گرمایش زمین هیچ کشوری را بی نصیب نمی گذارد

به گزارش ایرنا از دویچه وله، مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی در تازه ترین گزارش خود هشدار داده که میزان تولید گازهای گلخانه ای باید تا سال 2050 به نصف میزان کنونی کاهش یابد. راجندرا پاچوری رئیس گروه پژوهشی سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی (آی.پی.سی.سی) روز یکشنبه (2 نوامبر/11 آبان) به هنگام ارائه این گزارش در شهر کپنهاگ پایتخت دانمارک گفت: «گرمایش رو به پیشرفت زمین هیچ قسمتی از جهان را بی نصیب نخواهد گذاشت

این پنجمین گزارش مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی به شمار می رود و در تهیه آن 800 دانشمند شرکت داشته اند. این گزارش 120 صفحه ای جمع بندی نهایی از سه گزارشی است که این نهاد پیش تر منتشر کرده است.

نویسندگان گزارش هشدار داده اند که گرمایش زمین می تواند پیامدهای خطیری از جمله قحطی و درگیری های خونبار به همراه آورد.

به گفته راجندرا پاچوری دخالت و نفوذ مخرب انسان در سیستم آب و هوایی موضوعی اثبات شده و چنانچه انسان ها اقدامی برای جلوگیری از گرمایش زمین نکنند، چهره جهان برای همیشه تغییر خواهد کرد.

**
هدف: انتشار هیچ گاز گلخانه ای

بان کی مون دبیرکل سازمان متحد نیز که به هنگام ارائه این گزارش حضور داشت، از جامعه جهانی خواست تا به طور مصمم و قاطع در مبارزه با گرمایش زمین گام برداشته و با یکدیگر همکاری کنند.

او با بیان آنکه برای نجات جهان از وقوع یک فاجعه وقت چندانی باقی نمانده، از تمام کشورها خواست تا برای توافق بر سر پیمان جدید تغییرات آب و هوا، تا پایان سال آینده میلادی در نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در پاریس، تلاش کنند.

در این گزارش شماری از تغییرات آب و هوایی که دخالت مؤثر انسان ها عامل پیدایش آن بوده اند، نظیر ذوب شدن یخ ها 'در دهه ها و قرن های گذشته' بی سابقه خوانده شده است.

همچنین ذکر شده است که میزان کنونی غلظت دی اکسید کربن مضر در جو زمین به بالاترین حد خود در دستکم 800 سال گذشته رسیده است.

راجندرا پاچوری از کشورهای جهان خواست تا انتشار گازهای گلخانه ای خطرناک را تا اواسط قرن 40 تا 70 درصد کاهش دهند. او ادامه داد که میزان تولید گازهای گلخانه ای باید کاملا متوقف شوند.

رئیس مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی هدف را 'انتشار هیچ گاز گلخانه ای' تا پایان قرن حاضر خواند.

**
خطرات تهدیدکننده

گزارش جدید (آی.پی.سی.سی) به توصیف پاچوری باید 'نقشه راه' سیاستمداران باشد و به نمایندگان کشورهای شرکت کننده در مذاکرات تغییرات آب و هوایی برای رسیدن به توافق نهایی در مورد پیمان جدید کمک کند.

گروه پژوهشی سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی بزرگترین خطراتی که زمین را تهدید می کنند، چنین دسته بندی می کند:

عدم توقف تولید گازهای گلخانه ای احتمالا موجب گرم شدن 3 تا 4/8 درجه ای آب و هوا تا پایان قرن حاضر می شود. این میزان گرمای احتمالی به اینکه چه مقدار گازهای گلخانه ای در هوا منتشر شوند و تا چه اندازه بخار هوا، ابرها و عوامل دیگر را تحت تأثیر قرار دهند، بستگی دارد.

خطر افزایش موج های گرمای هوا. این مسئله می تواند در شهرهای بزرگ مشکلات عدیده ای را پدید آورد.

بالا آمدن سطح آب دریاها می تواند تا چند صد سال آینده ادامه داشته باشد. تا پایان قرن جاری بسته به میزان گرم شدن زمین در اثر گازهای گلخانه ای احتمال بالا آمدن آب ها به میزان 26 تا 82 سانتی متر وجود دارد.

بسیاری از یخچال های طبیعی که به عنوان منبع آب آشامیدنی به شمار می روند، احتمالا کاملا نابود خواهند شد. در این بین یخ های شناور در آب ها نیز با خطر از میان رفتن روبرو هستند.

خطر اسیدی تر شدن، آب اقیانوس ها را تهدید می کند. در صورت وقوع چنین خطری، موجودات زنده ساکن در اقیانوس ها با مشکلات متعدد به ویژه برای ساخت پوسته خود مواجه می شوند.

خطر جابه جایی مناطق آب و هوایی. در این صورت مناطق نیمه گرمسیری و نواحی مجاور به آنها، مثلا مجاور به دریای مدیترانه با معضل خشکسالی مکرر دست و پنجه نرم خواهند کرد.

مناطق استوایی و مناطق واقع در اواسط عرض جغرافیایی مانند کشور آلمان، در آینده با خطر باران های شدید روبرو هستند که این معضل عوارض مخربی به ویژه برای شهرهای بزرگ و نواحی واقع در حاشیه رودخانه ها به بار خواهد آورد.

 

منبع : خبرگزاری ایرنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseگرمایش زمینگازهای گلخانه ایخطر افزایش موج گرماییاسیدی شدن اقیانوس ها


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

5359

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

5

میهمان آنلاین

24493856

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA