز نتوانسته‌اند به توانمندی قابل قبول دست یابند، تصریح کرد: در شرایطی می توان از انجمن ها و کانونهای صنفی انتظار ارائه ی آمار و ارقام را داشت که تعدادشان به لحاظ کمی افزایش یابد و دسترسی و نظارت بیشتری بر منابع کارگری داشته باشند و به لحاظ کیفی نیز به سطح مطلوبی از توانمندی دست یابند.
به عقیده ی گنجی‌کیا در حال حاضر با توجه به محدودیت کمی و کیفی این نهادها در سطح کشور، ارائه‌ی آمار دقیق حوادث ناشی از کار تنها باید از مرجع واحد بازرسی وزارت کار اخذ شود تا هر روز شاهد ارائه‌ی آمار ضد و نقیض نباشیم. وی تاکید کرد: در ارتباط با نظارت بر وضعیت ایمنی و بهداشت کارگاه ها و صنایع مختلف واحد بازرسی وزارت کار وظیفه ی نظارت را به عهده دارد و کانون ها تنها می توانند نسبت به اخذ نظرات کارشناسان ایمنی و بهداشت کار از واحدهایی که شناسایی شده اند گزارشاتی را تهیه و در اختیار واحد بازرسی اداره کار قرار دهند و اجازه ی کار اجرایی در این مورد ندارند.
این فعال صنفی همچنین بحث صدور گواهی تایید صلاحیت برای پیمانکاران را یک بحث حاکمیتی خواند و گفت: در ارتباط با سامانه‌ی اخذ گواهینامه صلاحیت پیمانکار که توسط کانون سراسری انجمن های صنفی ایمنی و بهداشت کار طراحی شده تنها تشکیل پرونده به عهده ی کانون‌های استان های مذکور است و موارد اخذ گواهینامه آن مانند صدور صلاحیت و احراز گواهینامه پیمانکار به عهده ی واحد بازرسی وزارت کار می‌باشد.
وی در پایان بر لزوم تعامل نهاد های مختلف در بخش ایمنی و بهداشت کار تاکید کرد و یادآور شد: کارشناسان این رشته، کارشناسان ایمنی و بهداشت حرفه ای هستند و علاوه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محیط زیست نیازمند تعامل گسترده با وزارت خانه هایی چون وزارت بهداشت نیز هستند تا ما بتوانیم در بحث اجرای مفاد آیین نامه حفاظت و بهداشت کار بهتر از گذشته عمل کنیم و در نهایت به سوی هدف غایی کارشناسان ایمنی و بهداشت کار که ایجاد یک نظام صنفی منسجم و کارآمد است دست یابیم.

 

منبع : خبرگزاری ایلنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseاولین نمایشگاه HSEایمنی و بهداشت کارحوادث کارآذر 93تهرانکمبودانجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8098

تعداد اعضا

3685

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

204

میهمان آنلاین

24492182

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA