آزمایشگاه بیمارستان ولیعصر موفق به کسب لوح استاندارد ایزو 15189 شد

دکترعلیرضا عبدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایسنا - منطقه علوم پزشکی تهران، در تعریف این واحد استاندارد، گفت: در راستای رسالت اصلی آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، در بهبود وضعیت سلامت در جامعه از طریق ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی در قالب استاندارد ایزو 15189، یک سری استانداردها و الزاماتی تعریف و به آزمایشگاه‌ها ابلاغ‌شده است.

عبدالهی در تشریح موفقیت آزمایشگاه مرکزی بیمارستان ولیعصر افزود: از دو سال گذشته و با تشکیل یک کارگروه مشخص، برنامه‌ریزی برای اجرای دستورالعمل‌های آزمایشگاه مرجع سلامت و اداره امور آزمایشگاه‌های معاونت درمان صورت گرفت.

مدیر گروه پاتولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارکرد: براساس چک‌لیست 164 آیتمی ابلاغی الزامات استاندارد ایزو 15189 (استانداردهای مدیریت کیفیت آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی) دستورالعمل منطبق بر آن متشکل از شناسنامه کارکنان، ایمنی و بهداشت تجهیزات، فضا و تأسیسات آزمایشگاه، فرایندهای قبل و بعد از انجام آزمایش، کنترل کیفیت خرید و انبار، ارتباط آزمایشگاه با سایر بخش‌ها، شناسایی و رسیدگی به خطاها و موارد عدم انطباق در آزمایشگاه تدوین شد.

وی در ادامه تشریح مفاد دستورالعمل آزمایشگاه مرکزی در راستای رسیدن به استاندارد ایزو 15189، افزود: دستورالعمل‌های ایمنی پذیرش، جواب دهی، راهنمای بیماران، اطلاع‌رسانی به پزشکان، دستورالعمل مرجع نحوه امحای پسماندهای آزمایشگاهی، راهنمای نمونه‌گیری، دستورالعمل اطلاع‌رسانی آزمایشات بحرانی و ... از دیگر بندهای این دستورالعمل بود که به‌صورت مستند تدوین و اجرایی شد.

عبدالهی در تبیین علل موفقیت آزمایشگاه مرکزی ولیعصر، خاطرنشان کرد: در نظام‌های مدیریتی تعهد مدیریت ارشد یک اصل اساسی و زیر بنایی است و با توجه به نقش آموزش تخصصی نیروهای انسانی و اثربخشی درازمدت آن به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری در سازمان، نگهداری و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی تأمین محلول‌های کالیبراتور و مستندسازی کنترل و پایش فعالیت‌ها ازجمله مهم‌ترین عوامل افزایش بهره‌وری در‌ آزمایشگاه هستند.

وی تصریح کرد: ایجاد کارتیمی و هماهنگی بین کلیه سطوح اجرایی عملیاتی به‌عنوان کلیدی‌ترین عامل موفقیت ما بود که در راستای امر مهم آموزش، برنامه منظم هفتگی ماهیانه و سالیانه تنظیم گردید همچنین برای حفظ این استاندارد برنامه‌ریزی‌هایی ازجمله برگزاری جلسات منظم ممیزی صورت گرفت چراکه حفظ این استاندارد مهم‌تر از به دست آوردن آن است.

رییس آزمایشگاه مرکزی بیمارستان ولیعصر در پایان ابراز امیدواری کرد: با تداوم این برنامه‌ها به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آزمایشگاه‌های کشور با حدود انجام 300 هزار تست در ماه، سرویس به مجتمعی با حدود 1400 تخت و همچنین روزانه 300 بیمار سرپایی بتوانیم سهم خود را در اجرای برنامه‌های نظام ایفا کنیم.

 

منبع : خبرگزاری ایسنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseآزمایشگاه بیمارستان ولیعصراستاندارد ایزو 15189کسبایمنی و بهداشت تجهیزاتکنترل کیفیتتهران


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8246

تعداد اعضا

4442

بازدید امروز

5886

بازدید دیروز

2

متخصصین آنلاین

8

میهمان آنلاین

25100196

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA