نقش طرح ملی کهاب در کاهش آلودگی هوا

سعید متصدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: بر اساس مصوبه دولت، وزارت نفت از 10 اردیبهشت 93 موظف شده است طرح ملی کهاب را به مدت دو سال یعنی تا اردیبهشت 95 در سراسر کشور اجرا کند.

وی اظهار کرد:بر اساس اجرای طرح کهاب قرار است خودروسازان وضعیت باک سوخت خودروهای تولیدی خود را مطابق با شرایط طرح اصلاح کنند که این روند باید در فرایند کاری خودروسازان قرار گیرد.

معاون سازمان محیط زیست ادامه داد: اجرای طرح کهاب و استاندارد سازی بنزین دو اقدامی است که برای کاهش آلودگی هوا تصویب و در حال انجام است.

وی افزود: اجرای طرح کهاب موجب کاهش بنزن موجود در هوا می شود که با اجرای آن انتظار می رود حجم این آلاینده خطرناک تا حد زیادی کاهش یابد.

متصدی با تاکید بر اجرای طرح کهاب در زمان تعیین شده گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است هیچ حدی از بنزن نباید در داخل هوا باشد در حالی که اندازه گیری میزان بنزن در هوا در سال 90 نشان می دهد غلظت این آلاینده در تهران بسیار بالا بوده است.

وی افزود: در برخی مناطق تهران در سال 90 میزان بنزن موجود در هوا بین 900 تا هزار برابر بیشتر از حد استاندارد بوده که به طور متوسط حدود 500 برابر حد استاندارد بوده است اما اکنون با توزیع سوخت استاندارد در برخی از مناطق تهران میزان بنزن موجود در هوا به حدود 6 دهم نیز رسیده است.

وی تاکید کرد: استاندارد فرآورده های سوختی در سال 1387 در موسسه ملی استاندارد تدوین و لازم الاجرا شد اما متاسفانه اجرایی نشد.

متصدی ادامه داد: بر اساس استانداردهای ملی قرار شد میزان بنزن و آروماتیک در بنزین توزیعی در کشور به ترتیب یک و 35 درصد باشد در واقع استاندارد ملی نیز مطابق با شاخص های استاندارد یورو 4 تعیین شده بود.

وی گفت: متاسفانه این استاندارد در کشور رعایت نشد و بررسی ها در بنزین های توزیعی در سال های بین 89 تا اواسط 92 نشان می دهد در سال های گذشته میزان بنزن بالای یک درصد بوده و گاهی به 6 درصد هم رسیده است، همچنین میزان آروماتیک ها نیز گاهی 70 درصد را نشان می داده است.

متصدی افزود: بررسی ها نشان می دهد میزان بنزن و آروماتیک در سال 91 به ترتیب 6 و 70 درصد، اواسط سال 92 سه و 40 درصد و سال 93 حدود 8 دهم درصد ( یعنی کمتر از 1 درصد ) و 33 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه این آمارها نشان می دهد بنزین توزیعی در گذشته حتی استاندارد ملی کشور را هم نداشته است گفت: اکنون در 5 کلان شهر تهران، کرج، اراک، تبریز و اصفهان بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع می شود و بر اساس قانون وزارت نفت موظف است تا ابتدای آذرماه سالجاری در سه کلان شهر اهواز، مشهد و شیراز بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع کند.

متصدی تاکید کرد: بر اساس مصوبه کاهش آلودگی هوا وزارت نفت موظف شد در مدت 36 ماه بنزین یورو 4در سراسر کشور توزیع کند که در مرحله اول در کلان شهرهای آلوده و بعد شهرهای بزرگ انجام شود که در حال انجام است.

 

منبع : خبرگزاری ایرنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseطرح ملی کهابکاهش آلودگی هواسازمان حفاظت محیط زیستاستاندارد ملیاندازه گیری بنزینتهرانسوخت خودرو ها


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

1508

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1

میهمان آنلاین

24495519

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA