تشریح آخرین وضعیت روغن پالم در لبنیات, محصولات غذایی که می توانند روغن پالم داشته باشند

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر رسول دیناروند روز یکشنبه در حاشیه اولین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات که در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، در ارتباط با حذف کامل روغن پالم از محصولات لبنی، گفت: 120 هزار تن روغن پالم در صنایع لبنی کشور مصرف می‌شد که بخش عمده‌ای از آن حذف می‌شود و فقط در برخی موارد مانند تولید بستنی های سنتی و شکلات که نیاز به چربی گیاهی با اشباع بالا وجود دارد، روغن پالم باقی خواهد ماند.

وی با اعلام اینکه برخی از صنایع لبنی به دنبال تمدید مهلت حذف روغن پالم از محصولات لبنی بودند، تاکید کرد: این کار شدنی نیست و از اول مهر مصرف روغن پالم در لبنیات ممنوع می‌شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در برخی موارد استفاده از روغن پالم اجتناب‌ناپذیر است مثلاً در صنعت شیرینی‌سازی و شکلات اگر روغن با ترانس کم حذف شود مجبوریم از روغن با ترانس بالا استفاده کنیم به همین دلیل بهترین روش در این صنعت کاهش میزان مصرف روغن پالم است و مصرف روغن گیاهی جامد باید حذف شود.

دیناروند گفت: در برخی جاها مجبوریم از روغن پالم استفاده کنیم و سقف مجاز آن باید 10 درصد انرژی روزانه باشد که 10 تا 15 گرم می‌شود بیش از این نباید مصرف شود از طرفی می‌توانیم روغن پالم را از موادی که نیازی به این روغن ندارد حذف کنیم مثل لبنیات که این اقدام را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین در مورد استفاده از روغن پالم در شیر خشک نیز افزود: در شیر خشک صنعتی هنوز اجازه افزودن پالم را نداده‌ایم و این شیر خشک بدون چربی است اما در شیر خشک نوزادان که عمدتاً وارداتی است وجود چربی در آن ضروری است و باید میزان سقف مصرف این چربی رعایت شود.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال برنامه بلندمدت جایگزین استفاده از دانه‌های روغنی است چرا که 90 درصد نیاز به این دانه‌های روغنی وارداتی است، برنامه جدی برای توسعه کشت این دانه‌های روغنی مفید مانند کلزا در دست است تا وابستگی کم شود.

دیناروند همچنین در مورد افزودن خمیر مرغ در سوسیس و کالباس نیز اظهار داشت: اجازه افزودن خمیر مرغ را در سوسیس و کالباس تمدید نکرده‌ایم، مهلت داده شده به کارخانجات تولید این اقلام در حال سپری شدن است و از نظر وزارت بهداشت چون سلامت آن تضمین شده نیست روش مجازی محسوب نمی‌شود و امیدواریم بزودی مصرف آن حذف شود.

 

منبع : خبرگزاری مهـــر



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseروغن پالملبنیاتتولید بستنیحذفوزارت بهداشت


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

3221

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

144

میهمان آنلاین

24504339

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA