بروز نشانه‌های ترمیم لایه ازون

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس این مطالعه کارشناسان مشاهده کرده‌اند طی چندین سال گذشته سطح لایه ازون که در برخی نقاط کره زمین به طور خطرناکی کاهش یافته بود، نشانه‌هایی از بهبود در آن دیده می‌شو‌د.

محققان معتقدند دلیل آغاز روند ترمیم سطح لایه ازون این است که استفاده از بعضی مواد شیمیایی آسیب زننده به لایه ازون به تدریج در تمام جهان در حال حذف شدن است.

سازمان ملل در پی انتشار این گزارش اعلام کرد: نتیجه‌بخش بودن اراده مشترک بین‌المللی در این زمینه نشان می‌دهد که جامعه جهانی می‌تواند از دیگر جنبه‌های تخریب محیط زیست هم جلوگیری کند اما لازم است اراده سیاسی برای این نوع همکاری وجود داشته باشد.

در این گزارش آمده است که از سال ٢٠٠٠ تا ٢٠١٣ میلادی، سطح لایه ازون در بخش‌هایی از جهان چهار درصد رشد کرده است.

کاهش سطح لایه ازون از اواخر دهه ١٩٧٠ به دلیل کاربرد ماده کلروفلوئوروکربن (CFC) آغاز شد و پس از هشدار کارشناسان نسبت به پیامدهای خطرناک ادامه مصرف آن، کشورهای جهان پروتکل مونترال را در سال ١٩٨٧ امضا کردند و متعهد شدند که استفاده از این ماده را به تدریج کنار بگذارند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، لایه ازون با جلوگیری از عبور اشعه فرابنفش خورشید، مانع از تابش آن بر سطح زمین می‌شود. این پرتو برای حیات کره زمین زیانبار است و عامل شیوع سرطان پوست و وارد شدن خسارت به گیاهان و دیگر موجودات زنده محسوب می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseلایه ازننشاته های ترمیممواد شیمیاییCFCاشعه فرابنفش


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1638

میهمان آنلاین

24555639

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA